Tips och övningar för låg form och ryggmuskler?

Archie

Trådstartare
Hej alla!
Jag söker bra övningar för en ponny som behöver bygga ryggmuskler. Han knäpper ofta av i nacken när man rider på hävstångsbett så jag har köpt ett eggbett att ha i dressyren, och fick då även köpa thiedemantygel för att han gärna går och kikar på stjärnorna när man rider.

För någon vecka sedan läste jag i någon tråd här att en halsförlängare är bra om man ska börja bygga ryggmuskler, så jag köpte det och när jag red för instruktör med den så fick jag ponny att börja arbeta "på riktigt" i korta stunder.

Har ni några roliga övningar eller banor (utan hinder) som man kan bygga för att lättare bygga muskler? Vi kan just nu inte rida ute och klättra pga kvarka i grannstallet så vi har är bara i ridhuset.

Tack på förhand!

Om jag postat på fel ställe vore det trevligare att visa vart jag istället ska söka mig, har inte varit på denna sidan så mycket. Ursäkta om jag låter otrevlig men du behöver ju inte vara tyken för att jag verkade ha gjort något på fel sätt.

Edit: jag vet inte varför jag fick ett meddelande på mejlen och ett annat här men om du varit medlem här i 20 år och detta är det sämsta inlägg du läst så blir jag uppriktigt ledsen, alltså bara för att man kan gömma sig bakom en skärm betyder det inte att jag inte var uppriktig och söker tips på övningar till min häst. Du får gärna förklara varför du tycker att detta var en trolltråd.

Senast ändrad:
Om jag postat på fel ställe vore det trevligare att visa vart jag istället ska söka mig, har inte varit på denna sidan så mycket. Ursäkta om jag låter otrevlig men du behöver ju inte vara tyken för att jag verkade ha gjort något på fel sätt.

Edit: jag vet inte varför jag fick ett meddelande på mejlen och ett annat här men om du varit medlem här i 20 år och detta är det sämsta inlägg du läst så blir jag uppriktigt ledsen, alltså bara för att man kan gömma sig bakom en skärm betyder det inte att jag inte var uppriktig och söker tips på övningar till min häst. Du får gärna förklara varför du tycker att detta var en trolltråd.

Jag tog bort inlägget på en gång härifrån eftersom jag själv insåg att jag hade skrivit jättedumt och taskigt och tolkat tråden helt fel. Visste inte att det gick iväg mail med sånt man tagit bort. Jag är hemskt ledsen för detta.

Mitt bästa tips är att du fortsätter rida för instruktören så ofta du kan i början för då får du bäst hjälp med att lösa de svårigheter du och ponnyn har. Be gärna om övningar som du kan träna på mellan träningstillfällena också.

Sen är det ju så att för att ponnyn ska kunna slappna av i nacken och arbeta korrekt med ryggen så måste du få till en bra aktivitet och styrka i bakkärran. Lösgörande rörelser som framdelsvändningar, skänkelvikningar, serpentiner och volter + massor av övergångar brukar vara till stor hjälp. Cavalettibommar är också bra.
Om halsförlängaren är till hjälp så kan du säkert fortsätta använda den ett tag till. Den gör ingen skada om den är korrekt anpassad. Efter att tag kommer du säkert inte behöva den längre.

Att sadeln ligger bra är också viktigt för att ponnyn ska ha bra förutsättningar att arbeta korrekt så det är en god idé att kolla även på det.

Lycka till! :)

Mitt bästa tips är att du fortsätter rida för instruktören så ofta du kan i början för då får du bäst hjälp med att lösa de svårigheter du och ponnyn har. Be gärna om övningar som du kan träna på mellan träningstillfällena också.

Sen är det ju så att för att ponnyn ska kunna slappna av i nacken och arbeta korrekt med ryggen så måste du få till en bra aktivitet och styrka i bakkärran. Lösgörande rörelser som framdelsvändningar, skänkelvikningar, serpentiner och volter + massor av övergångar brukar vara till stor hjälp. Cavalettibommar är också bra.
Om halsförlängaren är till hjälp så kan du säkert fortsätta använda den ett tag till. Den gör ingen skada om den är korrekt anpassad. Efter att tag kommer du säkert inte behöva den längre.

Att sadeln ligger bra är också viktigt för att ponnyn ska ha bra förutsättningar att arbeta korrekt så det är en god idé att kolla även på det.

Lycka till! :)

Tack så mycket!

Hur vet jag om halsförlängaren är rätt anpassad? :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej alla bukefalister! Jag har nyligen påbörjat kiropraktisk behandling och fick klart för mig att det var en del som inte stod rätt...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama