tips om lastning

F

fnorr

Min sluga fux som alltid har traskat ombord på allt av sig själv har kommit på att lika gärna som att gå på kan man låta bli. Olidligt!! Står som en åsna, med 4 ben stadigt i backen. Har man hjälp går han på när det inte finns en annan utväg, annars står han eller går på sidan. Måste kunna fixa till det här, måste ju kunna lasta själv igen.....ngn som varit med om liknande??? Vettiga svar önskas....inte typ "har du klappat honom och gett en morot" eller liknande.:eek:

Sv: tips om lastning

Jag brukar ta med mitt långa, långa dressyrspö att förlänga armen med.

Bett om hästen har tendens att dra iväg. Longerlina i grimman/tränset/stigbettet.

Avsikten är att hästen går in själv, jag står kvar utanför och lägger på och stänger. Det är tillåtet att stanna på lämmen så länge kamelen inte står och vilar sig, men det är aldrig i rödhetahelvete tillåtet att gå åt sidan eller bakåt. Går hästen åt sidan avgränsar jag med spöet. Hästen ska respektera spöet som en del av mig. Går hästen mot spöet får annan träning ta vid innan lastning. Framåt/bakåt/åt sidorna bak/åt sidorna fram MÅSTE fungera innan lastträning.

När hästen väl insett att den inte kommer på annat håll än framåt, går den på. Hur långt tid detta tar varierar med kamel. Vissa tar 3 minuter, andra tar 30 minuter. Vissa suckar och accepterar, andra kör hela racet med hela havet stormar. Det beror på grunduppfostran och respekt.

Klart vettigt!! Mkt irirterad då jag tidigare har kunnat"skicka in" vilket är det klart bästa.....Jag har provat att vara "en del av" longerspöet, men hade svårt att komma rätt bakom, mest klev han bara åt sidan och jag hamnade fel, stod inte på rätt ställe...han bara gick på den sidan där spöet inte var, jag måste hamna bakom så jag kan driva......hmm. Lasta med träns, longerlina i och driva in bakifrån med spö??? Prova att ta linan bakom(funkar jämt men oftast är man ju själv och hur fixar man det då)?

Nej, du ska inte vara bakom.

Jag står på lämmen, vid sidan. Hästen ska vara tränad att gå förbi mig. Står jag på transportens vänstra sida och vill ha in hästen i vänstra båset visar jag min intention att skicka in hästen. Häst vägrar. OK att stå still. Häst sneglar till vänster. Jag markerar med spö att det är stängt. Häst sneglar till höger. Jag lägger spö framför häst och spärrar väg till höger. Häst väger bakåt. Jag lägger spö över häst på rumpan. Häst står still. Jag står still. Häst vilar på bakben. Jag smackar och bjuder in. Så fortsätter dansen.

Synd att du bor så långt bort;) men jag ska absolut prova.....

Det är jätteviktigt att du har koll på din kropp och vet hur du ska göra i nästa steg, att du har planen klar för dig och kan reagera och läsa hästen lika snabbt som hästen reagerar.

Har du inte koll på vad du gör, och har en plan som du kan luta dig mot vad som än händer, så gör du mer skada än nytta.

jag har samma problem med min åsna. Ibland bara traskar han på efter att få ha sagt att han fakitiuskt inte vill, andra gånger frysre han fast i marken. Det jag tycker funkar bäst är att visa att det bara finns ett håll att gå åt, och det är framåt. Jag belönar alltid när han gått in, och allt är färdigt med lite mat också, så att han förknippar transporten med något bra. Och jag måste få säga att det har blivit SÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket bättre än när vi fick honom. Då kunde vi stå i över en timma och försöka få på honom, nu handlar det max om 5 min:D

Jag skulle göra såhär: Sätt på hästen ett träns, en kapson eller en grimma med ett kedjegrimskaft under nosen och ta med dig ett långt dressyrspö som fungerar som din förlängda arm.

Sen börjar du med att träna hästen från marken så att den respekterar spöet. T ex backa och flytta åt sidan när du ber om det. Men det viktigaste av allt är att hästen hela tiden är uppmärksam på dig och att du hela tiden kan stanna den. Det ska räcka med att höja handen en aning för att den ska stanna:bow:

Sedan, när hästen respekterar spöet för du den i en cirkel runt dig(som longering fast på en pytteliten volt). Försök att inte titta på hästen utan håll blicken riktad så mycket du kan mot transporten. Hästen ska hela tiden tänka framåt om du inte ber den att stanna och den får absolut inte trycka sig eller försöka mota bort dig!! Det är hästen som ska gå runt dig och inte tvärt om!

När hästen tänker framåt och är uppmärksam på dig går du raka vägen in i transporten direkt från den lilla cirkeln ni befann er på nyss.

Om hästen stannar smackar du bara lite och drar lite försiktigt i grimskaftet. Men kom ihåg att alltid släppa och "dra", släppa och "dra". Inte dra hela tiden och att alltid berömma hästen när den gör rätt:bow:

Om hästen skulle börja backa är det viktigt att du genast vänder dig om och backar ner hästen. Grejen är den att om hästen drar dig ner bakåt är det ju den som leder dig och inte du som leder den... Alltså, om hästen börjar backa backar du ner den så att du hela tiden "bestämmer" vad hästen ska göra;) Alltså att du får högst rang!! När ni är nere på marken igen går du in på den lilla cirkeln igen och ser till så att hästen går fram ordentligt!

Sedan upprepar du bara den här lilla proceduren tills hästen går in;) Och för mig, som höll på i fyra timmar innan jag fick lära mig det här sättet, tog det endast fyra försök och sen var pållan inne:banana:

Lycka till:bow:

Oj då, sorry:angel: Var menat till TS;) :D

Men min pålla går också rätt upp i släpet nu när hon vet vem som bestämmer:banana: :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 213
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 807
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama