Tips mottages tacksamt

Musseman

Trådstartare
Har för 1½ år sedan tagit över en dvärgpincher som de förra ägarna inte klarade av längre.( har förstått att dem trott bara för att han var liten och gullig skulle bli en sk väskhund, vilket tyvärr är helt fel ras för det) Denna lilla kille nu 3 år var den som bestämde (alfahannen kan man säga) i den lilla familjen bestående av matte och husse. Vaktade sin matte med livet som insats kan man lugnt beskriva, husse kunde till slut inte sitta brevid sin matte utan att bli huggen. Då jag tog över honom blev fokusen så klart på mig. Då vi i denna familjen var 7 st, blev det ju hemskt jobbigt för denna lille kille. O denna "elaka" matte lämnade honom ensam med övriga familjemedlemmar och dem fick gå ut med honom o han tvingades att umgås med dem utan sin matte. Idag Kan man säga att han "vaktar" hela familjen även om matte fortfarande är den som står högst i fokus. Han har haft en hel del beteenden som vi fått honom att lugna sig med. Dock har vi ett fortfarande som jag känner vi går bet på och tänkte höra om det finns någon annan som har erfarenhet och kan komma med bra tips. Har ju ibland besök av mindre tvåbenta små som älskar djur och är lite rädd för att han ska bita dem om dem tar något ifrån honom.
Ger man denna kille något kan man ta det ifrån honom, han gillar det inte men släpper. Dock då han snor saker då oftast något ätbart går det helt enkelt inte att ta det ifrån honom utan att han morrar rejält, visar tänderna, hugger och försvarar sitt byte. den infon jag fick då vi tog över denna kille var att det gick inte att ha något framme någonstans i hemmet om man inte ville få det uppätet. Han snodde allt ätbart han kom åt..
Har försökt att avleda honom med godis o leksaker då han snott något men han är väl fokuserad o vet vad som är i görningen..

Någon som har ett bra tips????:)

Sv: Tips mottages tacksamt

Jag fattar inte, är problemet att han själ eller att han resursförsvarar?

Jag skulle mest jobba på att det inte finns nåt att själa. Eller om det gäller resursförsvar, jobba med byteshandel.

Med mycket resursförsvar i en hund, så skulle jag hålla hund och små tvåbenta isär. Har själv en unghund med mycket resursförsvar och har jag en leksak framme som mitt minsta barnbarn får för sig att kasta och sedan själv hämta är det lätt det blir både skall och markering i luften - och även om det är i luften markeringen kommer, så är det lätt att det kan träffa om barnet snabbt böjer sig framåt. Därför ser jag till att dels ha väck allting och går inte det, så håller jag isär hund och barn om jag inte kan ha stenkoll:)

Mitt äldre barnbarn går det däremot utmärkt med, men det beror ju dels på att han är i en ålder där det går att förklara och dels inte har riktigt samma snabba oförutsägbara rörelsemönster som 3-åringen har.

Men det fungerar alldeles utmärkt att ha hundar i ett rum med kompostgaller och ett ben som sysselsättning och så får folket hålla sig på andra sidan. En hund som dessutom har en djupt rotad vana att vakta grejer, mat osv skulle jag inte träna med på små barn - för av erfarenhet vet jag hur himla snabbt det kan gå. Ska bli intressant att läsa andras åsikter här :)

Separera barn och hundar som är sådär vaktiga som du beskriver. Det är aldrig en bra kombo och en olycka händer så lätt.

Jag har själv en Jack Russell-tik som går jättebra ihop med vissa barn och inte alls ihop med andra barn. Stora barn förklarar jag läget för, små barn kommer inte i hennes närhet. Jag vill kunna umgås med mina vänner, släkt och bekanta utan att behöva passa hunden hela tiden.

Jag har också en dvärgpinscher som är omplacering. Han är gammal nu, snart 13 år. När han kom 9 mån gammal så var han uppe på diskbänken och snodde några gånger. Han svalde så snabbt så ingen hann reagera förrän det han snodde fanns i magen. Någon gång har han snott ur handen på barn, men då har han tagit så försiktigt allra längst ut. Ett par gånger har barnet reflexmässigt tagit tillbaka, sagt det där var mitt. Han har då inte protesterat på något sätt. Lämnar man mat på bordet och inte sätter in stolen så kan han än idag sno. Han har aldrig visat intresse för mat som sticker ut ur munnen, där kan man hänga ½ korv utanför och han rör den inte.

Vi såg till att inte ha mat på sådana ställen där han kunde hoppa upp o sno. Det blir en vanesak att lägga maten i t ex kylen istället för t ex på diskbänken. Eftersom det aldrig varit problem att ta tillbaka det han snott, så har vi inte behövt tänka på det. Men i ert fall så hade jag inte låtit hunden vara med när små barn handskas med mat. Och träna inte att hålla på att ta mat, snodd eller inte, ifrån honom. Det kan bli sämre istället för bättre. Bättre då att se till att han inte kan sno.

Liknande trådar

H
Hundhälsa Hej alla. Jag vore jätteglad om ni kunde hjälpa mig, på ett snällt sätt utan att såga mig ner till fotknölarna. Vi har en för oss...
2
Svar
21
· Visningar
4 113
Senast: Geronimo
·
Övr. Katt ..Min lilla Rocky har kommit hem:bump: Och han är såååå söööt,och sååå kelgo och riktigt tuff och kaxig-mot schäfer gubben :rofl: Vi...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka