tips inför min första dressyrtävling

M

mellie85

på söndag ska jag starta min allra första dressyr lokaltävling med min medryttarhäst.
tävlingen är i princip "hemma" (ca 5 min från vårt stall) och jag har ridit och tävlat hoppning där på anläggningen förut.
När jag rider där går det jättebra och han är hur lydig och fin som helst(kanske inte 100% i allt men tillräckligt för att starta en lätt dressyrklass)

problemet med hästen är hans tävlingsnerver,han blir jättenervös vilket i sin tur leder till att han blir spänd,springig och "tappar" formen.
jag vet att det är rutin som behövs och jag förväntar mig inte att vi kommer vinna eller bli placerade på söndag utan jag vill bara komma runt banan och känna att vi har gjort vårt bästa.
så jag vill ha tips på hur ni gör när era hästar blir nerviga på tävlingar och vad ni gör åt saken.
kan tillägga att det är ett engelskt fullblod som är i galoppträning och tävlar galopp parallellt som jag tävlar hoppning och nu dressyr...

Sv: tips inför min första dressyrtävling

problemet med hästen är hans tävlingsnerver,han blir jättenervös vilket i sin tur leder till att han blir spänd,springig och "tappar" formen.
.

då skulle jag lägga fokus på en lugn framridnin i låg form där du koncentrerar dig på hästens takt, lösgjordhet o form, göra i det övergångar och tänka lugn o låg.

Sv: tips inför min första dressyrtävling

Blir din häst aldrig spänd/orolig hemmavid eller vid träning? Om så, så skulle jag lösa problemet precis som jag löser det hemma.

Jag har en häst som iof inte blir nervös, men nog så spänd och taggad, och därmed spänd i överlinjen. På honom skulle det aldrig fungera att rida fram lugnt och i låg form, utan jag gör exakt tvärtom. "Lyssna!" Krävs det kan jag t o m trampa honom några steg (jag rider Lätt klass). Detta har jag kommit fram till efter mycket träning och hjälp från tränare. Det fungerar utmärkt på killen. :love:

Hursomhelst så ville jag bara säga att jag inte tror att det finns någon universallösning, man måste hitta det som fungerar för en själv och hästen.

Ett bra tips är att åka iväg o träna för tränare på ny plats. Få hjälp att lösa de spänningar som uppkommer, så att du vet hur du själv ska kunna lösa dem på t e x tävling.

Lycka till på söndag!!!!

Liknande trådar

Dressyr Hej, om några veckor ska jag starta min första dressyr tävling och jag har lite frågor som jag inte hittar något svar på. Så tänkte att...
Svar
2
· Visningar
981
Senast: Nalle136
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 225
Senast: Emma2000
·
Dressyr Så, nu har det hänt! Har anmält mig o gubben till våran första tävling, och börjar redan bli utom mig av nervositet (1,5 månad kvar...
Svar
8
· Visningar
1 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka