Tips lastning

Joyride

Trådstartare
Lite hastigt måste vi kastera våran två åring sövd, och skall åka den 29/5.
Hur skall jag på bästa sett få in honom i transporten? Visa honom transporten i dag, tycket det va läskigt förs men gick endå upp själv på lämen, några gånger.

Då vi har en transport med fronturlastning, skall jag låta honom gå igenom några gånger? Själv tycker jag det käns sodär o låta gå igenom, men kan ju oxå vara bra.

Skall man träna halvbrett eller smalt som dom skall stå?

Helst vill jag att han går in själv, men kanske är svårare nu på så kort tid?

Tips och råd välkommnas

Sv: Tips lastning

En OT-fråga. Varför inte kastrera stående?

Hur du ska göra med lastningen är svårt att ha en uppfattning om, när man inte är på plats och kan läsa hästen.
Att börja brett, se till att lämmen är stabil/stum, avdramatisera transporten är några punkter jag går på.

LIA

Sv: Tips lastning

Vår lilla skrämsiga unghäst har vi bara tagit det coolt med vad gäller transporten. Man måste tänka på att själv vara lugn och avslappnad. Kanske kan du sätta dig en bit in med en hink med mat i knäet och låtsas äta. Så kan unghästen få komma på själv att det kunde vara trevligt att kliva på.
Jag skulle låta honom backa utan att hålla emot nu när han ska lära sig. Då känner han att han har möjligheten att backa om det blir för otäckt, håller man emot blir han bara räddare tror jag.
När han stått lugnt så kan du backa honom lite och sedan låta honom komma upp igen.
Se till att ha hö och mat där inne.

Vi har börjat "skicka" in unghästen nu, men se till att ha mellanväggen uppe och fast i mitten då, så han inte får för sig att vända för att gå ut, då kan de fastna på tvären och få panik.

Öva varje dag, ge bara mat i hink där inne. Kanske kan du binda upp honom utanför transporten och göra den dagliga skötseln och lite gos och kli där varje dag. Allt för att få honom bekväm i dess närhet.

Jag tror inte det tar många dagar innan han känner sig trygg med det där.

Om ni har någon supercool häst som GILLAR att åka kan det vara fint att ställa in den först och låta den få en hink med mat där inne. Om unghästen ser att kompisen står där inne i lugn och ro och käkar blir han säkert lugnad också.

Vissa hästar tycker att det blir trångt med en människa där inne, framför sig i transporten, då kan man ta en longerlina som man tar från hästens huvud och ÖVER bommen och ut. Då har hästen en lina att följa, du kan ange riktningen utan att vara i vägen och du kan hindra honom för att vända där inne.
Antingen kan man då stå kvar bredvid hästen på lämmen eller om man följer med in i andra spiltan så att säga.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 981
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka