...och det övriga djurlivet. En eller ett par katter kan åstadkomma stor skada på djurlivet om de springer ute och jagar. Det är inte bara möss som stryker med.
Väldigt bra och viktig input.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...och det övriga djurlivet. En eller ett par katter kan åstadkomma stor skada på djurlivet om de springer ute och jagar. Det är inte bara möss som stryker med.
Så det riktiga i att ha katt, är att ha innekatt om jag förstår @MissFideli och @Hyacinth rätt. Även @Alexandra_W är inne på det resonemanget?
Innekatt är det som ger mest välmående och högst status till katten.
Varför arbetar man då inte för samma bestämmelser för katter som det är för hundar?
Att katter förbjuds att vara lösa om de inte är kopplade eller under ägarens direkta och totala kontroll?
Det måste väl gå att få till, det gick ju för hundar?![]()
Så det riktiga i att ha katt, är att ha innekatt om jag förstår @MissFideli och @Hyacinth rätt. Även @Alexandra_W är inne på det resonemanget?
Varför arbetar man då inte för samma bestämmelser för katter som det är för hundar?
Att katter förbjuds att vara lösa om de inte är kopplade eller under ägarens direkta och totala kontroll?
Som jag skrev tidigare, vill jag pga mitt kontrollbehov, ha innekatt. Får jag välja själv, så vill jag bara ha raskatter. Har haft mer innekatter än utekatter. För mig har de lika hög status.Men kan du svara på varför man prompt behöver lära en katt att gå ute fritt?
Fina lilla granntanten!Nu blir det lite väl mycket ytterligheter här i tråden.
När jag bodde i stan fick mina katter gå ut på balkongen och nu när jag bor på landet så får de gå ut sommartid när jag är hemma. Alla är/var chippade, reggade och med stamtavlor. Min uppfödare vet att mina katter går ut, hon har inga sådanna kontrakt och jag har även fått ett par katter av henne och min mamma med. Hon är ytterst seriös och det kan jag ärligt påstå att även jag är när det gäller samtliga mina djur oavsett vad de är, var det kommer ifrån och hur de har kommit till mig.
Min älskade lilla granntant som gick bort nu i höstla ut 35' ur sin egen plånbok på sin oreggade bondkatt när han var skadad. Hon var betydligt mer seriös som kattägare än många raskattägare!
![]()
Som jag skrev tidigare, vill jag pga mitt kontrollbehov, ha innekatt. Får jag välja själv, så vill jag bara ha raskatter. Har haft mer innekatter än utekatter. För mig har de lika hög status.
Katterna är högst i rang hemma. Vi är bara ödmjuka och ibland olydiga tjänare.
Tyvärr ska de jag har nu, promt gå ut ett par timmar om dagen.
Anledningen till att jag satte GPS på dom var just för mitt kontrollbehov. Men eftersom några är trädkatter, så vågade jag inte ha kvar GPS:erna. Men jag har en ganska klar uppfattning hur de rör sig.
Så nej, jag lär inte katter aktivt att gå ut.
Har en förvildad hemlösing. Skulle jag kanske ha avlivat den istället för att lägga tiotusentals kronor på att få den frisk och sedan hållit den inne? Den är oregerlig om den inte får gå ut och en spinnmaskin och soffpotatis när den får lufta sig. Den tycker det är vidrigt att gå på låda och håller sig alldeles för länge. Ett problem på veterinärstationen när den har varit inlagd, den kan hålla sig i flera dagar.
Bortsett från min period i lägenhet, har jag alltid haft någon hemlösing, de bara dyker upp, vägrar flytta och lär ju tyvärr de andra att gå ut.
Den senaste dök upp väldigt olyckligt, för då hade jag lovat en vän att vara fodervärd till en aktiv utställningsraskatt. Jag såg jättemycket fram emot det! Men det fick jag blåsa av, eftersom hemlösingen var så sjuk och det blev "fullt" hemma.
Jag skänker en del pengar till ett par katthem. Men det kanske är fel väg att gå? Många av dom kräver att få gå ut och då är ju bollen i rullning? Nu är det ju en del av katthemskatterna som inte ska gå ut, men de andra som promt vill, ska man avliva dom, för att få slut på utekattsproblematiken?
Nu har jag inte tagit till mig katthemskatter, hemlösingarna har haft en tendens att dyka upp ändå tyvärr.
Om jag inte hade öppnat mitt hem för de här, hade mina andra troligen inte gjort anspråk på att gå ut heller. Vilket hade passat mitt kontrollbehov perfekt.
En vän är jourhem. Alla deras egna katter går ut, varför vet jag inte. Jourkatterna hålls noga inlåsta till de är handtama, friska och adopterbara. Jag brukar åka dit då och då och "tvångskela" med de nya så att de får träffa olika människor.
En annan vän föder upp Ragdoll. De katterna går ut, men det är inget som de talar högt om. De är trädgårds och altan-katter och vill gärna hänga med sina människor ute. Inte alla på en gång, men de har alltid en katt runt benen. De är alltid under uppsyn, men de har inte rastgårdar. De hade hemlösingar tidigare, så det är troligen förklaringen till det har blivit så, hemlösingarna har "lärt" raskatterna där med?
Kullarna går dock inte ut, men de villkorar inte heller något om att katterna inte får gå ut. Kan man ens göra det så det är juridiskt hållbart?
Så då kanske frågan är. Vad gör man åt alla katthemskatter och hemlösingar?
Är det kanske rent av bättre att avliva dom direkt än att försöka ge dom nya hem?
Då kommer man kanske runt problemet med att blandraskatter lär raskatter att vilja gå ut?
I mitt fall är det i alla fall så som problemet har uppstått. Både i mitt fall och i några vänners fall.
Jag ber om ursäkt.Men läser du ens vad jag skriver??
Så då kanske frågan är. Vad gör man åt alla katthemskatter och hemlösingar?
Är det kanske rent av bättre att avliva dom direkt än att försöka ge dom nya hem?
Då kommer man kanske runt problemet med att blandraskatter lär raskatter att vilja gå ut?
Jag ber om ursäkt.
Jag uppfattade att jag svarade på din fråga varför man prompt behöver lära en katt att gå ute fritt?
Jag svarade: Nej, jag lär inte katter aktivt att gå ut.
Jag förstår inte villkorandet. Är det ens juridiskt riktigt?Större delen av ditt inlägg innehöll mer eller mindre påståenden som utifrån det jag skrivit var endera besvarade eller sådant jag inte sagt.
Men jag provar igen. Då det inte finns någon egentlig anledning att lära en katt gå ute fritt, så finns ingen anledning för tex en raskattsuppfödare att inte välja hem där ägaren vill att katten ska vara utekatt. Katten kommer inte (med någon promilles undantag) lida minsta av att inte vara ute fritt. Den kommer däremot löpa väldigt mycket mindre hälsorisker av att inte gå ute fritt.
Men du tycks reagera på att vissa uppfödare inte vill sälja som utekatt, och drar sen växlar på det kring status osv.
Förvildade hemlösa förstår jag inte riktigt var du får in i sammanhanget, men din fråga/påstående om att jag ska anse att hemlösa ska avlivas eller tvingas vara inne även om de vantrivs är en sådan som är klart och tydligt besvarad innan. Men jag vet inte vad hemlösingar har med kattuppfödare som vill deras uppfödningar ska vara innekatter att göra?
Jag förstår inte villkorandet. Är det ens juridiskt riktigt?
Ingen av de uppfödare jag känner, villkorar. En är väldigt erkänd och har en knippe BIS-katter, årets SVERAK osv.
Jag hittar ingenting på SVERAKs sida om att absolut innekatt är det enda och riktiga katthållandet.
Borde de inte verka mer aktivt för det kan man stillsamt undra.
Kanske plocka bort sina råd om hur man ska gå tillväga när man väljer att låta katten gå ut i sina råd till nyblivna kattägare. För det är ju att officiellt legitimera att det är ok för en katt att gå ut?
Det är väl samma med katter som med hästar. En del vill ha sina hästar på lösdrift/Active Stable, och andra vill ha sina hästar på box med 2-8 timmars utevistelse.
Man har olika syn men vill sina djur väl?