Tips om hingst!

Sv: Tips om hingst!

På vilket sätt anser du att hästen är mer åt dressyr?

Pappa och farfar har tävlat svår hoppning, morfar har lämnat svårklasshoppare och mormorsfar (som även är farfars morfar) gick medelsvår dressyr, hoppning och fälttävlan med en mamma som gick svår hoppning.

För mig är den hästen helt klart mer åt hopphållet rent stammässigt.

Det tyckte jag också! För visso har Stoet fina gångarter och används som dressyr häst, men Magini har ju tävlat svår hoppning.

Men jag har hittat en en annan hingst jag tyckte var intressant!
Balograph!

Sen har min kärlek hamnat hos Aerline H:d

På vilket sätt anser du att hästen är mer åt dressyr?

Pappa och farfar har tävlat svår hoppning, morfar har lämnat svårklasshoppare och mormorsfar (som även är farfars morfar) gick medelsvår dressyr, hoppning och fälttävlan med en mamma som gick svår hoppning.

För mig är den hästen helt klart mer åt hopphållet rent stammässigt.

Tittar på hennes egna resultat från treårs och mammans.

Kan inte annat än hålla med dig, jag skulle definitivt valt en multitalang.
känns som ett säkrare kort än att välja en ren hopphäst, bara för att hingsten hoppar bra behöver ju inte avkomman göra det men att ta en med bra gångarter och bra teknik ökar ju chansen att få en avkomma som om den inte hoppar något vidare iaf kan få bra gångarter och bli en fin dressyrhäst.

Jag skulle föreslå Empire VDL till stoet. Han är ju själv inte särskilt stor
(164) Dessutom är det ju kul när han hamnat hos Nicklas Arvidsson, så förmodligen är det en hingst som är på G för framtiden. Då är det ju inte fel att ha en avkomma i stallet :)

Men alltså... Hon har en bra stam för hoppning också, varför ska jag lägga på en hingst som är lite av både när jag vill ha en hopphäst så lär jag ju lägga på en häst som hoppar,inte en gångarts hingst för hon själv har väldigt bra gångarter. Sen hoppar hon själv jätte bra också, men går tyvärr inte att hoppa nu.

Empire VDL han var jätte fin! Lite dyr kanske.. Men fin var han.

Come Back II som Masse skrev lämnar väldigt fina avkommor i både hopp och dressyr, och även fast han är 170cm själv så lämnar han väldigt blandat i storlek. Han ger även avkommor med lite power i.

aerline h... grymt fin hingst! om de går att få tag på så lämnar iowa väldigt bra avkommor! han ger inte så stort heller.

Aerline H är ju himla fin, och Balougraph verkligen intressant stam på.

Sen gillar jag Niveau 1136:laugh:

Han hoppar underbart men hans exteriör är inte den bästa, har för mig att han fick 36 poäng.

Han hoppar underbart men hans exteriör är inte den bästa, har för mig att han fick 36 poäng.
Måste hålla med ovanstående. Han va inte snygg, eller jo, men bara från bogen och bakåt, framdelen var inte fin, samt att han bara har 7a i temp och utvecklingsbarhet, och 6 på skritt och trav... Finns många bättre hingsar att ta.
Hittade det här om honom "Dispens ges för hans eftersatta exteriör."
Låter ju inte jätte kul.. :crazy:

Ska säga lite om några av hingstarna som tagits upp...

Come Back II: Lämnar jätte fina avkommor, oftast multitalanger, MEN han står i Danmark och man måste stalla upp stoet där, samt att han lämnar mycket knepigt temperament på många av sina avkommor, svårridna och kännsliga.

Empire VDL: har inte så bra dräktighets %, nedärver ett bra temperament, fick 9,5 i hoppning, hoppindex på 143, och han är endast 165 cm hög.

Casir Ask: Lämnat MKT bra avkommor, hopp index på 154, mkt stark mödrene, bra temeramet och utmärkt ridförmåga som han nedärver, ger älda avkommor med blixtsabb frambensteknik och bra hopphuvud, lämnat en godkännd son.

Quite Easy: 9 9 i hoppning, 165 cm hög, lämnat många avkommor med dubbeldiplom, många godkännda söner, endast tillgänglig via fryssperma, en hingst med mycket bar hoppstam!, lämnar lätta ridhästar med bra galopp.

Iowa är inte kvar i Sverige och har inte fått ngt sto dräktigt i år. Tyvärr, för det är en otroligt bra hingst!

jo jag vet att han inte e kvar men eftersom ts kollade på Come Back II som finns i danmark så visste jag inte om hon bara kollade på hingstar i sverige eller kunde ta från andra länder med..
vet med att inte ett ända sto blev dräcktigt i år... vad kan det bero på??? har det även vart så förr??? vad jag fattat det som har det vart dårlig dräcktighet över huvudtaget i år... eller???

Jag har en blvande fyraåring efter VDL Empire... En helt fantastisk individ med underbart psyke, lättlärd och lyhörd, vacker. Jag rekommenderar starkt honom då han verkar nedärva sina bästa egenskaper till sina avkommor. Hon fick dessutom 9-9 på treårstestet och hoppdiplom. Du kan se henne på min profilsida från i somras... Sen är hon runt 161-162 cm hög.... Blir nog någon cm till.

Lite tips på hingst, kolla på Sheraton 1149 VDL, så här står det om honom: Sheraton är en Indoctro son som kom till Sverige 2007 med en internationell guldkantad härstammning samt topprestationer i bruksprov och sport.Sheraton gjorde sitt bruksprov i Holland och blev 2:e placerad i hoppning och även totalt. Sheraton har tävlat framgångsrikt med finalplaceringar i KWPN’s hingsthoppningar som 5 och 6-åring. Som 7-åring var han placerad i internationell 1,40 hoppning. Här i Sverige har han trots ett fåtal starter ändå placering i 1.50 hoppning. Kostar 2000 i språng och 7000 i levande föl. Han är bara här i sverige i två år innan han åker vidare, komm förra året.

Nu har jag hittat en hingst jag tror på, men vad tror ni?

Cartier

Cotender

Capitol I

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka