Tips och råd tack!

MsSleepalot

Trådstartare
Hämtar en 1 åring om en månad på en söndag och släpper honom direkt på hingstbete. Hästen har aldrig blivit lastad förut och bäst vore ju då att skjutsa med lastbil där han får stå i box. Men inga transportörer kör ju på en söndag:crazy:

Hur ska jag göra då? Kan man inte låna en sån mindre transport med box någonstans (i Dalarna)? Eller ska jag hämta honom i vanlig transport ändå?
Hur hade ni gjort?
:crazy:

Sv: Tips och råd tack!

Eller tror ni man kan köra honom i en vanlig transport 40 mil med en hel del stopp i stället? Hästen står vanligtvis i spita så att vara uppbunden är inga problem....

Vad tror ni?

Jag gjorde som så när vi hämtade vårat sto (då 1 år), att jag heltenkelt tog ut mellanväggen ur transporten, la en hög skiva fram vid bommarna så att hon inte skulle komma över/kunna fastna om hon av någon orsak försökt stegra sig. Transporten blev då som en mindre box. Hästen stod snällt hela vägen hem (ca 300 km). Vi stannade ett antal gånger på vägen för att kolla att allt stod rätt till.

Hon hade hö att äta under transportfärden. Jag skulle nog inte binda fast hästen, men de e ju upp till var och en...

Okej så jag kan sätta upp en skiva där fram och ta bort mellanväggen och ha hästen lös där inne som en box? Bred transport går ju att ordna... Och hästen är väl då ca 130cm (blir ca 148cm). Med hö och så borde det väl fungera?

Hur stor var din häst? Ras?

är det inte bara föl som får åka transport lösa? :confused:

personligen skulle det kännas väldigt osäkert att köra en vanlig transport med en häst lös, även om den så bara är ett år...

FeatherCloud skrev:
är det inte bara föl som får åka transport lösa? :confused:

personligen skulle det kännas väldigt osäkert att köra en vanlig transport med en häst lös, även om den så bara är ett år...

För min del var det inget svårt val att ha henne lös... Hon hade aldrig åkt fastbunden förut så jag resonerade att det var en mera säker lösning att låta henne stå lös. Och i vårt fall gick det utan några som helst besvär. Dessförinnan hade hon åkt hästbuss från Örebro + färja över till Finland. Och hon stod lös även i bussen.

Min var också ungefär 130 cm hög när vi hämtade henne. Hon är arab. Vår transport är inte speciellt bred eller hög, ej heller boggie. Jag tror inte det spelar så stor roll så länge man kör försiktigt!

LYCKA TILL! :banana:

Ja jag tycker också det känns väldigt osäkert att ha en häst lös i transporten sådär =/ I alla fall en vanlig transport. Skulle ju vara kanon om man fick låna en såndär där hästen får stå i box, men hur lätt är det att hitta en sån att hyra då:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka