Tips och råd!

R

Ragnar

Hej!
Min katt som är 8 mån.har börjat vara ute men så flyttade jag till en lägenhet med 3 tr.hur gör jag bäst för vill att han ska vara utekatt?
 
Sv: Tips och råd!

Jag undrar hur miljön ser ut med tanke på att du bor på tredje våning.
Att ha en katt ute i stadsmiljö ger många risker.
Bilar, elaka människor, risk att bli instängd m.m.
Dessutom så stör katten de andra som bor i området, kissar och bajsar på olämpliga ställen osv.
Jag ser inte hur man skulle kunna lösa att ha en katt ute när man bor på tredje våning. Enda vägen in och ut är väl genom trappuppgången? En aning svårt att för katten att gå in och ut som den vill då, utan att den stör grannar.

Den bästa lösningen är att ha katten som innekatt och gå ut med den i sele ibland.
 
Sv: Tips och råd!

Håller med.
Jag hade en katt ute (bodde förvisso på första våningen och hon hade spång upp till balkongen, men ändå) i ett bostadsområde som låg relativt lantligt. Katten klarade inte av att vara innekatt. Men ändå. De största problemen var att hon var social och gärna följde med folk in i trapphus. Där blev hon sen instängd och bajsade och kissade ju förstås på golvet. Hon blev en gång instängd i ett garage och fick sitta där 24 h innan jag lyckades spåra ägaren och kunde få hjälp.
Många boende älskade henne och hon älskade alla!! Men som sagt, det fanns ju också många som retade isg på att hon bajsade och kissade i trapphus och i rabatter och det var mycket göra för mig att städa upp efter henne. Vilket jag förstås gjorde. Min katt ju.

Med i beräkningen ska väl tas att Transportstyrelsen uppskattar att antalet trafikdödade katter i Sverige ligger på runt 16000. Per år.
 
Sv: Tips och råd!

Vet många som bor i lägenhet som ändå har sina katter ute, men som andra sagt, viktigt att det är en bra miljö för en katt! Är det lantligt och otrafikerat ser jag inget hinder för dig att prova och se hur det funkar, du kommer säkert att få en gladare katt än om du får vänja om den till att bli innekatt.


Låt den till att börja med bara vara ute medan du är ute och kan ha lite koll. Passar ju bra nu när det börjar bli vårvarmt. Sen kan du ju börja låta den vara ute längre stunder, men kanske medan du är hemma så att du kan kolla då och då om den vill in. Funkar allt bra kan den få vara ute även när du är borta ett tag (vid bra väder såklart, men du känner nog din katt och vet vad den tycker om det), det är ju inte värre än när folk som bor i hus låter sina katter vara ute medan de är på jobbet.

Prata med dina grannar också, eller sätt upp en lapp och presentera din katt, då vet de vem de ska vända sig till om det skulle bli nåt problem, och de kanske också kan tänka sig knacka på din dörr om de ser att katten vill in.
 
Sv: Tips och råd!

Det behöver inte vara en 90 väg utanför dörren för att katten ska riskera att bli påkörd. En katt kan även bli påkörd på en parkering.
Jag vet flera katter som råkat bli instängda i garage och dyl. Medans dom som bor där åkt på semester. Sen kommer dom hem och hittar en katt som är nära döden. Jag fattar ärligt talat inte varför man utsätter sin älskade vän för sådana risker!!
Jag älskar katter, men inte f*n vill jag ha katter rännande, pissandes och skitandes på min trädgård. Dessutom vill jag kunna vara ute med mina, kopplade utan att det ska behöva komma en annan katt och det blir ett jäkla liv.
Vad ger ngn rätten att låta ens eget val att ha djur gå ut över någon annan?
Folk som valt att inte ha djur ska inte behöva lida för att andra har det.
Bor man fullständigt isolerat och katten omöjligt kan störa ngn annan, då kan man släppa ut katten om man vill utsätta den för övriga risker.
Förstår inte varför det är så okej att ha katter rännandes. Skulle en hund,häst eller ko springa lös (vilket dom precis som katter skulle må bäst av naturligt sett) så skulle det bli ett jäkla liv.

Jag har valt att ha katt, men det ger mig ingen rätt att låta andra lida av det.
 
Sv: Tips och råd!

om det inte funkar för min katt får han flytta till ett bättre hem där han kan få vara ute och må gott.
 
Sv: Tips och råd!

precis så jag tänker han var ute lite på stället jag bodde innan då gjorde jag så att jag var ute med honom i början och lärde honom komma när jag skramlade med en burk med hans favorit godis tänker göra på samma sätt nu och det finns skog i närheten får visa vägen för honom fungerar inte detta får han flytta till ett hem där han får det bättre
 
Sv: Tips och råd!

Innan du börjar vänja katten vid att vara lös utomhus är det jätteviktigt att han är kastrerad, id-märkt och ägarregistrerad. Han bör såklart även vara vaccinerad mot kattsnuva och kattpest samt ha en rejäl veterinärvårdsförsäkring (om du inte är jätterik). Du har kanske redan tänkt på allt detta, men eftersom det är så otroligt viktigt kände jag att jag var tvungen att skriva det iallafall, för säkerhets skull.
 
Sv: Tips och råd!

Bra att du har en back-up-plan ifall det inte funkar, och ser till kattens bästa. Jag tror du är en ansvarstagande kattägare. Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
743
Senast: Sassy
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp