Tips när man kollar efter sele

_Runaway_

Trådstartare
På onsdag ska jag och paps åka och kolla i en butik på sele till pålle :) Ser fram emot att köra in honom. Men i alla fall, jag är helt lost i kördjungeln, är det något speciellt jag ska kolla efter på selen? Jag är ute efter en bröstsele, komplett med baksele och så.
När man tittar på sadel tänker man ju mycket på bommen, finns det någon motsvarighet inom selar?

Sv: Tips när man kollar efter sele

Jag vet inte så mkt om just detta, men du ska nog kolla så att däckeln är rejäl och tryckfördelande, ingen klen liten "läderkudde".

Att selen INTE har fast brösta!!!!!!!!! Vad försäljaren än säger så är en sån sele inte bra!!!!

Okej. Nybörjaren inom mig vaknade igen :angel: Kan du visa bild på en sele MED fast brösta samt en utan? Så jag kan se skillnaden.

Ja tack för att du förtydligade det... Var så jag tänkte men tangentbordet skrev fel...:D :rofl:

Men i skitselen så sitter bröstan, däckeln ihop... Det gör den inte i Equilex selen det är viktigast...

*skrattar* Ja, men de sitter ändå ihopa med bröstan när du har selat klart. De flesta bröstor har löstagbara draglinor. Enligt mig är det lättare då du justerar vid hästen istället för bakom den, vilket är en liten säkerhetsrisk.

Apropå draglinor, har ni varit på jysk idag? De säljer "draglinor" men det ser väldigt misstänkt likt ut grimskaft :) :)

Ja men det måste ju vara väldigt bra dralinor då... :devil: eller inte... fick blad från dem och såg att det var hästsaker med... Men tror inte jag såg draglinor, elller jag tittade inte så noga på det... Jysk är inte riktigt min grej annars...

De hade skrivit fel i butiken, för på grimskaftspåsen stod det pulling-rope, och de hade översatt det till draglina 35 kr :) !!

Vi köpte det lattefärgade fleecetäcket idag :)

va gör de det missade jag när jag var där...
haha.. var lite snabb där=)
har också köpt täcket till en kompis men skall nog införskaffa ett själv också...

Det viktiga är att vagnen har svängel och selen har draglinor och baksele. Draglinor och svängel följer hästen i rörelserna så den inte får skav, utav att selen "sitter fast" direkt i skaklarna. En större däckel med högt skakelfäste är bra.

Lite sidor med info:
DriveOut
Cliffords

Anders Eriksson har gjort filmer och häften om körning som är mkt intressanta!

En dålig sele har inte draglinor eller baksele. ofta klen liten däckel.

/Lisa

Säljer dom draglinor också? Hm :p Såg att dom säljer täcken men draglinor? Har dom fått nippran.

Läste ditt andra inlägg nu om att dom hade skrivit fel :rofl: Ja så kan det gå.

Haha man kanske skulle ta och besöka dem i stan och se om de är hästkunniga... :smirk:

Ja, alla verkar ha/har haft hästgrejer nu för tiden. Netto, Lidl, Jysk.. You name it.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar