Tips om hoppning?

L

_lojjsan_

Jag undrar om det är någon som har några bra tips till mig då jag ska hoppa en islänning som nästan aldrig har hoppat förut. Skogen bättre än paddock? galopp eller trav? bom innan hindret? :confused: har själv hoppat en hel del men aldrig "lärt" upp en häst förut. Tacksam för alla svar jag får :bow:

Sv: Tips om hoppning?

Du kan först och främmst trava över bommar sedan kan du ra lite galopp men öva några gånger och inte bara trava över en gång och dedan galopp uran en du kan börja med kanske 2 gånger å bara trava över och sedan kan man ta galopp och sen kan man höja å ta de i trav å osv. man får inte har bråttom ta det sakta och säket! :d
Lycka till! :D

Jag själv hoppar och ska hoppa KM på ens islandshäst.

tycker att du ska hålla dig i paddocken och börja jobba över bommar och SMÅ hinder.
Gör bomserier osv. Tycker att det kan ju trava första gångerna och sen när du känner att hästen är med på noterna så ta det i lugn galopp.

har själv lärt upp 2 isisar att hoppa och man gör som med alla andra hästar fast det kan vara svårare med galoppen på isisar + 110 % mer vilja :D:D

My_o_Glammur.jpg

har "hoppat in" flera isisar å ja måste säga att ja föredrar att börja ute i skogen tills man känner att hästen ´lärt sig hoppa riktigt´..

därefter har vi hoppat i paddock, å har då hoppat som med vilken häst som helst som ska lära sig.. låga hinder med markbom framför så man hjälper hästen med bedömningen av avstampet..

trav eller galopp spelar inte så stor roll.. börja med den gångart som är starkast så hästen får lite självförtroende å inte så mycke å tänka på.. kom ihåg att de måste va skoj :banana:

jag har själv en 18 årig islandshäst som jag började hoppa med när den var 17. han hade inte hoppat mer en 20 cm i hela sitt liv och nu hoppar han ganska enkelt 90 cm!

jag började med att träva över bommar, sedan över låga hinder, t.e.x 10 - 30.
sen fortsatte jag så långsamt.
det är bra att löshoppa också så dom får upp teckniken lite.
lycka till :D!

Jag började hoppa in min skrutt i våras. Då sprang jag med honom brevid över 40cm höga hinder haha. Sen så körde vi väl bara på ^^ Bärjade att trava något hinder men då gick han bara över det, i galopp så började han ju iaf lyfta på benen! jag måste lära mig att löshoppa någon gång och se hans skills! Jag är själv inte nån vidare erfaren hoppryttare, har kanske hoppat på ridskola knappt ett år. Men ändå så hoppar jag och min helt oerfarna islandshäst (132cm) rätt bra nu! Har dock ingen koll på höjd.. Men som var min viktigaste del när jag hoppade in min kille var att han verkligen måste tycka det är kul! Är han på dåligt humör en dag, ja då kanske inte hoppa är det bästa att göra!

och sluta alltid när det går bra! : )

jag har hoppat in en islänning :P tävlar med henne LC/LB hoppning nu ska tävla LA till sommarn men iaf jag gjorde så att ja travade över bommar en dag och der gick bra berömde asmkt nästa gång så satte jag upp et litet kryss och berömde jättemkt nä vi hade hoppat och så fortsatte det....( jag är känd för at berömma mina pållar mkt)

jag har hopptränat och tävlat en islandshäst :) Vi började ute i skogen så hon verkligen lyssnade på mig, började hoppa stockar innan vi gick på bommar! Sen när vi hade hoppat stock på 70 centimeter gick vi in på banan och hon gjorde allt jag bad henne om! Ändå tränade vi bara "bommar" på tävlingen va de plank,grindar, men isisar är väldigt envisa men däremot orädda! :DB]

jag har hopptränat och tävlat en islandshäst :) Vi började ute i skogen så hon verkligen lyssnade på mig, började hoppa stockar innan vi gick på bommar! Sen när vi hade hoppat stock på 70 centimeter gick vi in på banan och hon gjorde allt jag bad henne om! Ändå tränade vi bara "bommar" på tävlingen va de plank,grindar, men isisar är väldigt envisa men däremot orädda! :DB]

Har själv hoppat in en del hästar, det viktigaste för dej och din häst är att ni känner er trygga där ni ska vara.Själv föredrar jag skogen där hästen normalt inte hittar på så mycket "hyss", och inte bara kan "dra iväg" utan måste tänka på vart den sätter fötterna. Känn efter vad du tycker känns bäst själv och lycka till!! PS. Självklart ska du börja lågt!!!!DS.

Jag har hoppat in en isis som funkar finfint i hoppningen nu, dock inte ridit på bana utan bara på banor i skogen men men... Håller på med en till dam nu som inte är lika road :)

Men det bästa enligt mig är att börja i skogen med grenar/stubbar som hinder och sedan öka till små stockar. Börja med ett kryss och fortsätt senare med räcke och oxrar osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur