Tips mot sprut rädda hästar!!

S

sophiep2

Min häst fick för 2 dagar sen en stor djup "kross skada" på höger sida av bogen, muskeln gick sönder och köttet, veterinären sydde ihop huden som plåster och lämnade ett drenage.(kommer ta lång tid att läka men kommer bli bra)
Problemet nu är att det går inte att spruta henne, har haft vet där nu 3 ggr och det första dagarna gick det hyfsat efter hon fått i henne en lugnande spruta, eller 3 st, men idag så är hon pigg och alert, vilket är ett gott tecken men vi kan inte sticka henne, hon kastar sig och stegrar sig så vi fick ge upp, jag ska i morgon hämta pasta och hoppas hon äter det med fodret för jag är säker vi inte får spruta in det i munnen på henne heller, DEt jag nu e rädd för är om det blir infekterat och vi måste ge henne spruta igen och jag inte har tid att jobba med henne att vänja henne, VAD gör man? någon som har tips? Brems går inte heller..:confused:

Sv: Tips mot sprut rädda hästar!!

får hästen röra på sig? gå typ?

En häst i stallet får sitt vaccin i farten. :crazy::D veterinären står utanför boxen i stallgången och är beredd. hästägaren tar på hästen grimma och grimskaft och går ut ur boxen. Veterinären får "hugga" hästen i farten. :o
detta för veterinärens säkerhet, hästen gör mos av veterinären om man försöker på något annat sätt...:crazy:

jag bremsar, hade sprutat min med vaccin massor av gånger men sen skulle hon ha penicillin för första gången på 10 år, då upptäckte jag att hon var spruträdd, det är en himla skillnad på vaccin och att spruta penicillin eller intravenöst.
Så jag bremsade annars hade jag dött, hon blev vansinnig. Vaccinet hade jag ju bara i handen och klappade henn så var det klart men det tar lite längre tid när man måste spruta annat

jag har sprutat massor av hästar med vaccin där ägarna sagt att det aaaaaldrig kommer gå, jag går in i boxen klappar hästen och går ut så är det klart... så som sagt mindre kanyl, inte lika exakt att man måste pricka och det går fort att spruta in med vaccin

Det spelar ingen roll hur lite nålen är, vi försöker spruta lugnande först och där e det en lite nål och det går snabbt men det går inte, och brems funkar inte heller, hon är omöjlig, men ska jobba med henne och iallafall "klappa" henne med sprutan, tålamod får man ha, men som sagt får hon en infektion snart så ä det kört liksom, ska ju spruta in pensilin i såret med...jag bli gråhårig, och har bara haft henne i 2 veckor, och för 1 månad sen fick jag avliva en annan häst jag hade pga av tarmvred:(...har man otur eller??

spola såret med kallvatten så sköljer det rent lite iaf, min fick en rejäl krosskada med ett hål rätt upp på överarmen eller vad det nu heter är för trött just nu... tre djupa sår, men vi behandlade inte med penicillin, höll bara koll på ev feber, spolade med nåt medel och höll rent, och två veckor senare var det läkt, hade kanske inte tatt ut vet för den skadan som var sist heller, men nåt hade hänt i hagen så den andra stora hästen hade ett skadat knä med benflisor så vet var på väg därifrån när jag upptäckte att min blödde rejält..

Såret är igensytt nu och hoppas det inte är en för otäck bild, då tar jag bort den.

men shit. ;O Jag har faktiskt ingen erfarenhet av spruträdda hästar, men hoppas verkligen att det löser sig. Det där ser verkligen inte bra ut.
Men prata med din vet. om hurvidare ni ska rengöra osv när det inte går att ge henne sprutor, håller man det ordentligt rent, så ska det nog inte vara några problem, hoppas häststackarn har tagit vac. mot stelkramp :O

Lycka till!! / Beccahedberg

Jag vet precis hur jag ska rengöra osv, det e inte det som är problemet, det är sytt som sagt, eller skinnet har syts över som plåster, och det ser fint ut nu, om man säger så, hästen är piggelin och vid gott humör =) hon är bara en känslig bestämd dam som inte går att spruta..

Ja, men då är det bara att börja träna!! :) som du skrev i tidigare inlägg, klappa henne med sprutan, ta det långsamt så kommer hon tillslut ge med sig. ( jag vet hur det är att ha envisa ston ) haha

Min ena häst är/var super svår att spruta förut. Hon höll på att riva stallet varje gång det va dags för vacc:cool: Vi började åka in till klinik för att kunna ställa henne i undersökningsspiltan när vi skulle ge vacc, vi fick bremsa nos och hålla för öga och spänna ner henne (hon är ingen som får panik av attt sitta fast, tack och lov)

Nu ger vi vacc och annat i transporten, lämmen stängd och kort bunden hon står trångt och kommer ingen vart. Inget bråk alls och både vi och veterinär kan göra det på ett säkert sätt utan att bli översprungna av 650kg häst.

Kanske är värt ett försök? Det förutsätter iofs att din häst inte är osäker inför trailern.

/LL

jag har två mkt spruträdda hästar. den ena har varit nästan omöjlig att spruta öht. det som har funkat för oss är rutinerad och lugn veterinär som inte bryr sig om att hästen är orolig, en person som håller i grimman och håller handen för ögat på den sidan sprutan sätts och en som står på andra sidan och kliar hårt på halsen.

tack vare den här taktiken får min häst inte längre ångestattacker så fort han får syn på veterinären..... när dom är så rädda så beror det oftast på att någon har stuckit dom illa så att det gjort riktigt ont. håller man för ögat och kliar så märker hästen knapt att den får sprutan.

att spruta i transporten tycker jag låter som ett utmärkt sätt att göra hästen svårlastad. :crazy:

Jag har också en spruträdd häst, kallblod. Åker till clinic med tvångsspilta när han ska vaccineras, då går det bra. Men när han skulle sprutas i bakknät funkade det inte, trots att han fått väldigt mycket lugnande.
Så jag har inget tips, bara sympati!

Prova att ge hästen Hippotrim istället, den som man ger i munnen.
Den smakar faktiskt inte så illa så man kan blanda den med betfor så hästen får äta upp den istället.
Så slipper man bråka med dom.

Senast ändrad:

Håll i tungan ordentligt istället för att bremsa... Brukar funka mycket bättre!!! Har själv en häst som blir riktigt förbannad när hon blir sprutad (favoriten är att hugga mot den som sprutar alternativt stå på bakbenen...) och om man håller i tungan är hon som ett litet lamm...

den hästen jag skrev om har haft samma ägare i ca 18 år, så hon vet nog vad som funkar.... ;)
och den hästen är livsfarlig för veterinären om hen försöker gå nära...

Jag hade inte provat i trailern om hon varit osäker i den:) Hon knallar in som en klocka varje gång, så det har inte bekommit henne. Hon står lika tryggt i den som i sin egen box. Har inte märkt någon skillnad alls i lastningssyfte på henne.
Skulle inte komma på tanken med en häst som inte gillar att åka.

Jag har en märr som HATAR veterinärer och inte går att spruta normalt. Hon ramlade en gång över badkaret i hagen, fastnade med kotan i ena hörnet på badkaret och slicade upp hela framsidan av kotan:crazy::( Såret behövdes sys men det gick verkligen inte. vet kunde inte ens ge henne lugnande för hon blir helt jävla rabiat.

det slutade med att vi fick leda henne på stallgången fram och tillbaka medan vet låg gömd i en box och så hoppade han fram och högg henne med sprutan i arslet:crazy: Hon fick så mycket lugnande att han inte tordes ge mer med risk för att ta ihjäl henne men inte fan gick det att spruta henne ändå...Det gick att på håll spola benet med slangen och sen fick vi kasta på sulfapulver från två meters håll några gånger om dagen i några veckor. Kotan läkte faktiskt ihop efter två månader men den är ful med mycket svallkött osv

Det var extra kul varje gång hon vann lopp och råkade hamna i dopingstallet för provtagning:grin: Så fort hon ställde sig i kissposition och provtagarna var framme med "håven" ja då knep hon ihop snippan och vände rumpan till och drog på en bakutare så det bara small i boxen. Efter två timmar har vet rätt att ta blodprov istället för urinprov...Yeah right vad lätt att sticka henne:grin: Men i ett provtagningsstall var taket så lågt så hon kunde inte resa sig och då hon varken kom framåt, bakåt, åt sidorna eller uppåt-ja då lät hon sig stickas:laugh:

Ibland kanske man tyvärr måste tvinga hästen med att inte låta den ha nån utväg eller nåt annat val än att finna sig i det man ska göra. Hur brutalt det än kan låta. Hästar är inte dumma djur och känner de att de inte kommer nån vart så finner de sig i de man ska göra. Väldigt få hästar är riktiga idioter och känner de tex att de verkligen sitter fast från alla håll-ja då gör de inget försök att komma loss. Det kan, som sagt, låta brutalt men hästen har alltid ett val att antingen göra det enkelt för sig. Eller svårt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästmänniskan Vänder mig nu till detta forum då jag varken hittar liknande händelser när jag googlar eller känner någon som vart med om liknande...
Svar
8
· Visningar
2 100
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 857
Senast: Exit
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama