Tips om foder till min häst tack!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare JohannaGron
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 038
J

JohannaGron

Jag har en 6årig travare som jag nu använder som ridhäst... tyckte han blev alldeles för övertänd av havre, så jag bytte till korn och tycker att det har funkat riktigt bra nu under en period.

Men stackarn ser ju ut som ett staket och skulle behöva få lite mer hull (även fast han lagt på sig ordentligt sen jag fick honom).Han får mer än tillräckligt med hö/hösilage, så det kan jag inte ge mer av, han kan ju inte stå och äta 24h om dygnet!

Några tips om vad jag kan välja som kan resultera i en viktuppgång?

Sv: Tips om foder till min häst tack!

Vad innehåller grovfodret du ger?
Det bästa är att välja ett tillskott som täcker upp för det som saknas i grovfodret.

Har du ingen analys skulle kanske lusern vara ett bra alternativ.

Jo jag har en analys, men kan den inte i huvudet... :o

En kompis till mig pratade om något slags högprotein foder som man kan ge som kraftfoder då, men ville höra mig för lite innan jag gör något drastiskt... vet du något om sådant?

Räkna efter först hur mycket protein hästen får i sig för närvarande. Kraftfoder baserade på sojaprotein måste man ge med försiktighet på proteinet är kraftigt. Hästen får förmodligen för lite protein om den är muskelfattig, men vill du fodra mildare för magen kan du istället byta ut en del av hösilaget mot lucern, hackat strå eller pellets som du blöter. Beroende på vad hästen behöver utöver det kan du ge olja, kli eller olika havrefria färdigfoder. Prova och se vad hästen kan äta av utan att bli alltför het.

Det är inte det att han är muskelfattig, musklat på sig har han gjort rätt ordentligt på sista tiden, men han är ju så smal! Det är mest det som oroar mig!

Jag ska göra som du säger, och räkna lite på det! tack så mycket! :bow:

Känner igen det där... Sen måste man även tänka på att travarna är avlade för att vara högpresterande tävlingsindivider och många har energi och psyke efter detta. Om hästen kommer direkt från banan kan problemet ligga lika mycket i att den inte har hunnit lugna ner sig än.
Räkna först ut vad hästen får i nuläget. När min häst skulle bli ridhäst så fick han först stå på lösdrift med en hösilagebal... Han åt hela tiden, bortsett från när han fick kraftfoder... :smirk: Han hade garanterat magsår inne på travet och jag ser den fasen som något som var nödvändigt för att ställa om honom till grovfoder. Testade många sorters kraftfoder på honom, han flippar ut fullständigt på för mycekt foder och rasar i hull på vissa... funkar inte på nån sorts havre, korn eller kraft groov/sport. Däremot funkade Dodson & Horells Pasture Mix superbra! passade dock inte med våra analysvärden i vintras, så då stod han på lucern och krafft protein. Nu i sommar får han krafft rehab (verkar väldigt lovande!). Dessa sista foder har han klarat bra! Han får även tillskott av linfröolja och ibland rapsolja.
Har du tagit träckprov för att se så avmagringen itne beror på mask?

Är hästen tunn men välmusklad är det inte säkert att proteinet är problemet, han behöver kanske helt enkelt mer energi. Då kan tillskott av tex olja vara till hjälp. Räkna efter vad han får i sig nu så ser du nog vad det är som behövs!

Känner igen det där... Sen måste man även tänka på att travarna är avlade för att vara högpresterande tävlingsindivider och många har energi och psyke efter detta. Om hästen kommer direkt från banan kan problemet ligga lika mycket i att den inte har hunnit lugna ner sig än.
Räkna först ut vad hästen får i nuläget. När min häst skulle bli ridhäst så fick han först stå på lösdrift med en hösilagebal... Han åt hela tiden, bortsett från när han fick kraftfoder... :smirk: Han hade garanterat magsår inne på travet och jag ser den fasen som något som var nödvändigt för att ställa om honom till grovfoder. Testade många sorters kraftfoder på honom, han flippar ut fullständigt på för mycekt foder och rasar i hull på vissa... funkar inte på nån sorts havre, korn eller kraft groov/sport. Däremot funkade Dodson & Horells Pasture Mix superbra! passade dock inte med våra analysvärden i vintras, så då stod han på lucern och krafft protein. Nu i sommar får han krafft rehab (verkar väldigt lovande!). Dessa sista foder har han klarat bra! Han får även tillskott av linfröolja och ibland rapsolja.
Har du tagit träckprov för att se så avmagringen itne beror på mask?

Hej hej!
Jo visst är det så att det blir lite speciellt med travare, det är ju inte meningen att de ska vara några "fläskberg"! :crazy:
Nej mask har han inte, och det är inte så mycket en avmagring som ett problem att få honom att gå upp i vikt... om du förstår vad jag menar! Han ser faktiskt mycket fräschare ut sen jag först började träna honom, han har mkt mer hull nu än då, men jag skulle vilja få upp honom lite till ändå! =)

Krafft rehab, vad innebär det?

Okej, ja det är nog mkt möjligt att det är så! Jag ger honom redan nu en del olja med betforen.

Samtidigt som det här är rätt knepigt, så är det häftigt att se att det här med foder är så olika från häst till häst!

Krafft rehab är ett foder som är framtaget för att få vilande hästar att hålla hullet, dvs det ger inte så mkt explosiv energi som man vill att sporthästar ska ha, utan mer anpassat för att inte hästen ska falla ur. Det brukar funka bra för hästar som blir för heta av foder för sporthästar men som behöver lägga på sig/ hålla hullet. Sen är ju frågan om det är värt pengarna eller om man kan få samma resultat genom att själv kombinera fodermedel till samma energi. och proteininnehåll. Men jag har i princip bara hört gott om det fodret för den typen av hästar som du har!

Jo pengar spelar väl in lite i beslutet också får man väl ändå erkänna...! Hur mkt kostar det rehab fodret?

En tjej i min stall som har en lite snurrig häst ger musli som heter cool down någonting. Som alltså ska lugna hästen... Men det pågår en ganska hetsig diskussion´i mitt stall om en häst verkligne behöver musli, eller om det bara är onödigt...

Jag kan bara konstatera att jag tycker det är svårt med foder!

Jag vet inget exakt pris på krafft rehab, men någon annan kan nog hjälpa dig här.

Jo en del müslisorter innehåller en ganska stor del hackat hö, vilket känns lite onödigt att betala dyra pengar för. Men man får helt enkelt läsa innehållet på säcken och avgöra om man tycker det är värt pengarna. Hästarna tycker ofta att det är gott iaf, och det är ju också viktigt.

Jag har också ett väldigt hett sto, dock en kallblodstravare som också är något svårfödd. Har gett hippo cool pellets som jag köpte i vintras av en ren slump när jag märkte att hon fallit ur för mycket och behövde mer foder utan att jag vågade ge havre eller något färdigfoder med havre i. Dock är det inte jättebilligt, och jag tror det skulle funka lika bra med lucern+olja. Har dock fortsatt med det fodret iom att det gav det resultat jag ville ha och hästen gillar det. gav utöver det ett väldigt kraftigt hö och olja.

Okej... detta tåls att tänka på! tack för jättebra tips =) :bow:

jag kom fram till att mycket hö, luzern, vitaminer och mineraler funkar bäst på min travare.

Okej.. men är inte lusern väldigt dyrt? :crazy:

jag tycker det är överkomligt. eftersom han inte äter mer än 7-9 kg hö om dagen så ville jag få i honom mer och då tyckte jag att luzern va ett bra kompliment. idag äter han mer hö så i vinter blir det bara hö betfor vitaminer och mineraler.

Som flera andra skriver så är lucern och olja en jättebra blandning för att få upp dom i hull!
Kraft rehab har jag inte testat så mycket, då pållen har vilat i princip hela sommaren pga hovarna. Dock så har han hållt sig fint i hull på ca 3/4 kg om dan och dom gånger jag har ridit så har han varit väldigt lugn och snäll (annars brukar han bli halvt livsfarlig att rida om han vilat mer än 1 vecka, nu har han blivit riden kanske 7 ggr på lika många veckor... :banana:)
Däremot är rehaben oxå rätt dyr (kommer inte ihåg exakt pris) men det blir säkert ungefär lika mycket som med lucern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 875
Senast: Fazeem
·
Träning Lägger till en bild för orkar inte förklara hur hon ser ut 😳👌 Jag trodde att jag hade en bättre bild men jag har tydligen raderat den... 2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 467
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka