Tips för varierad tömkörning?

C

cafu

Hej!

Har ett 3-årigt nsv brukssto som är inkört, men eftersom jag är nybörjare själv och hästen ifråga har mycket egen vilja och inte alltid vill gå exakt dit jag velat har jag endast kört henne med rockard några gånger och därefter gått tillbaka till tömkörning för att få det här med lydning och styrning att fungera perfekt. Jag har inte ens velat tömköra henne utan medhjälpare eftersom hon haft tendens till att försöka vända hemåt och jag inte varit tillräckligt snabb och skicklig för att klara av att vända tillbaka henne.

Tack vare god hjälp har vi under senaste månaden nu kommit så långt att jag nu klarar av att tömköra henne själv, och det är så himla roligt och gör att vi kan träna mycket oftare och längre (blir dock oftast 2, max 4 ggr/v) :love:

Men, jag har lite dålig fantasi och efterlyser härmed tips på hur man kan variera tömkörningen. Nu tömkör vi mest på grusväg och tränar en del slalom i skogen och runt stenar i hagen. Tyvärr har vi rätt platt och inte så mycket backar, så jag skulle gärna vilja träna lite mer uppbyggande så hon får muskler. Vad kan man göra? Hon har inga problem med linor och svängel, men jag vill inte låta henne dra något förrän hon slutat upp med de här plötsliga vändningarna.

Sv: Tips för varierad tömkörning?

Har du ingen skog som du kan tömköra i? Det brukar vara ett bra sätt att tömköra unghästar eftersom dom måste vara lite allerta och inte bara braka rakt på. Men det kan ändå vara bra att ha en medhjälpare om det skulle behövas.

Såg att du körde i skogen, jag läste slarvigt. Jag tycker det är ett bra sätt hursomhelst.

Du kan ju jobba henne i skolorna på en grusväg, går hur bra som helst. Det går tom att jobba henne i alla gångarter, min galopperar i min gåtakt om jag lyckas samla honom tillräckligt :) Det är en härlig känsla. Jag har också nordis.

Rygga mycket, sidförflyttninga, halter, böjt spår, volter,
Det är väl egentligen mest din kunskap som sätter stopp.

Gå en kurs i tömkörning så ska du se att du får inspiration sen!

Tömkörning är en bra övning inför skolor m.m. hästen slipper ha ryttare på ryggen o lär sig balancera sig själv fint. Toppen att lära dem hitta sina "hörn"... skänkelvikning, öppna, sluta, rygga... vändningar, gå på volt, slalom... bara att testa o jobba på . Båda ni lär er allt eftersom. Börja med nån enkel övning o testa svårare o svårare.

Liknande trådar

Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Natasha
·
Körning Tömkör min 2½ åring, russvallack. Han har haft både travdäckel, sadel och loksele på. Han är väldigt duktig på halt och igångsättning...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Iris71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII