Tips och hjälp i HINGSTVAL

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
P

prallan

Pga av skada funderar jag på att seminera mitt sto i vår. Tilltänkta är Monte Bellin, Conte Bellini, Last Liberty och Peking vad tycker Ni?:)

Hon är ädel modell, låånga bakben, något kort hals och något lågt ansatt. Ganska obalanserad, trampar lätt på sig i hagen... Något tät i bringan, mellan frambenen. Mkt känslig i hoppningen, jag måste alltid lägga henne helt rätt, kommer hon fel, får hon ett dåligt språng blir hon väldigt osäker. Men otroligt ambitiös, alltid på bra humör, "ger allt", litar på mig till 100, och mkt fin i markarbetet, samt löshoppar kanon med fin teknik bak, kan "slarva" fram än så länge men det tror jag är en rutinfråga för hon blir bättre och bättre för varje träning.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/163269-athurinea-swb

Gammal bild, men så ni får en idé, hon är dräktig här oxå.

DSC00155.jpg

Sv: Tips och hjälp i HINGSTVAL

Tornesch glömde jag, han är med i toppen:)

Jag förstår inte riktigt.. är det du eller ditt sto som är skadad? Om det är ditt sto, är skadan ärftlig? :crazy:

Stoet har fått en allvarlig sparkskada..

Hon är ca 172, och Tornesch verkar ge större än sig själv

Hon orkar stå på benen ändå och kånka runt på en stor mage i alla fall? :) Tornesch är en fin hingst. Tror han skulle passa. Håller med föregående talare.

Om skadan kommer på grund utav dålig hållbarhet ska man inte avla på det. Jag antar att de flesta avlar på hållbarhet? I TS fall så kommer skadan från en sparkskada och är alltså inte ärftlig.

Sen är ju Aerline och Elmshorn två av mina favoriter. Har ridit och sett så många bra avkommr till dem.

Elmshorn ger ju riktigt bra tävlingsindivider och de är tuffa och arbetsviliga.
De jag har ridit och tävlat har varit otroligt rädda om benen.

Vad är då dålig hållbarhet (ursäkta trådkap), men jag är nyfiken. Du får gärna svara via PM om inte TS vill förstöra sin tråd. Jag tycker det här är jätteintressant! :)

Jag måste faktiskt hålla med att jag tycker det är långsökt att kalla nåt som uppkommit på grund av dålig hållbarhet för skada.

Skada är för mig något som uppkommit av nåt "plötsligt"

Elmshorn ska jag kolla mer på:), Aerline är pappa till bebisen som låg i magen på bilden;). Hon blev superfin, men tyvärr ett medfött klaff-fel, inget genetiskt.

Ja gör det!!

Elmshorn har ju många avkommor som går WC i hoppning och har använts mycket i aveln nere i Holland. Tyvärr tycker jag att han är för lite använd här i sverige men många av landslagsryttarna har fina avkommor efter honom och använder honom. Men han ger ju som sakt bra tävlingsindivider men inga hobbyhästar.

De två bästa hästarna jag har ridit är båda e. Elmshorn. Har ögon i hovarna och ställer upp till 100%. Bangar inte för något och älskar att arbeta. Har aldrig sett en dålig Elmshorn avkomma.

Här är min lilla pärla, var i princip felfri alla sina starter förra året upp till 1.25, nu är hon 6-år och siktet är Breeders.

20769855.jpg

20769857.jpg

9941844.jpg

Denna tävlade jag lite förra året men hon har mest varit i avel. kvalade lekande lätt in till Falsterbo som 5 åring men kam tyvärr inte till start pga av en skada.

20136881.jpg

Som du kanske förstår så letar jag förbrilt efter ett nutt Elmshorn sto ;-)

Hmm, verkligen intressant! Jag har ju följt er i "din" -03-tråd:) Jag behöver en modig hingst

Ja jag vet att du har följt oss skulle bara friska upp minnet ;-)

I 03 tråden finns där ju en till fin elmshorn avkomma.

Precis! Verkligen intressant hingst! Jag har dock blivit lite kär i Apollon, 4åring som går bruksprovet, samt nyfiken på Baghera ue. Quito , min favvo:love: Fast Elmshorn låter som ett säkrare kort:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka