Tips om ridbana?

G

glitzen

Lite osäker om den här tråden ligger rätt men chansar. :angel:

Vi har nyligen anlagt en ridbana som vi har lite problem med. Vi har drenerat den och lagt dit en fiberduk. På fiberduken så har vi lagt grusen och sedan så ligger det sand.
Problemet är att ridbanan är jättemjuk. Hästarna sjunker i sanden vilket inte är så bra eftersom det sliter mycket på hästen och så orkar dom ju ingenting. Det bli alltså hål i volten som hästarna snubblar i och om man inte krattar så går det inte att rida där när det fryser på.
Så min fråga till er är, vet ni något man kan göra för att göra volten fastare? Alltså inte så mjuk?

Mycket tacksam för svar :D

Sv: Tips om ridbana?

Man brukar inte lägga på allt på en gång.
Sen får du väl köra o platta till den- som man ska göra med jämna mellanrum- underhåll.

i synnerhet om det förväntas att frysa på.

hoppa o longera helst inte innan den sätter sig.

Jo , fast problemet är ju att om man kör ut på den så är den så mjuk så hela fiberduken kmr att följa med. :confused:

men då kanske ni ska kontakta denne som hjälpte er att anlägga er volt.

jag hade aldrig någonsin låtit min häst sätta en hov på en sån mjuk och djup bana.

alltså det låter ju helt sjukt. det går alltså inte att köra med bil på den???

ni skulle ha kört till gruset innan sanden kom på. det ska ju inte blandas ihop. trampar hästarna ända ner till duken eller bara till gruset? om det bara är till gruset så kan det räcka att platta till sanden. ut med bilen och kör runt runt runt, använd sedan en sladd för att jämna till och packa ytterligare.

men rid för guds skull inte på banan, det låter livsfarligt..

men då kanske ni ska kontakta denne som hjälpte er att anlägga er volt.

jag hade aldrig någonsin låtit min häst sätta en hov på en sån mjuk och djup bana.

Alltså jag tror att du missförståt lite. Hästarna sjunker alltså inte ner så jättemycket utan "bara" hoven åker ner. Tror att vi har lagt lite för mycket sand.
Jag skrittar bara på banan lite lätt nu nrä den är så mjuk.
Jo, vi har kontaktat vår ridbanebyggare men han kom inte komma på rätt så länge så tänkte höra om någon hade något råd.

alltså det låter ju helt sjukt. det går alltså inte att köra med bil på den???

ni skulle ha kört till gruset innan sanden kom på. det ska ju inte blandas ihop. trampar hästarna ända ner till duken eller bara till gruset? om det bara är till gruset så kan det räcka att platta till sanden. ut med bilen och kör runt runt runt, använd sedan en sladd för att jämna till och packa ytterligare.

men rid för guds skull inte på banan, det låter livsfarligt..

Jag vet inte själv. Men jag anser iaf att den är mycket mjuk och vår ridbanebyggare tycker att vi inte ska åka på den för fiberduken åker upp. Han kommer som sagt inte på ett tag så tänkte höra om någon här hade nåra erfarenheter av detta.
Läs även det senaste svaret.

Om den inte tål att åkas på ska du nog inte rida på den:eek:

förresten. Hur fick de på underlaget på duken:rofl:
Med spade:D

Klart att den tål att åkas på, annars är det undermåligt gjort.

Om den inte tål att åkas på ska du nog inte rida på den:eek:

förresten. Hur fick de på underlaget på duken:rofl:
Med spade:D

Klart att den tål att åkas på, annars är det undermåligt gjort.

Okej , ja vi rider inte på den i nuläget :crazy:
Hehe nej med traktor :angel:

men alltså, duken ligger ju under gruset? hur kan den åka upp?? är det så att sulan banan ligger på är lervälling? :confused:

låter konstigt att det inte ska gå att köra bil på den.

men alltså, duken ligger ju under gruset? hur kan den åka upp?? är det så att sulan banan ligger på är lervälling? :confused:

låter konstigt att det inte ska gå att köra bil på den.

Hehe , jo ja vet inte det var som sagt vår voltbyggare som sa så. Något tips annars? ;)

Vilken sorts grus och sand är det och hur tjocka lager av varje? Las allting in direkt eller gjorde ni något med gruset (tex packade det, vattnade, red, ...) innan sanden kom dit? Hur länge sen var det?

Berätta allt du vet om hur den anlades så är det kanske enklare att komma med råd!

Vilken sorts grus och sand är det och hur tjocka lager av varje? Las allting in direkt eller gjorde ni något med gruset (tex packade det, vattnade, red, ...) innan sanden kom dit? Hur länge sen var det?

Berätta allt du vet om hur den anlades så är det kanske enklare att komma med råd!

Jo självklart är det det men jag vet ju inte så mycket själv. Jag är ledsen att jag är otydlig men tänkte bara höra om det gick att få nåt råd om det lilla jag vet.
Men tack iaf allihopa! :D

Nej det gör det inte men det tar ca ett år innan gruset satt sig, alltså packats ihop utan bra maskinell hjälp.

Det finns/fanns en broschyr att beställa via ridsportförbundet tror jag, "att bygga ridbana".

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 522
Senast: ufot
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
Anläggning Hej Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la...
Svar
5
· Visningar
1 965
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama