Tips o råd emottages! (Korn vs. lucern)

Suzi

Trådstartare
Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri tillgång till hösilage i hagen (ute ca. 12 timmar om dagen) och får 7 kg hö till natten och 2 kg på morgonen plus att han får Morgon: 500 g korn, 500g musli orginal, Kväll: 500 g korn, 500 g musli orginal (mineraler o vitaminer) Vikt- 476 Måttband)
I somras (Förra stall) var han extrem smal. Då gick han på Morgon: 1 kg. Korn, 1 kg musli orginal. Eftermiddag: 1 kg. Lucernpellets.(torr) Kväll: 1 kg Korn, 1 kg musli orginal. Och hade gett en högiva beräknat på ca. 13 kg om dagen (i 4 delar)morgon:3 kg, lunch 2 kg, middag 2 kg kväll 6 kg. Vikt- ca. 430 isch.

Hästen e en ridtravare, 162 cm, 21 år "hobbyridning" Utb. lc-b/lb. kurser, småtävlingar genom åren o fler kurser lär det bli när vädret väl blir stabilt.

TILL min undran!!! =)
Tror ni att jag skulle kunna utesluta kornet helt o ta in lucernpellets istället? Kornet har jag endast gett i rädsla av att han ska tunna ur då resultat har man sett. Nu har detta stall så bra hö o vikten bara ökar. Så om man vågar byta ut korn till lucern utan att en katastrof skulle uppstå :p E askass med foder o skulle såklart underlätta om man kan köpa allt foder i närliggande butik, kornet får man köra o hämta en bit från stan - ca. 10 mil (tur&retur)

Så tips från er tack!! =)

Sv: Tips o råd emottages! (Korn vs. lucern)

Har du analys på grovfodret?

Korn tillför energi i form av svårsmält stärkelse (risk för magproblem).
Lusern tillför främst protein genom bra fibrer (räknas som grovfoder).

Så det beror ju på vad du behöver? Behöver du mer energi eller mer protein?

Med hänvisning till ovanstående inlägg (att korn inte är särskilt snällt mot hästens system) hade jag absolut bytt till lusern (som är grovfoder och snällt mot hästens mage).

Behövs energi, kan du alltid prova att tillsätta lite olja, men om höet är bra (vad innebär bra? Är kvoten bra? Vad för värden?) ska det ju kanske inte behövas mer än bara hö.

tack ni! Analysen har jag ingen koll på men han e ju bättre i hull mm. frågan var mer om man ska byta ut kornet, vilket jag nog ska göra. Ett försök skadar ju inte =)

Om du har tid (och ork ;) ) att leta igenom publikationer från SLU så kom det en för tre-fyra år sedan som påvisade att stärkelsen i kornet hämmar näringsupptaget från grovfodret.
Detta pga att den processas i grovtarmen och är svårsmält där, som någon skrev ovan.
Så ta du lugnt bort kornet!

/Keb

Ordningsfråga bara, om du inte har analys på grovfodret, hur vet du vad du ska ge, energi, protein, mineralbalansen m.m. och i vilken mängd????

Rolle
IpL

Byt ut till lucern i stället, om det är lämpligare enl vad grovfodret innehåller.

Korn/spannmål ska inte ges i större mängder alls pga stärkelsen som kan leda till diverse magproblem och fång. Äldre hästar ska nästan inte alls äta spannmål. Givor över 1-2kg ska undvikas har jag hört.

Tänk på att försöka ge så minimala mängder som möjligt, risken är om man öser på med kraft tex givor över 2-3kg/dygn är att det fyller magen för mycket och grovfoderintaget minskar. Det är också en faktor till att hästar kan ha svårt att lägga på sig, ffa om hästen är något svårfödd.

Jag har själv en svårfödd som inte lägger på sig ett uns fett för mycket på kroppen. Jag letar därav efter ett fodermedel om det behövs tillägg i foderstaten som är så innehållsrikt som möjligt där jag kan hålla mig till små givor, allt för att han ska äta så mycket som möjligt i volym av grovfodret i första hand.

Spannmål kan vara en bov - det går åt en väldans massa energi i onödan till att bryta ner..det blir en ond spiral där man tror sig göda hästen men det står bara stilla.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 435
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka