Tips om underlag på skånsk sandjord!

K

Kambra

Hej!
Jag har nyligen flyttat från Stockholm till Skåne och jag planerar nu att anlägga en ridbana på den nya gården. Där jag tidigare bodde och hade hästarna var det kompakt lerjord och där anlade vi en ridbana med paddex, som fungerade bra. Här på min nya gård i skåne består marken mestadels av sand. Jag vore tacksam ifall någon av er sam har erfarenhet av sandjord kunde tipsa om hur man bäst anlägger en ridbana här. Vilka material man använder och även gärna tips på mått och djup. Tyvärr är ekonomin inte den bästa just nu, men jag vill gärna börja planera och drömma.
:)

Bästa hälsningar från en nybliven skåning!

Sv: Tips om underlag på skånsk sandjord!

Har du sådan tur så att du har enbart sand på något lämpligt ställe så är det möjligt att du i stort sett inte behöver göra något alls mer än att få bort gräset ovanpå. Är flera här nere som har så fin sand att de kan använda den som den är till ridbana. Dock skiljer det sig ju från plats till plats och även ofta bara med några hundra meters skillnad på samma gård vissa område är ju enbart sand medans andra växlar hela tiden mellan sand och ler.

Jag skalade bara bort gräset och matgjorden, la sedan lite tunt med stenmjöl och jag är nöjd med min bana. Sladdar/jämnar den ca 2 ggr i månaden. Har inte gjort någon dränering. Har precis ridit nu ikväll, efter några timmars regn och den funkar hur bra som helst.

Bor inte i skåne men i södra halland så det är ganska nära, vi har sandgjord på en del ställen.

Tack för tipsen. Jag har en ganska bra ridbaneharv uppe i Stockholm som jag ska försöka få ner. Det kan ju vara bra att börja bearbeta marken och jämna till. Hoppas bara våran lilla traktor orkar med. Det där med stenmjöl låter ju också intressant. Hur mycket använde du och hur stor är din ridbana. Jag har också tänkt mig någon slags belysning, så småningom. Längtar efter ridbana! Det är jättekul att rida ut, men att jobba på bana är något jag börjar sakna.

Jag kommer inte ihåg hur många ton, kan det ha varit 30? I alla fall är min bana 20*40 och jag lade bara tunt, kanske 3 cm. Den som är duktig på matematik kan räkna ut vad det är :angel:

Jag kommer inte ihåg hur många ton, kan det ha varit 30? I alla fall är min bana 20*40 och jag lade bara tunt, kanske 3 cm. Den som är duktig på matematik kan räkna ut vad det är :angel:

Om ridbanan är 20*40m och lagret är 3cm tjockt får man lägga ut 24kubikmeter. Vet inte vad det kan väga.

De har nyss anlagt en ridbana där hästen står.
Hämtade sand gratis från Saxorps grustag. Fungerar alldeles utmärkt som underlag :)

Om ridbanan är 20*40m och lagret är 3cm tjockt får man lägga ut 24kubikmeter. Vet inte vad det kan väga.

1,5 ton per kubik kan man köra med på ett ungefär har jag för mig - så 35-40 ton kanske på Sassiballs ridbana?

Vi bor också i Laholm/Södra Halland med sandjord och vi rider året om direkt i hagen och det fungerar riktigt bra! Men att göra som du har gjort Sassiball låter onekligen lite lockande - och riktigt billigt!

När vi har beställt hem ett lass väggrus (0-18) från grustaget en mil bort så har vi fått 13-15 ton per lass och det har totalt kostat knappt 1500 kronor.

Vilken dimension har stenmjöl? Och är det billigare eller dyrare än 0-18-gruset, ngn som vet?

-----------

Tillägg: Efter lite googling har jag konstaterat att man snarare ska räkna med 1,7 ton för 0/18-gruset och att stenmjöl tycks finnas i olika dimensioner... http://www.veingebetong.se/grussten/

Senast ändrad:

Jag betalade 3900 kr inkl moms för 30 ton (kollade räkningen precis) . Det är 0-8 och krossat tror jag? i alla fall lite flisigt i formatet, jag är mer än nöjd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la...
Svar
5
· Visningar
2 003
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv