Tips inför start i LC:2

hjärter_dam

Trådstartare
Fick ett infall att vara med på klubbtävlingen i dressyr på söndag - jag som haft riduppehåll rätt länge och som inte tävlat dressyr på en herrans massa år:o Hur ska detta gå?

Det nya LC:2-programmet har jag aldrig ridit innan, och jag blev lite konfunderad över utformningen. Stämmer det att det inte är någon halt efter inridningen? Blir heller inte riktigt klok på vägarna, vid punkt 2-3 står det "ME vänd snett igenom... mellan E och K 15 m volt". Det innebär väl att man rider halvt igenom (M-E), därefter en bit på spåret och sen 15 metersvolt mellan E och K? Eller innebär det att man ska rida snett igenom ut i hörnet och därifrån göra en 15 metersvolt?

Snurrigt det här, hoppas nån med koll kan reda ut det här!

/S.

Sv: Tips inför start i LC:2

ja du har helt rätt i dina funderingar, man rider en halvt igenom, och sen mitt emellan E och K, rider man volten.
Och ja, halten i början är borttagen men i slutet gör du ju en, vid G.

På stallbacken.com finns alla program, så man kan skriva ut.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för snabbt svar!

Då var det som jag trodde. Nu gäller det bara att plugga in programmet, slutar nog med att jag får springa det här hemma på vardagsrumsgolvet;)

Jag skulle inte kalla det halvt igenom - snarare en kort snett igenom = efter hörnet rider du snett över ridbanan och kommer ut mitt på motsatt långsida. Sedan gör du volten någonstans mellan bokstäverna, inte nödvändigtvis mittemellan, men vänta inte för länge då får du inte plats med 15 m. Jag brukar göra den ganska direkt efter jag kommit ut från diagonalen.

Samma gäller när du ska sakta av från galoppen snett igenom (vanliga, långa diagonalen). Börja sakta av när du passerat medellinjen så får du hästen i balans innan hörnet och den nya galoppfattningen. Det här funkar för mig och min häst i alla fall :)

Håller med om de andra tipsen - särskilt: gå in på stallbacken och kolla programmet där!

Lycka till!
Ska själv rida LC:2 i morgon :)

Nu är tävlingen avklarad och det gick riktigt bra! Hon var kalas på framridningen, lugn, avspänd och lydig. Tror aldrig hon gått bättre med mig på ryggen. Sen blev hon lite spänd när vi skulle in på banan och ännu värre blev det när hon skulle behöva vara där alldeles själv:angel: Som tur var fick man trava runt ett par varv och det var tur, annars hade hon nog hoppat ur skinnet.

När vi började programmet gick hon hyfsat avspänt, dock tyvärr inte lika fint som på framridningen. Gjorde en riktig katastofhalt mitt i programmet där huvudet var någonstans uppe i taket, och en riktigt miss i hörnpasseringen innan andra galoppdiagonalen där hon fick syn på någonting och tog ett tigersprång in i banan, annars gick det utan några större missöden. I sista halten vred hon sig mitt i hälsningen, men det var inte hela världen. Fick en hel del fin kritik, bla. bra fattning, trevlig sits och trevlig ritt och totalt 61,07% och 3:a i klassen. För att vara en ridskolehäst som jag rider en gång i veckan och inte alls vara van vid de här förhållandena tyckte jag att hon skötte sig jättefint!

En liten fråga bara, på flera ställen i protokollet står det "sladdar bak", dels i samband med halt dels i en av galoppvolterna. Vad menas med det och vad kan man göra åt saken?

/S.

Domaren menar att bakdelen svänger ut. Jobba med att ha kontroll på yttersidan och att få hästen att spåra. Grattis till en bra debut!

Liknande trådar

Dressyr * Hade tänkt lägga tråden under typ "gnägg" men hittade inte det här. Moderatorn får gärna flytta om den ligger fel * Som rubriken...
Svar
10
· Visningar
2 024
Dressyr Halloj! Tänkte ha en tråd där man fick skriva sina bra dressyrövningar, så man får lite idéer, tips och inspiration av varandra! :D Kan...
Svar
4
· Visningar
1 958
Senast: Sar24BB66
·
Dressyr Sitter och läser det nya LC:2 programmet. Där står att man ska rida "vänd snett igenom" från bokstav M till E? Men om man rider...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: PrinceFair
·
Dressyr Jo, det är såhär att jag hade tänkt starta kallblodet i vår (och antagligen också hans) första dressyrtävling nånsin, om ca 2 veckor...
Svar
7
· Visningar
1 157
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama