Sv: tips om lastning
Jag skulle göra såhär: Sätt på hästen ett träns, en kapson eller en grimma med ett kedjegrimskaft under nosen och ta med dig ett långt dressyrspö som fungerar som din förlängda arm.
Sen börjar du med att träna hästen från marken så att den respekterar spöet. T ex backa och flytta åt sidan när du ber om det. Men det viktigaste av allt är att hästen hela tiden är uppmärksam på dig och att du hela tiden kan stanna den. Det ska räcka med att höja handen en aning för att den ska stanna
Sedan, när hästen respekterar spöet för du den i en cirkel runt dig(som longering fast på en pytteliten volt). Försök att inte titta på hästen utan håll blicken riktad så mycket du kan mot transporten. Hästen ska hela tiden tänka framåt om du inte ber den att stanna och den får absolut inte trycka sig eller försöka mota bort dig!! Det är hästen som ska gå runt dig och inte tvärt om!
När hästen tänker framåt och är uppmärksam på dig går du raka vägen in i transporten direkt från den lilla cirkeln ni befann er på nyss.
Om hästen stannar smackar du bara lite och drar lite försiktigt i grimskaftet. Men kom ihåg att alltid släppa och "dra", släppa och "dra". Inte dra hela tiden och att alltid berömma hästen när den gör rätt
Om hästen skulle börja backa är det viktigt att du genast vänder dig om och backar ner hästen. Grejen är den att om hästen drar dig ner bakåt är det ju den som leder dig och inte du som leder den... Alltså, om hästen börjar backa backar du ner den så att du hela tiden "bestämmer" vad hästen ska göra
Alltså att du får högst rang!! När ni är nere på marken igen går du in på den lilla cirkeln igen och ser till så att hästen går fram ordentligt!
Sedan upprepar du bara den här lilla proceduren tills hästen går in
Och för mig, som höll på i fyra timmar innan jag fick lära mig det här sättet, tog det endast fyra försök och sen var pållan inne
Lycka till