F
familjen h
Vår häst har ganska dålig hovkvalitet. De trasar sig en hel del. Tar gärna mot tips om vad som kan vara bra. B-vitamin ? Pensla med olja - är det bra ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min nya häst hade pappershovar när jag fick honom.
Vi har nu skott honom med täta intervaller under ett halvår (5 veckor) och nu är hovarna jättefina. Hovis säger att det är mycket mer motstånd att spika.
Detta tillsammans med en balanserad foderstad har gjort underverk.
Tror att han gått för länge mellan skoningarna tidigare, eftersom han inte växer så mycket, och att skorna börjat glappa och gjort att det har blivit friktion som trasade sönder hovarna.
I vår sommarhage har det nu efter hur mycket ösregn som helst, blivit oerhört blött och lerigt. Jag funderar på om leran i sig så att säga kan "dra" ur sjorna ? Eller göra att hovarna blöts upp ? Ofta pratar man ju om att de blir för torra - men kan det inte också bli för blött ?
Med all säkerhet är lagom bäst men att få det lagom är ju betydligt svårare. Mycket lera kan förmodligen suga av skorna precis som gummistövlar gärna fastnar om man är ute och går i lera. Sen upplever jag att hästar rör sig lite annorlunda i djup lera precis som i djup snö och då tar större kliv=större risk att skorna trampas av. Det kanske är dags att byta hage om den blivit lerig och upptrampad? Eller stänga av den värsta biten? Där jag bor ska det nu bli torrare och varmare igen och inget mer regn i sikte vilket känns bra
Olja har jag hört/läst många ggr att man inte ska använda, det ger inte den fukt-effekt man kan tro. Däremot Biotin har jag positiv erfarenhet av. Du behöver ge det en period, under flera månader, för att få bra effekt. Leriga hagar är ett gissel, har letat tappsko många ggr pga av det... vilket egentligen är meninglöst, då man ändå inte hittar dom..
Däremot Biotin har jag positiv erfarenhet av. Du behöver ge det en period, under flera månader, för att få bra effekt.
Men hur vet man då att det verkligen är biotinet som gör nytta och inte andra faktorer som förändras under ett par månaders tid? Väder tillgång på foder andra hagar andra mineraltillskott