Tips om hoppövning

majola

Trådstartare
Jag hade tänkt hoppa lite imorgon, men är inte så van att hitta på egna hoppövningar och vill inte trakassera min tränare jämt och ständigt. ;)

Hade tänkt mig en liten serie med räcke-räcke-oxer med 5,5 meter emellan och markbommar. Vad tror ni om det? Höjden kommer väl att ligga runt 60-70 cm, och syftet är gymnasticerande/lösgörande och att få igång ryggen lite. Fast allra mest handlar det om att hålla hästen på gott humör, så det ska vara något som man kan rida ganska flott på och hästen själv får backa av och sköta det mesta.

Han är helt okomplicerad att hoppa, så den biten oroar jag mig inte för, men jag undrar om detta kan vara en lämplig övning?

Studs är aldrig fel! Brukar vara uppsktattat av hoppglad häst! Tex två räcke, oxer, två räcke. Lägg markbom på det första och det sista så kan du rida från båda hållen och få lite hjälp och mer inbjudande serie.

/Timsetim :)

Tack, vilken smart serie!

Nu anmälde jag mig till hoppträning imorgon istället, men den ska jag komma ihåg och använda någon gång! :bow:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Hoppning Hej! Min dotter har ridit i snart 2 år (privat tränare, egen ponny) och är främst dressyrintresserad vilket mest beror på lite...
Svar
15
· Visningar
1 802
Övr. Katt Vi funderar på att skaffa katt och eftersom jag är lite känslig/allergisk funderar vi på att skaffa en ragdoll (först prova umgås med...
2
Svar
34
· Visningar
4 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka