Har för 1½ år sedan tagit över en dvärgpincher som de förra ägarna inte klarade av längre.( har förstått att dem trott bara för att han var liten och gullig skulle bli en sk väskhund, vilket tyvärr är helt fel ras för det) Denna lilla kille nu 3 år var den som bestämde (alfahannen kan man säga) i den lilla familjen bestående av matte och husse. Vaktade sin matte med livet som insats kan man lugnt beskriva, husse kunde till slut inte sitta brevid sin matte utan att bli huggen. Då jag tog över honom blev fokusen så klart på mig. Då vi i denna familjen var 7 st, blev det ju hemskt jobbigt för denna lille kille. O denna "elaka" matte lämnade honom ensam med övriga familjemedlemmar och dem fick gå ut med honom o han tvingades att umgås med dem utan sin matte. Idag Kan man säga att han "vaktar" hela familjen även om matte fortfarande är den som står högst i fokus. Han har haft en hel del beteenden som vi fått honom att lugna sig med. Dock har vi ett fortfarande som jag känner vi går bet på och tänkte höra om det finns någon annan som har erfarenhet och kan komma med bra tips. Har ju ibland besök av mindre tvåbenta små som älskar djur och är lite rädd för att han ska bita dem om dem tar något ifrån honom.
Ger man denna kille något kan man ta det ifrån honom, han gillar det inte men släpper. Dock då han snor saker då oftast något ätbart går det helt enkelt inte att ta det ifrån honom utan att han morrar rejält, visar tänderna, hugger och försvarar sitt byte. den infon jag fick då vi tog över denna kille var att det gick inte att ha något framme någonstans i hemmet om man inte ville få det uppätet. Han snodde allt ätbart han kom åt..
Har försökt att avleda honom med godis o leksaker då han snott något men han är väl fokuserad o vet vad som är i görningen..
Någon som har ett bra tips????
Ger man denna kille något kan man ta det ifrån honom, han gillar det inte men släpper. Dock då han snor saker då oftast något ätbart går det helt enkelt inte att ta det ifrån honom utan att han morrar rejält, visar tänderna, hugger och försvarar sitt byte. den infon jag fick då vi tog över denna kille var att det gick inte att ha något framme någonstans i hemmet om man inte ville få det uppätet. Han snodde allt ätbart han kom åt..
Har försökt att avleda honom med godis o leksaker då han snott något men han är väl fokuserad o vet vad som är i görningen..
Någon som har ett bra tips????