Tips inför hästköp?

matildadahlgren

Trådstartare
Hej!
Jag är en tjej på femton år som just nu håller på att leta jobb och som så småningom, när jag fått ordning på mig ekonomi, ska köpa en egen häst. (har haft två hästar tidigare tillsammans med min mamma och syster)
Jag kommer antagligen köpa ett inridet varmblod eller ett lite smäckrare kallblod, men det lutar mer mot varmblod just nu. Jag vill ha en ganska ung häst (6-10 år) som jag verkligen kan utvecklas och jobba tillsammans med.
Jag kommer träna både hoppning och dressyr, och även tävla i dressyr så småningom.

Jag undrar om ni har något bra tips inför hästköpet? Till exempel ekonomiskt eller vad jag kan tänka på när jag letar häst.

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Tips inför hästköp?

Att köpa själva hästan är ingenting av det som det kostar att ha häst. Får du hjälp med de övriga kostnaderna kring hästeriet? Foder, skoning, vetrinär osv? Om inte måste du ha en ordentlig budget från början :)

Min pappa köpte en häst till min när jag var 15 år. Två år senare när han tyckte jag skulle sälja hästen slutade han betala för den så jag fick betala allt utom stallplats själv. Dvs fara och hämta hö och spån då det inte ingick i stallplatsen det är svårt när man är ung och inte har körkort. Hovslagare fick jag också betala och allt annat som hör till. Var ett jäkla pysslande med att få ihop allt då jag också bodde i lägenhet och hade hund i samma veva samt att studiebidraget var min enda inkomst.

Nu säger jag inte att du ska få de så som jag hade det, men tänk på att det kostar väldigt mycket pengar.
Om ni tidigare har haft häst i familjen så antar jag att dom också är intresserade och hjälper dig en del med skötsel och ridning. Då det tar otroligt mycket tid att ha häst speciellt är det skolan och vänner som kommer i kläm en del. Lycka till :)
 
Sv: Tips inför hästköp?

Som ovanstående nämt, att ha en egen häst med allt det ansvar det innebär när man inte är äldre än du är svårt. Den ekonomiska biten framförallt, jag vet inte riktigt vad för slags jobb du söker, men det behöver betala en del för att du skall ha råd att försörja din häst.

Att sedan ha allt det praktiska ansvaret hängande över sig är också jobbigt, jag känner ju inte dig men i den ålder du befinner dig nu så är det mycket som skall hinnas med.
Hästen kräver ju tillsyn alla dagar i veckan, även lördag kväll och söndag morgon.

Men om det är detta du vill, och är införstådd med de uppoffringar som krävs så skulle mitt råd vara att göra en detaljerad budget.
Men innan du har hästen är det ju svårt.
Ett kallblod behöver ju som regel mindre foder än ett mer svårfött varmblod, kanske får du tag i en häst med lite sämre hovkvalitet så du måste ha ut hovis var 6e vecka.

Osv osv.

Men bortsett från det så är hästägandet en stor glädje och jag har aldrig ångrat att jag köpte mina.

Lycka till.
MVH
 
Sv: Tips inför hästköp?

Du skriver att du är femton år och söker jobb.
Jag tror nog inte att man kan få fast jobb som 15-åring i Sverige.

Jag tycker - helt ärligt - att du, om du är sann, ska gå färdigt skolan, inklusive gymnasium, innan du söker jobb.
Gällande häst, så är det en helt annan fråga.
 
Sv: Tips inför hästköp?

Du skriver att du är femton år och söker jobb.
Jag tror nog inte att man kan få fast jobb som 15-åring i Sverige.

Jag tycker - helt ärligt - att du, om du är sann, ska gå färdigt skolan, inklusive gymnasium, innan du söker jobb.
Gällande häst, så är det en helt annan fråga.

Jag hade fast jobb som 15åring och det hade jag under hela min gymnasietid också.
Dock ingen heltid utan några fasta timmar i veckan.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;)

Jag tycker det var jättebra, inte speciellt jobbigt och gav massor med extrapengar som ingen av mina kompisar hade.
Det gjorde att jag hade råd att ha mina hästar och kunde köpa lite fina saker ibland.
 
Sv: Tips inför hästköp?

Jag hade fast jobb som 15åring och det hade jag under hela min gymnasietid också.
Dock ingen heltid utan några fasta timmar i veckan.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;)

Jag tycker det var jättebra, inte speciellt jobbigt och gav massor med extrapengar som ingen av mina kompisar hade.
Det gjorde att jag hade råd att ha mina hästar och kunde köpa lite fina saker ibland.

Precis, jag hade 2 jobb medan jag gick gymnasiet så jag kunde betala min foderhäst själv :D
 
Sv: Tips inför hästköp?

Beroende lite på vart du bor kostar det runt 5000:- per månad att ha häst med stallhyra, foder, hovslagare, tränare, försäkring mm
Så det du ska fråga dig själv, har jag råd? Du bör även ha en ordentligt budget för att tex kunna köpa ny sadel. Allt täöcks inte heller av försäkringen så pengar till extra vetvård är viktigt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 154
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 827
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 365
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp