Tips mot träbitning?

S

sommardag

Min häst biter på inredningen i stallet, nägon som har nåt bra tips på vad man kan kleta på som smackar äckligt?

(vet att det finns färdigt att köpa men det är dyyyyyrt) Måste finnas nåt man kan röra ihop hemma!

Sv: Tips mot träbitning?

Vi kletar på sånt antibit som går att köpa. Det funkar kanon och håller förvånandsvärt länge:)

Kapar tråden lite, har samma problem fast det gäller trästolparna i hagen.
Nån som har nåt bra tips vad man kan pensla på?

Försök att se över foderstaten och stallmiljön i stället. Träätning är inget onaturligt för en häst, men kan ju givetvis orsaka en del bekymmer för ägaren då det kostar en del att reparera både stallinredning och hagar. Träätning kan förekomma då fiberhalten i foderstaten är för låg. Kan även uppkomma vid stress, nervositet och sysslolöshet. Det sägs även att träätning ökar vid kallt och fuktigt väder.

Men i första hand bör du ta reda på grundorsaken. Klet och smörjor tar inte bort problemet, även om nu hästen slutar bita...problemet finns ju nånannanstans egentligen.

Lärkträolja på stolparna i hagen. Funkar föstås i stallet också om man har trärent, dvs omålat. I hagarna lägger jag aspsly när de börjar gnaga. Att det finns någon brist i bakgrunden eller annat som gör att de gnager tror jag är delvis myt och delvis förenkling. Finns ingen forskning så vitt jag hittat som förklarar stolpgnagning.

Tjära, diskmedel? Tycker vanlig antibit funkar bra (smakar förjävligt!!). Finns en burk (minns inte namn, kan kolla upp om du vill) hyffsat billigt och den räcker länge!

Vi tjärar våra stolpar och stallinredning hos de hästar som behöver. Funkar utmärkt och kostar lite.

Naturligtvis ska man se till att det inte finns några underliggande problem som förorsakar att de gnager på trä, men vi har hästar som gnager på stolpar även när de går på bete och borde trivas som handen i handsken.

Håller med om antibit!!
Har smakat på det själv och jag lovar att jag inte gör om det!
(Äter hästen det, som en i mitt förra stall gjorde, så är det något allvarligt fel på den!) ;)
Antibit kan man också få skitbilligt! Räcker jättelänge!! :idea:
(Håll gärna en halsduk för munnen när det sprayas på, annars sätter det sig på läpparna. Inte kul!)

Jag har också köpt ett antibit, hette nåt på engelska - innehöll bara naturliga grejer. Sprutade på stolpen där hästf*n knagade. Då började hon slicka istället! Så det funkade inte...får lov att ge mer mat ist och se om det funkar bättre.

Börja fodra med Aspbarkspellets för att få upp fiberhalten i foderstaten, så brukar det lösa sig av sig själv...

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 545
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka