Metoden kan säker funka...men kanske finns det även andra saker som fungerar bättre? Om jag skulle försöka få min häst att trava på en liten volt i kanske en kvart, så antar jag att vi skulle få utgöra en ganska hård kamp innan jag "vinner" (om jag kommer så långt). Det jag tror händer när du gör som du beskriver är att din häst blir så trött att den till slut faller in i trav av ren utmattning (eller yrsel?)
Om en häst galopperar i hörnen men klarar att trav på långsidorna, så anser jag att detta
inte är ett tecken på att den är ovillig att trava eller att den inte förstår signalen för trav. Utan på att som du mkt ritkigt säger "hästen spänner sej på böjda spår". vad kan då detta bero på ? Svaren kan vara många obalans, dåligt musklad, stel i sidorna, får inte in bakbenen under sej för att klara kurvan på rätt sätt mmmmmmm.
Att få en isis att trava i korrekt form på böjda spår är ingen enkel match som jag tror att man löser på en lektion. Det funkade för dej och det kan ju ingen ta ifrån dej, frågan är varför? Att få en häst att trava på böjda spår genom att rida på små volter i grisepass eller tölt tror jag inte på som metod. Att däremot träna hästen på böjda spår i skritt, öppna sluta, trava på långsidan, bryta av till skritt i form på kort sidan och bygga upp hästen i skritt tror jag på sikt kan stärka hästen förmåga att också träna trav på böjda spår.
Möjligen är det så att hästen om den klarar att tölta på en volt, däroigenom blir lösgjord, och därför senare klarar att trava, men då handlar det om att lösgöra hästen innan man börjar trava, och då finns det bättre och mer skonsamma övningar för det ändamålet. Upplever själv att min häst får bättre trav i slutet av ridpasset då hon är mjuk varm och lösgjord (och lite trött!), medan tölten funkar bättre när hon har mer kraft och energi (och kanske är lite spänd. Mitt motto är ju att kunna rida min häst i ett läge där hon kan vara lösgjord men ändå ha kvar tillräckligt med energi och spänd. Som det är nu så så får vi jobba så länge med lösgjordheten att när vi kommer till samlingen så är det nästan dags att sluta
.
Jag vill egentligen inte kritisera ditt tips (det som funkar på vissa pållar funkar inte på andra osv..) utan mer spekulera vad det är i "din" metod som gör att hästen börjar trava
!