Tips mottages!

S

skrutten

Hej! Köpte nyss ett par Mountain Horse High rider II för ett barnsligt billigt pris. Kunde verkligen inte undgå detta erbjudande. Tyvärr är det så att jag inte har smala vader precis, och dessa stövlar var wide. De gick fast efter mycket kämpas och jag var nöjd. Men efter att jag ridit med dem en halv timme trodde jag att jag skulle vara tvungen att amputera båda fötterna. Det var smärta!

Hon i affären sade att skaftet töjer då det är läder, och det handlar verkligen om en cm så skulle de vara perfekta!
Tror ni att de töjer den där ena cm eller bör jag gå till en skomakare och byta dragkeden mot en som har mer resår utmed ena kanten?
Läste i någon tråd att det är ganska dyrt..
Så föreslog försäljaren att man kan be skomakaren sprätta upp en av resårvecken så att det ger lite mer rum. Någon som har erfarenhet?
Det handlar verkligen endast om en pytteliten cm så skulle de sitta perfekt..
Och hur skall jag göra för att snabbast möjligast rida in dem? De är ju fruktansvärt stela och så kändes det som att hälen inte kom tillräckligt upp eller nåt, för det gjorde ont i knävecken då jag böjde benen.

Tacksam för hjälp o åsikter! :)

Sv: Tips mottages!

Jag har visserligen inte exakt den modellen utan sportive high rider, men mina har töjt sig. I början hade jag ridbyxor och såna där nylonstrumpor, men nu kan jag ha långkalsonger, ridbyxor och vanliga ridstrumpor också. Så dina borde nog töja sig lagom mkt, skulle jag gissa på.

Nya stövlar är ett gissel att rida in, oavsett hur mycket resår de har hit och dit. De behöver sätta sig och töja sig något innan man slipper obehag, vilket kan ta några veckors dagligt bruk. Ett trick är att använda hälkil för att slippa få ont i knävecken i början. Och ett annat är att inte dra upp dragkedjan hela vägen så slipper du få stasade vader.
Skippa även tjocka höga strumpor och tjocka byxor/underbyxor tills resåren ger med sig.

Gillar mountain horse's stövlar - de är bekväma och stryktåliga.

De töjer sig. Ett bra sätt att töja ut dom snabbt är att ha på sig dom när det är varmt och man svettas ordentligt... Då formar dom sig efter benen. Smörj dom innan varje användning första veckorna också så formar dom sig också snabbare.

Senast ändrad:

tips 1 : blöt en strumpa och rid med dom en gång!
tips 2: smörj dom jättemkt . det trorjag inte är skadligt, så smörj på !

Mina MH stövlar har töjt sig rejält i skaften, så jag tror inte att du behöver oroa dig för det=)

tips 1 : blöt en strumpa och rid med dom en gång!

Någon som testat detta och kan bekräfta att det fungerar?
Ska strumpan vara dyngsur?
Kan man göra det även på ett par stövlar som är två år gamla?

/Charm, vars vader tydligen töjt sig mer än stövlarna :angel:

Liknande trådar

Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
7 204
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka