tips och råd önskas!!

U

ullis25

hej! Jag ska åka och titta på en häst nu i veckan, en nordsvensk, har ni några tips på vad jag ska fråga och kolla och tänka på mm?
Tacksam för alla svar!!

Sv: tips och råd önskas!!

Be att få se att hästen går att lasta, prova att lyfta benen på den, be att få se hur den beter sig när man ska hämta den i hagen, i trafik etc. Står den uppbunden och färdigsadlad i gången när du kommer tycker jag att du skall be att få sadla den själv en gång också, för att se hur den beter sig då.

Sen skall du väl provrida antar jag. Om de erbjuder sig att rida ut med dig tillsammans med en annan häst - kolla då så att hästen går att få från gården även utan att den andra hästen är med.

Det är sådana saker som andra har försökt lura mig med ibland... tack och lov utan att lyckas.

På nordisar så skadar det aldrig att ta upp hovbroskförbening på frågelistan

Det beror sig också lite på vad du har för krav på hästen. Jag köpte själv en nordis för ett år sen. Han var dock oinriden och inte mkt hanterad. Ägarna berättade också det som var "negativt" med honom dvs att han var ganska harig av sig, vilket jag naturligtvis oxå märkte när jag var och hälsade på. Det enda jag gjorde var att kela med honom i boxen, leda honom till hagen samt veterinärbesiktade. Hade det varit idag, hade jag varit mkt noggrann med att kolla efter eventuella skorpor och valkar i karleden samt hud/pälsförändringar, då det, nån vecka efter att han kom, visade sig att min gubbe hade fotskabb :crazy: Lycka till!

Jag har hört en till fräck grej som hästägare kan göra för att få hästen såld... De hänger en sadel över boxkanten till "din" hästs box, för att dölja t ex krubbitning...;)

Ja, det var bara ett exempel. Så håll ögonen öppna.

MIn erfarenhet är att ett fel som nordisar är extra benägna att ha är preoblem med framknäna.Jag själv skulle inte köpa någon utan skyröntgen.Men du kanske inte ska ha den till trav?

Kolla stammen och benställningarna. Bruksnordisen brukar vara lite innåt eller utåt tåad.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Samhälle Nästa vecka ska vi åka till Stockholm. Det är jag och min man, tre av våra barn (11, 13, 14) och hunden. Vi har bytt bostad med en annan...
2
Svar
29
· Visningar
1 374
Senast: Mia_R
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 576
Senast: lingonben
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama