Tips innan provridning

E

entutre

Hej!
Jag ska snart provrida en häst för medrytteri men problemet är att ägaren verkar ha rätt höga krav och det är flera till som ska provrida (dom verkar riktigt duktiga dessutom). Hästägaren vill också att man ska ha tävlat, detta har inte jag...
Jag har dock varit medryttare 2ggr tidigare och jag skulle gärna vilja ha några tips på hur man gör ett bra intryck och höjer mina chanser att bli medryttare på hästen ;).
Alla tips mottages tacksamt! :bow:

Sv: Tips innan provridning

Rid bra ;) Nämen rid hästen i bra form på ett trevligt sätt. Var öppen och fråga gärna. Visa dig intresserad av allt omkring hästen. Visa dina färdigheter men var ödmjuk

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

gör saker du vet att du klarar av och som du är bra på.

Haha, ja det är ju bara att rida bra! :D

till Milli90: Jo, det är ungefär så jag tänkte att jag skulle göra. Jag kan ju inte alla lite högre rörelser som öppna och sluta men jag kan ju koncentrera mig på att bara grundrida hästen mjukt och fint?
Det ska vara en välriden häst så...

öppna och sluta är väl iofs inga högre rörelser utan hör ju till grundridningen? ;)

Men jag håller med om att du först och främst bör hitta en ok form i alla gångarter utan krusiduller ;)

Nirak

öppna och sluta är väl iofs inga högre rörelser utan hör ju till grundridningen? ;)

Men jag håller med om att du först och främst bör hitta en ok form i alla gångarter utan krusiduller ;)

Nirak

Jag har ridit i 10 år och har aldrig lärt mig öppna och sluta förutom tränat detta för tränare nån enstaka gång. Ingen har tagit tag in mig helt enkelt :cry:

Jag tycker du ska sluta fundera på hur du ska bära dig åt för att passa hästägaren och ägna provridningen åt att ta reda på hur hästen (och för all del ägaren) passar dig.

Hur är hästen att leda, sadla, rykta? Hur funkar den i ridning på bana och i naturen? Hur uppför den sig i box och hage? Passar temperamentet din ridning och dina önskemål? Har du och ägaren liknade synsätt på ridning och hästhantering? Är det något speciellt du behöver tänka på i ridning och hantering av hästen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst