tips och tankar mottages

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0301
  • Startdatum Startdatum
A

anni0301

Har blivit erbjuden att låna ett avelssto.
hon är tävlad msv-dressyr, 7-7 i hopp på kvaliten enl asvh (fast ägarna sa 8-8:o)
ab-premierad.
e. Arrlik – Pan – Toe Hold –Immer
stoet heter Tosca, är 164 ö manken.
Hon har haft 6 föl, "har lätt att bli dräktig och lätta fölningar och lämnar mkt resliga och snygga avkommor, vi har visat två, en blev klass 1 medan nästa fick diplom i dressyr. " citat från ägarna.

Jag har aldrig betäckt ett sto men det vore intressant att prova och nu dök ju ett tillfälle upp.
Men jag har inte ens sett stoet IRL så inget något bestämt och jag har aldrig hört talas om herrarna bakom henne heller.

Någon som kan säga något? Vad skulle man kunna lägga på henne? Är tydligen mkt fullblod i henne med Pan och Toe Hold.

Vill ha en häst med tre bra gångarter och bra temperament men med mycket vilja. Inte burkig men heller ingen speta. Gillar hästar med lite massa så länge de har resning och gång.

jag ska ju först å främst träffa hästen innan jag bestämmer något och vill ju gärna VETA mer om henne och linjerna bakom och även hennes avkommor. men tänkte bara kolla runt lite med er! :idea:

Sv: tips och tankar mottages

Ser att hon är placerad i medelsvår dressyr, och det är ju positivt bara det:)

Fadern Arrlik har gått svår hoppning, men sänktes till C för några år sen.
Mormorsmors helsyster lämnade hingsten Gandalf Grå som gick svår hoppning.
Pan xx var ett danskt fullblod som stod i Sverige 69-74. Jag känner inte till några tävlande avkommor till honom.
Toe Hold xx är morfar till Bernstein och mormorsfar till King Marco och Ravell.
Immer lämnade många goda hästar i svår dressyr och hoppning.

Tosca kommer från den mindre grenen av stofamilj 1, det finns en större där många heter på Z efter stammodern Zaida, grenen Tosca tillhör kommer från Zaidas mammas helsyster.

Sammanfattningsvis låter hon tillräckligt bra för att avlas på. Det kan kanske vara lite svårt att sälja avkommor eftersom hennes far är sänkt.

Tack för svaret! Det är så roligt att lära sig mer. Jag var ute på asvh å läste i deras "sökmotor" på de olika men jag blandar ju ihop allt i en salig röra och vet knappt vad det är jag ser ;)

Hur väljer man egentligen en bra, passande hingst? Vad skulle passa till Tosca, med tanke på hennes linjer. Jag är ingen som skulle kunna lägga en hingst på ett sto bara för att hingsten är snygg utan vill gärna att de ska matcha/komplettera varandra.

Hingstval är svårt, särskilt om man inte har koll på vilka linjer man gillar och inte gillar. Börja med att kolla hingstkatalogen för att se vilka hingstar som finns på marknaden. Välj ut några som intresserar dig och som du tror kan komplettera stoet. Sen har du fram till nästa års betäckningssäsong att kolla in hingstarna och deras avkommor.

Eftersom stoet har avkommor sedan tidigare tycker jag att du ska kolla upp dem och deras fäder för att se om du kan dra några slutsatser om hur hon nerärver sig.

Jag rättar mig själv efter som ingen annan gjort det.

Toe Hold xx är morfar till Ravell och mormorsfar till Boccelli.

ingen som har förslag på hingst bara på "rak" arm?

Några jag gillar vid första anblick är dessa nedan, men jag vet inte om de passar henne. Återkommer med bild på stoet.

Camaro M
Black Coffee
Bellamour
Cortez. (tror det finns en avkomma e Cortez u Tosca född -00 men jag har ingen info om den)
de andra avkommorna efter tosca är så unga.

har dessutom en liten hemlig förkärlek till Robin Z, vet inte varför, och har sett många fina avkommor men har även hört mkt dåligt om hans avkommor och även att det verkar svårt att få stona dräktiga med honom.

dessutom har jag själv en trevlig avkomma e Saigon :)

Jag tycker att Ludwigs Champion är en mycket komplett hingst men hans äldsta avkommor är födda i år så man vet ju inte ännu vad han lämnar.

så här ser stoet ut, nyss fölat.

22836045.jpg

ska kolla in honom genast!

Jag har själv en mycket trevlig avkomma e Lambourghini:)

Saigon har ju tyvärr inte vart i avel på några år, jag vet inte varför:confused:

Jasså?? det visste jag inte. Min är en 05a e Saigon.

Ludwigs Champion var ju jätteläcker! (kollade på hemsidan på videorna)

Liknande trådar

Avel Jag har kört fast totalt i hingtval till mitt Kalibersto i år också, så nu behöver jag lite hjälp. Stoet i fråga är e.Kaliber-...
2
Svar
31
· Visningar
2 447
Senast: Cyllene
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 100
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18