Tips om foder till fullblod !

C

Carrow

Hej !
Jag har ett fullblodsto som är 11 år . Irländsk import ..
På vinter tappar hon väldigt lätt i vikt , på sommaren går hon på bete 24/7 så då brukar det inte va något problem att hålla hullen för henne , dock kan hon få " hö-mage " men inget över revbena .
Hon rids dagligen och tävlar nästan varje helg. På vinter äter hon :
2 liter korn , 1 liter betfor , 1 " mått" biotin , 3 dl olja , 1 dl mineraler / dag
på sommaren äter hon ( vid hård träning samma )annars :
1 liter korn , 1 liter betfor , 1 " mått" biotin , 3 dl olja , 1 dl mineraler .
Snälla , kan någon hjälpa mig och få ordning på det här ?:confused: jag har frågat om råd under tiden jag haft henne ( 1 år ) men inte fått något vettigt svar.
Vi har provat med lusern också , men det gick absolut inte då hon blev knäpp , hon blev dubbelt så het än det hon va . Så lusern funkar inte , havre kan hon inte heller äta då det blr samma problem ..

Sv: Tips om foder till fullblod !

Generellt behöver fullblod MKT mat, det är inte mkt kraftfoder hon får (vilket kan vara ok om man har bra värden på grovfodret, men hursom behöver din häst mer mat låter det som). Jag har själv ett fullblodssto som är svårfött, hon behöver ca 120 mj i grundbehov! (Kvot 7).

Hur ser överlinjen ut? Du skriver att hon har höbuk, vilket kan innebära att hon får för lite proteiner. Hon verkar också i behov att mer energi, då revbenen syns.
Anledningen till att hon håller sig fin på sommaren= fritt med gräs= gott om näring (ffa protein).

Hur mycket grovfoder får hon och värdena på det?

Senast ändrad:
Sv: Tips om foder till fullblod !

Hej!!

Det är aldrig lätt med svårfödda fullblod, antar att hästen får fri tillgång till hö/ensilage. Krafft har ju en musli med mkt protein, krafft musli grön.
Använder den på min unghäst med gott resultat, han kan oxå "tappa" upptill.
Sen finns det pellets som heter Country Mix som oxå är jättebra. Sök på nätet så hittar du om det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Habina
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 435
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka