Tips, hon vet att hon är starkare

Pinkilly

Trådstartare
Tänkte höra om lite tips, eller erfarenheter från er med samma problem.

Har ett sto som är 13 år, har haft henne i ett halvår. Hon är för det mesta bra att hantera men om hon blir till sig, rädd eller bestämmer sig för att hon inte vill så vet hon att hon är starkare. Jag har tränat mycket hantering med mina tidigare hästar men detta problem har då aldrig uppkommit. Även fast jag har repgrimma på så vet hon att hon kan backa och småstegra för att komma bort/undan och det enda jag kan göra då är att följa efter.

Detta är inget hon gör ofta men nån gång då och då och eftersom jag känner att det beror på att hon vet att hon är starkare så måste jag börja jobba på det.

Jag tänker väl att det kan bli bättre bara jag kommer igång mer med ledarskapsövningar i överlag men är det nån som har något speciellt tips eller erfaranhet?

Sv: Tips, hon vet att hon är starkare

Du kan tvinga henne att gå framåt på en volt runt dig. Själv står du kvar på samma ställe i mitten och rör bara fötterna runt på samma ställe. Fokusera blicken och hela din kropps energi på sadelgjordsläget, samtidigt som du visar henne vägen med handen som du håller repet i. Vänster hand i vänster varv, höger hand i höger varv. Den andra handen håller i repänden. Den använder du som drivning om det behövs. Du snurrar repänden mer och mer tills hon går framåt efter din ledande hand. När hon lyssnar slutar du omedelbart snurra och slappnar av i kroppen. Det tjänar inget till att bli så där "rovdjursarg" som vi människor kan bli. Hon förstår inte den sortens ilska och kommer bara att bli orolig och därmed inte vara mottaglig för dina instruktioner. Slappna av när hon gör rätt och fokusera blick och kropp när du vill något. Vänlig men bestämd. Denna övning blir för henne att hon inte kan bråka sig ur situationen. Du kommer alltid i hennes ögon vara lika snabb och stark eftersom du är efter henne (bakom sadelgjordsläget) hela tiden och du har den mentala styrkan att få henne att röra sig dit du vill. Mental styrka är det hästar respekterar mest. Fysisk styrka är för hingstar mot andra hingstar eller hästar som försöker domdera andra genom våld. Det blir aldrig särskilt bra resultat av det. De enda gångerna du får använda våld mot en häst är för att försvara din egen säkerhet. Om hästen går till anfall (vilket händer extremt sällan, för de flesta hästar är födda till följare inte till ledare, och tycker oftast det är väldigt skönt att slippa ifrån ansvaret att vara ledare) så får du naturligtvis göra vad som krävs för att skydda dig. När du byter varv i volten fokuserar du blick och kroppsenergi mot rumpan på hästen samtidigt som du tar din ledande hand inåt mot dig. Du kan även här vara tvungen att till en början ta din drivande hand och samtidigt snurra repet mot rumpan (mot, inte på). När hästen korsar sina bakben och för undan rumpan, byter du händer med repet, visar hästen det nya varvet med samma fokus som tidigare tills hästen går villigt dit du vill, då slappnar du av i kropp och blick. Jag kan PM:a dig om en mycket bra DVD om du vill. Hälsningar Pillan

När hon backar ifrån dig, häng då bara med utan att dra, och när hon till slut bestämmer sig för att stanna, så bestämmer DU att ni ska fortsätta backa tills DU tycker att det räcker. Det kan vara 5-10 meter eller så.(om det finns plats att utföra detta vill säga) Sen stannar du och låter hhenne stå och fundera några sekunder. Händer det igen gör du likadant. Hästar tycker att det är ganska jobbigt att backa så hon kommer nog snart inse att bråka med dig blir ganska jobbigt! Det ska alltid vara lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel! Det finns naturligtvis också övningar som inte tar så mycket plats. Jag har massor på lager som jag har lärt mig genom åren. DVD´n jag nämnde visar alla dessa!

Du ska alltså inte dra i repet för att få henne att backa, för då blir du obönhörligen svagare om hon skulle vilja streta emot. Använd istället repet som ett obehag (inte våld) och ruska det framför henne (kan till en början bli ganska ordentligt) tills hon har backat så mycket som du önskar. Normalt sett så ska man öka trycket successivt när man önskar få hästen att göra något man bett om, men nu är det ju en ren korrigering av ett dåligt och respektlöst beteende och då behöver du inte vara så "artig" utan då går du på med "storsläggan" direkt! Dessa övningar kräver ju ett ganska långt rep. Helst inte kortare än 6 meter. Det bör också vara ganska tungt. En longerlina eller liknande ger inte den önskade snabba eftergiften när du slutar snurra repet, och det blir inte heller så bra fart på snurrandet. Återigen; företaget som har DVD´n säljer även mycket bra rep!

Bra tips! Jag känner igen det mesta, men det är jättebra med konkreta tips! Jag har både korta och långa "parelli-grimskaft-longeralina" och dessa är det väldigt bra tyngd i, arbetar aldrig med något annat för som du säger det finns liksom ingen tyngd, de bara fladdrar! Ska kolla in dvd'n du nämner!

Vad gör du när hästen backar då?

Enkel lösning: Vill du framåt, ska hästen gå framåt.
Inte bakåt, inte runt - framåt!

Se till att vara snabbare än hästen så du kan få fram hästen innan du hänger efter den i grimskaftet.

Mer komplicerat än så behöver man faktiskt inte göra det! :angel:

Ja du kan aldrig ha problem med några hästar som tycker att det är så enkelt...:crazy:

Nu var det ju inte redigt så jag menade utan min poäng var att man behöver inte hålla på med massa konstiga "övningar" för att få bukt på ett sånt problem.
Vill du få hästen framåt - driv hästen framåt.
Se till att inte hamna i det läget att du hänger i grimskaftet, utan driv på hästen INNAN du hamnar i det läget.

Och jo jag har haft problem. Men jag gör inte så stor grej av det och då löser det sig snabbt och enkelt.

Liknande trådar

Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Rosett
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar