Tips och råd behövs!

J

Jennie_Nilsson1984

Hej!

Jag har en valack född 2001 som har problem med sin bakdel. Han trillar ibland omkull och tappar ofta bakdelen. Snubblar jämt på uteritter. Nästan alltid halt på något ben. Veterinären har ingen som helst aning vad det kan vara. Hon tror att det kan sitta i hans nervsystem. Ska dit imorgon så ska en specialveterinär titta på honom. Jag har hållt på i flera månader, nja egentligen år att försöka få reda på vad det är. Röntgen har mer eller mindre gjorts överallt, det visade spatt i bägge bakbenen och lös benbit i frambenet men det är inget som gör honom till vad han är idag.
En unghäst som rör sig som en 25-åring.

Jag läste om detta med Herpes, jag vet att ett sådant prov gjorts på honom. Men jag fick en chock när jag läste på länkarna som jag hittat här, det verkar ju som om det är smittsamt!!
Jag frågade veterinären innan vi åkte hem om det var smittsamt och hon sa nej. Nu står hästen i ett stall med andra hästar och går i hagen bredvid dräktiga ston. :eek:
Jag hoppas på att få ett svar imorgon, det börjar verkligen bli tidskrävande och ekonomikrävande. Vad gör man när försäkringen inte täcker det längre?! Jag älskar min lilla pålle men allt detta börjar verkligen bli jobbigt. Hemskt att säga det men det är inte roligt att ha häst längre. Han har kostat mig över 30 000 kr på ett år och jag har kunnat rida honom sammanlagt 2 veckor. Men givetvis gör jag allt som krävs för att han ska bli bra, om han någonsin blir det. Men visst är det lite tråkigt när man köper hästen för att tävla och tränas och så kan man inte rida överhuvudtaget.

Förresten, vet någon om det finns ngn jättestor lösdrift där man kan hyra in sin häst. För om han kommer tillbaka, har jag bestämt att han ska få gå som "vildhäst" något år. Kanske det hjälper.

Slutligen vill jag bara skicka en stor kram till alla dem som kämpar på med sina hästar. Ni är alla värda en stor kram. Jag vet vilket slit det är och hur mycket ork det tar. Lycka till med era hästar.

Sv: Tips och råd behövs!

Har ni kört rönken och ultraljud på ryggen samt bett en ET kolla bakkärran?
En av mina ponnysar hade STORA problem med balansen, och då trodde vet. att det var ett herpesvirus, men efter några tester visade det sig helt enkelt vara extrema ryggproblem. Innan vi fick diagnosen trodde vet. att det även kunde vara nervproblem, men så var inte fallet.
Han var halt till o från, väldigt ojämn i humöret o dylikt.
När det var som värst så kunde han nästan ramla omkull samt förlora kontrollen över bakkärran.

Köptes in som tävlingsponny, gick att rida periodvis med STORA tveksamheter från hans sida. Var U.A på besiktningen vid köpet, men trots att vi har papper på det så vet jag att det inte är möjligt, anledningar vill jag dock inte gå in på här.

Hoppas det löser sig! :)

Men om hästen har spatt båda bak, tror du att han är fräsch då?
Vad ska ni hitta mera då för att förstå att han har ont?

usch va läskigt :(
min gammelgubbe är 25 år och har ramlat typ 2 gånger i hagen, sen snubblar han till med baken, typ tappar rumpan.. jag vet inte vad det beror på men största andledningen är säkert att han är gammal.

men hur ser herpes ut? om det syns vill säga, är inte så insatt :p

Så trist, det dåliga vädret gjorde att vi fick stanna hemma idag. Får köra honom till veterinären om en vecka istället. *suck*
Korven: Det är inte spatten som gör att han är som han är. Det har vi redan konstaterat. Eftersom att det bara är begynnande spatt så ska han inte direkt känna av det, enligt veterinären.

Just nu vet jag inte om han har ont, svårt att säga. Han beter sig iallafall inte som om han hade ont. Har hypermycket energi och bus i ögonen. Men jag är inte hästpratare så vad vet jag. Veterinären sa att han inte verkade ha ont utan mer bara problem.

Saraa90 Jag vet faktiskt inte hur Herpes ser ut, vad jag läste så behövs det inte synas överhuvudtaget. Det finns olika sorters virus. Om du söker på Herpes här på forumet så finns det några som har ett par bra länkar där du kan gå in och läsa mer, om du är intresserad.

Loriey Vad menar du med ET? Ultraljud har de inte kört på ryggen. Röntgen har gjorts på ryggen, nacken och benen. Och ryggen och nacken såg jättefint ut så därför tog de nog inte ultralljud.
Besöket jag ska göra nästa gång är till deras "specialveterinär" som är både kiroprakiker och veterinär. Så jag kan bara hoppas att hon hittar något så man slipper gå och tänka på det hela tiden.
Jaja, jag hoppas att allting löser sig, på det ena eller andra sättet.
Dags att köra till pållen och mocka.

Med ET menar hon med största sannorlikhet EquiTerapeuft. Dom brukar kunna hitta en del som vetrinärer kan ha missat. Min kompis som hade problem med sin häst som började uppföra sig väldigt konstigt tog ut både Vet och ET som inte hittade någonting, då tog dom kontakt med en kvinnan som "pratar" med hästar, hon kom ut och talade om vart hästen hade ont, det visade sig att hon hade rätt och nu är hästen normal igen.. det kanske skulle vara något att testa? (observera att jag ABSOLUT inte trott på sånt hokuspokus som hästpratar innan denna händelse)

Min kompis häst hade liknande symptom. Det var oxå en unghäst,som tappade bakkärran :(
Tydligen var det Erlichios,eller hur det stavas... Fästingsjukdom alltså.
Kolla opp det!
Lycka till!. Hör av dig hur det går....

Jag har funderat på att ta ut en "hästpratare" men eftersom att allting är så dyrt redan med allt så får det iaf vänta ett tag. Tyvärr täcker försäkringen inte det.
Och ang fästingsjukdomen så har vi tagit sådant prov. Han hade inte borelia men hade det andra, kan inte stava det ;D Men eftersom han hade den lägsta halten så tyckte veterinären inte att det var det. Testet har gjorts en gång till och då har det inte funnit där.

Det är bra med alla tips ni har..bara fortsätt. För då kan man ställa veterinären mot väggen nästa gång och be henne undersöka honom för det som hon missat.

Tack :D

Tänkte direkt på Shivering och hittade detta:

"Begreppen slinger, wobbler och shivering är tre namn som ofta används för samma typ av symptombild.

Wobbler och shivering kan sannolikt anses vara synonyma med en typ av specificerad rörelsestörning, se nedan, medan slinger i Sverige används som beskrivning för flera olika typer av rörelsestörningar som man sätter samman med en skada på centrala nervsystemet.

Vid wobbler/shivering är hästen ofta ostadig i benen, framför allt bakbenen. Dessa kan vara stela och kan inte böja sig normalt. Hästen känner inte hur bakbenen är placerade och backning eller voltning av hästen förvärrar ofta symptomen. Frambenen kan ha ryckiga (spastiska) rörelser.

I regel är det unga hästar som visar dessa rörelsestörningar, 1-2 år gamla. Problemen är vanligast hos fullblod, men kan hittas även på andra raser. Symptomen kan komma hastigt eller smygande.

Orsaken anses vara tryck på ryggmärgen pga skada, onormal tillväxt eller av ryggradens form. De första fem-sju nackkotorna är de som oftast är påverkade.

Kirurgi har provats med varierande resultat i USA. Sådana ingrepp görs, oss veterligen, ej i Sverige.

Hur hästens framtid ser ut beror till stor del på hur pass allvarlig skadan är. Möjligen kan mindre störningar hjälpas av "sjukgymnastik" med rörelseträning.

Notera att rörelsestörningar pga skada i centrala nervsystemet kan orsakas av en mängd olika sjukdomar/problem: stelkramp, borrelios, osteochondros, virusabort, botulism."

Hoppas att det går bra med hästen hur som helst.
Spatt kan faktiskt läka ut!

WB

Vad ska man tro?

Nu har vi varit hos veterinären igen. Hästen fick vi med oss hem igen. Vi hade en annan veterinär som tittade på honom denna gången. En kiropraktiker/veterinär. Hon kom fram till att det var en låsning i ryggraden/bäckenbensrotation.

Seriöst, hur i helv-te kan de först döma ut honom och sedan skicka hem oss med orden att han kommer bli bra med lite massage.
Jag vet inte om jag ska tro dem eller inte.
Så vad jag har kommit fram till nu är att jag kommer be om hans journaler samt röntgen bilder, sedan kommer jag åka till en annan klinik. Jag litar inte på dessa längre, jag känner inte att jag har fått det hela undersökt tillräckligt!

Något bra tips på en bra klinik? Där de kan häst..

har de röntgat halsen? Vi gjorde en kontrast röntgen och det visade skada på ryggmärgen uppe vid 6-7 halskotan.Hästen kom aldrig igen trots medicinering och vila så efter någon månad var det bara att kasta in handduken.Hopppas det går bra för er!

hals och rygg är röntgad och där fanns ingenting. Såg jättefint ut, enligt veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 229

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka