Tips om att få häst att dricka mer!?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare isglass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 6 173
I

isglass

Hej!
Jag har en häst som dricker väldigt dåligt.. har provat med hinkar och vattenkopp och båda två samtidigt. Ger henne mer salt eftersom hon inte slickade på saltstenen. Men inget av det här verkar hjälpa speciellt bra.

Hon har nyligen haft foderstrupförstoppning och jag är orlig över min ögonsten:love: vet sa att det va bra att hon drack mycket. Så därför vill jag hjälpa henne på traven:)

Är tackam för alla tips! Är det någon som vet något annan bra tips om foderstrupförstoppning så är jag väldigt tacksam för det med:D

Sv: Tips om att få häst att dricka mer!?

Blanda i lite betfor eller äpple juice koncentrat i vattnet

prova äppelcidervinäger eller äppeljucie i vattnet. Funkade på min häst när han drack dåligt.

Jag lägger också ett varmt ord för äppel juicen! :)

Hej!
Jag har en häst som dricker väldigt dåligt.. har provat med hinkar och vattenkopp och båda två samtidigt. Ger henne mer salt eftersom hon inte slickade på saltstenen. Men inget av det här verkar hjälpa speciellt bra.

Hon har nyligen haft foderstrupförstoppning och jag är orlig över min ögonsten:love: vet sa att det va bra att hon drack mycket. Så därför vill jag hjälpa henne på traven:)

Är tackam för alla tips! Är det någon som vet något annan bra tips om foderstrupförstoppning så är jag väldigt tacksam för det med:D

Funkar gör också att lägga i betfor, det smaksätter vattnet också.

har en ponny som nästan vägrar att dricka innomhus. Vi har inga vattenkoppar utan hinkar, kan därför se att hon inte (dricker.) Fick ett tips av en person att ge henne citronsaft och lite skal i hennes mat. Detta skulle framkalla surhet och beskhet, det finns tydligen de hästar som har kommit igång på detta. Skall börja prova detta nu så vi får se. Hon dricker dock ute i hagen, men snart är vintern här då fryser tyvärr vattnet. Skulle kunna skaffa termobar eller vad det heter, men hagen är relativt långt från stallet. Så tyvärr går ej detta. Så jag tror att detta är värt ett försök. Har någon annan provat detta?

Tack för alla svar!!:)

Vet inte vad jag ska börja pröva:d
Äppeljuicen, ska jag spädda det som till en människa?
Finns det att köpa stor pack kocentrerad äppeljucie någonstans så jag slipper köpa massor med 2 dl:confused:

Men ska jag absolut pröva äppeljucie och betfor!!:bump:

Det lät ju intressant det där med citron med, känns mycket bra att få tips!:)

Senast ändrad av en moderator:

En del hästar gillar inte att dricka när vattnet är riktigt kallt utan jag har hört att de dricker bäst om vattnet är temperat till ca 10-13 grader. Det verkar stämma, åtminstone på min häst - hon dricker visserligen inte särskilt dåligt när vattnet är kallt heller men hon föredrar när vattnet är helt färskt från kranen och ner i hinken i princip och gärna lite ljummet sådär. Så du kan testa och ge lite ljummet vatten om det är så att du ger kallt i vanliga fall.

Men det mest väsentliga om hästen haft foderstrupsförstoppning känns som om att det är att du helst bör utfodra med grovfodret ca 15-20 min före du ger kraftfodret så att salivutsöndringen kommer i gång på hästen. Du kan också blöta upp kraftfodret vid utfodring, gäller särskilt om du ger pelleterat foder då. Men även (i synnerhet) korn, havre samt müslifoder är bra att fukta lite vid utfodring tycker jag eftersom det är ganska så torrt. Men det är mest om det är så att hästen hetsäter sitt kraftfoder, i normala fall ska du inte behöva blöta om du ger kraftfoder före. Har nämligen hört att det kan störa hästens normala salivutsöndring om man blöter För mycket. Själv har jag en häst som hetsäter och jag brukar om jag inte ger blött foder till müslin fukta lite lite grann precis i samband med fodring för jag är lite orolig för att foderstrupsförstoppning annars kan uppstå.

Senast ändrad:

Min fyraåring dricker dåligt, men det har blivit mycket bättre när jag värmer vattnet.
Har en vattenkokare i stallet, så jag slår i hett vatten i hennes hink.
Ok hon har blivit bortskämd...När hon är i hagen väntar hon med att dricka tills jag kommer ut med nykokat vatten och slår i hinken.

En häst i stallet fick kolik häromdagen...det hela slutade bra!
Ägaren fick rådet av veterinären att lägga i morotsbitar i vattnet då de sjunker...måste dricka för att få tag i de:smirk:

Du har redan fått bra tips ang vattnet. När det gäller foderstrupsförstoppning är det både enkelt och effektivt att lägga lite hö i krubban och sedan blanda kraftfodret med det. Då måste hästen pilla lite och kan inte glufsa i sig så fort. Om du ger pellets så blöt upp det en stund först.

Tack så jätte mycket för svaren och tipsen kring foderstrupförstoppning!!:)

Kan mycket väl fungera att värma upp vattnet lite ska absolut pröva! :banana:

När det gäller foderstrupförstoppningen så fick min häst just det av hö och inte av kraftfodret... Men har börjat fodrar henne mycket oftare nu får nästan aldrig gå utan mat:smirk: Men är ju orolig ändå, för det va bland det hemskaste jag varit med om!!:eek:

Men tack ännu en gång för alla tips!!

jag brukar lägga i äppelbitar i vattenhinken som sjunker till botten. Om hästen vill ha tag i äppelbitarna så måste den först dricka upp allt vatten! Har funkat bra med min häst iaf : ]

Melass funkar på många hästar. drygt och blir i längden billigare än juice.
Jag har också en häst som dricker dåligt men med betfor eller äppeljuice har jag nu fått igång honom så att han dricker 15-20l per natt. För honom är det variation som gäller, ger jag samma hela tiden så slutar han dricka men när jag varvar betfor/juice/melass/bara vatten så dricker han bra.

Fö så blandade jag enl anvisningarna i början när jag började med juice för att gradvis blanda det svagare och svagare. Nu blandar jag ganska svagt när min häst får juice. Jag tar 3 st 2 dl förp till en 20-litershink. Lycka till!

Jag sänkte vattenhinken i boxen och satte den väldigt lågt.
Kom på "knepet" efter att ha konstaterat att hon alltid drack i karet i hagen. Det står ju lågt...

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 018
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025