Tips om något stärker hovarna

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare familjen h
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 368
F

familjen h

Vår häst har ganska dålig hovkvalitet. De trasar sig en hel del. Tar gärna mot tips om vad som kan vara bra. B-vitamin ? Pensla med olja - är det bra ?

Sv: Tips om något stärker hovarna

Min nya häst hade pappershovar när jag fick honom.
Vi har nu skott honom med täta intervaller under ett halvår (5 veckor) och nu är hovarna jättefina. Hovis säger att det är mycket mer motstånd att spika.

Detta tillsammans med en balanserad foderstad har gjort underverk.

Tror att han gått för länge mellan skoningarna tidigare, eftersom han inte växer så mycket, och att skorna börjat glappa och gjort att det har blivit friktion som trasade sönder hovarna.

Min nya häst hade pappershovar när jag fick honom.
Vi har nu skott honom med täta intervaller under ett halvår (5 veckor) och nu är hovarna jättefina. Hovis säger att det är mycket mer motstånd att spika.

Detta tillsammans med en balanserad foderstad har gjort underverk.

Tror att han gått för länge mellan skoningarna tidigare, eftersom han inte växer så mycket, och att skorna börjat glappa och gjort att det har blivit friktion som trasade sönder hovarna.

I vår sommarhage har det nu efter hur mycket ösregn som helst, blivit oerhört blött och lerigt. Jag funderar på om leran i sig så att säga kan "dra" ur sjorna ? Eller göra att hovarna blöts upp ? Ofta pratar man ju om att de blir för torra - men kan det inte också bli för blött ?

Biotin är ju bra tillskott men det tar några månader innan man ser resultat.Att låta hästarna stå i vatten är också något som kan hjälpa.Att pensla olja gör varken till eller från.

I vår sommarhage har det nu efter hur mycket ösregn som helst, blivit oerhört blött och lerigt. Jag funderar på om leran i sig så att säga kan "dra" ur sjorna ? Eller göra att hovarna blöts upp ? Ofta pratar man ju om att de blir för torra - men kan det inte också bli för blött ?

Med all säkerhet är lagom bäst men att få det lagom är ju betydligt svårare. Mycket lera kan förmodligen suga av skorna precis som gummistövlar gärna fastnar om man är ute och går i lera. Sen upplever jag att hästar rör sig lite annorlunda i djup lera precis som i djup snö och då tar större kliv=större risk att skorna trampas av. Det kanske är dags att byta hage om den blivit lerig och upptrampad? Eller stänga av den värsta biten? Där jag bor ska det nu bli torrare och varmare igen och inget mer regn i sikte vilket känns bra

Senast ändrad:

Med all säkerhet är lagom bäst men att få det lagom är ju betydligt svårare. Mycket lera kan förmodligen suga av skorna precis som gummistövlar gärna fastnar om man är ute och går i lera. Sen upplever jag att hästar rör sig lite annorlunda i djup lera precis som i djup snö och då tar större kliv=större risk att skorna trampas av. Det kanske är dags att byta hage om den blivit lerig och upptrampad? Eller stänga av den värsta biten? Där jag bor ska det nu bli torrare och varmare igen och inget mer regn i sikte vilket känns bra

Vi bytte hage idag - till en som är mkt torrare - däremot sämre med mat... Men - jag hoppas att det nu kan bli bättre för hovarna då. Din liknelse med gummistövlar låter precis som det jag funderade på - även detta med att de måste röra sig annorlunda låter mycket klokt !

Olja har jag hört/läst många ggr att man inte ska använda, det ger inte den fukt-effekt man kan tro. Däremot Biotin har jag positiv erfarenhet av. Du behöver ge det en period, under flera månader, för att få bra effekt. Leriga hagar är ett gissel, har letat tappsko många ggr pga av det... vilket egentligen är meninglöst, då man ändå inte hittar dom..

Olja har jag hört/läst många ggr att man inte ska använda, det ger inte den fukt-effekt man kan tro. Däremot Biotin har jag positiv erfarenhet av. Du behöver ge det en period, under flera månader, för att få bra effekt. Leriga hagar är ett gissel, har letat tappsko många ggr pga av det... vilket egentligen är meninglöst, då man ändå inte hittar dom..

Det var hovslagaren som rekommenderade vanlig matolja - men då kanske det inte är så stor idé med det ändå ?! Biotin har jag hört mkt positivt om - även att det är bra för lederna. Nu får vi hoppas att det blir bättre i den torrare hagen - bättre väder nu också ju. Så - då blir det väl för torrt istället - hur man än gör har man svansen bak - eller hur säger man :confused:

Ja alltså det är ju aldrig lagom en längre tid tyvärr :devil: utan man får vända och vrida på sig tills man är snurrig i huvudet beroende på väder och vind.

Ang Biotin verkar det finnas ett för och emot läger men det har diskuterats mycket och slutsatsen är som jag har förstått det att om hästen verkligen har brist på biotin vilket inte många har kan det hjälpa annars kan man lika gärna fodra med en tjugolapp om dagen ;) sök på biotin har på buke som hittar du nog massvis med trådar

Oljan i sig återfuktar ju inte hoven, men hjälper hoven att behålla sin fuktighet så den inte avdunstar. Så om hästen har torra hovar, först vatten och sen smörja in med olja. Vegetabilisk olja ska det vara, inget med tjära eller annat jox i.

Däremot Biotin har jag positiv erfarenhet av. Du behöver ge det en period, under flera månader, för att få bra effekt.

Men hur vet man då att det verkligen är biotinet som gör nytta och inte andra faktorer som förändras under ett par månaders tid? Väder tillgång på foder andra hagar andra mineraltillskott

Men hur vet man då att det verkligen är biotinet som gör nytta och inte andra faktorer som förändras under ett par månaders tid? Väder tillgång på foder andra hagar andra mineraltillskott

Verkar inte vara lätt att bli klok på vad som är bäst - men det är ju säkert en massa olika faktorer såklart som samverkar. Men - vad säger Ni om jäst då ?

De två faktorer som jag helt klart anser vara viktigast för bra hovkvalitet är en balanserad foderstat och en duktig hovslagare!

Kopierar mitt svar från den andra tråden om dålig hovkvalitet:

Jag har dragit av dojjorna på min häst, han har varit barfota i två år nu och fått riktigt fina och starka hovar. Anlitar en helt vanlig hovslagare (alltså ingen barfotaverkare) var 10-11 vecka.
På vintern funkar det utmärkt, så klart inte på is, men det är lätt att undvika. På sommaren är det lite värre, han ömmar på grusväg t. ex. Så jag har beställt Easy Boots till honom, som jag kommer att använda sommartid.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka