Tips inför lång resa.

Lilljessicah

Trådstartare
Som rubriken säger så kommer mina katter behöva åka 100 mil i bil om 3 veckor och jag skulle vilja höra lite hur ni hade gjort.

Hur gör man med mat och vatten, bur hela tiden eller inte, placering osv?

Dom har åkt runt 40 mil i sträck förut, men nu blir det ju betydligt längre och jag känner att jag behöver lite kött på benen för att dom ska ha det så bra som möjligt.

Sv: Tips inför lång resa.

Jag kör om möjligt mina i hundbur så långa sträckor, där finns det ju plats för låda, vatten osv. Bara mat till riktigt resvana katter, finns tendenser till åksjuka är det lika bra de inte har magen full.

Annars får de åka som vanligt, även mina kattungar klarar resor utan större problem. De ska absolut sitta i buren hela färden, släpp ut dem i bilen när de är paus. Man tar ju ändå någon längre rast på en sådan resa, då är det bra om de kan komma åt toalett osv.

Hundbur ryms tyvärr inte då jag har tre hundar också som är med på resan, men jag skulle kanske kunna ha dem i sina kattburar under färden och vid pauser ( när hundarna är ute och rastas )släppa in dem, en låda och vatten i hundarnas utrymme?

Det är en jättebra idé!

Mina har liten låda på golvet i bilen, och får gå lösa på pauser. De är å andra sidan väldigt resvana, och säger tex till om det är dags för toalettbesök. Då kör man åt sidan, öppnar buren, katten går på toaletten och hoppar sen tillbaks till sin bur. :) Praktiskt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 348
Senast: kma
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 718
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar