Tips och råd till sjuk kanin.

H

HokusPokus

Jag åkte in akut med min kanin till Djursjukhuset i torsdags. De konstaterade att min kanin led av förstoppning och hon lades in natten mellan torsdag och fredag. :cry:

Jag hämtade hem henne i fredags och hon återhämtar sig bra. De skickade med mig parrafinolja till henne som jag ska ge henne i 5 dagar. Hon vägrar att äta sin mat om jag droppar med det. :crazy:

Hon vägrar även att äta sin pellets eftersom de matade henne med gnagarblandning tillsammans med pellets på Djursjukhuset.
Hur ska jag göra för att hon ska äta sin pellets igen? Jag vill inte byta pellets mot gnagarblandning.

Jag blandade i gnagarblandning tillsammans med pellets i morse eftersom det är viktigt att hon äter. Kan jag ge henne det tillsammans i början och minska gnagarblandningen efter hand?

Tacksam för tips och råd!

Sv: Tips och råd till sjuk kanin.

Jag rekommenderar att hon bara äter hö nu,
såvida hon inte är dräktig. Det viktigaste nu
är att tarmmotoriken hålls igång. Kaniner som
inte äter kan man ge Proviva t.ex. blåbär.
Man kan även göra hövatten genom att blötlägga
hö en dag och mata dem med vattnet.

För att få i parrafinoljan om hon inte äter den självmant på maten finns väl bara ett sätt. Ge det direkt i munnen på henne. Brukar gå hyfsat enkelt (lite beroende på kanin) och det är ju viktigt att hon skulle få det.

Ge bara hö och pellets, ingen gnagarblandning. Till sist lär hon äta sig mätt på hö eller sätta igång att äta pellets igen. Inget djur svälter väl ihjäl sig själv (om det är normalt vill säga).

bort med allt kraftfoder.
fri tillgång på hö och en-två deciliter blandat grönfoder dagligen.
ge olja direkt i munnen via spruta + ev. extra b-vitamin.

Tack för Era svar! :smirk:

Jag kommer inte plocka bort hennes pellets eftersom hon har fått det sedan jag köpte henne för två år sedan. Hon får 2 matskedar/dag, så det är inte mycket och grönsaker och frukt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Bison
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 755
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar