Tips för sits/ridning

Asa_S

Trådstartare
Häromkring finns tyvärr inga tränare att tillgå, så jag vänder mig till er och hoppas att ni kan ge några tips.

Nu när det frysit på och blivit hårt upptäckte jag att vår sommarhage är väldigt bra att galoppera i. Den ligger i slänt med planare partier upptill och nedtill. Både upptill och nedtill är tillräckligt stort för att rida en volt på ca 30 m. Alla ridvägar här omkring är rätt kuperade så det är inte första gången vi rider uppåt och nedåt i olika gångarter. Dock uppstod ett problem igår, som jag hoppas få tips om här:

Hästen behöver ridas framåt för att få ett kraftfullt galoppsprång, blir gärna lite flasig och oengagerad bak annars. Men hon springer ifrån mig i uppförslutet, och jag vet inte riktigt hur jag ska komma till ridning? Hon drar iväg och blir flack och jag hamnar i bakvikt. Visst kan jag relativt lätt komma upp och fram igen men när jag flyttar fram tyngdpunkten tar hon det som signal att springa ännu fortare, vilket jag känner att jag inte är ute efter. Igår blev "kompromissen" att jag stod i ganska upprätt lätt sits och förhöll men det innebär ju att jag samtidigt hindrar henne från att använda hela sin kropp i galoppen.

Jag förstår att det är svårt att ge tips utan att ha sett, men jag tänkte att om det är ett vanligt dilemma kanske det finns lite "standardtips"?

Sv: Tips för sits/ridning

Av din beskrivning läser jag ut att du behöver hjälp av en tränare och om bilden i nicken är representativ har du din balans i handen (dvs. hästens mun) och stämmer det är ovan beskrivna betende från din häst helt logiskt.

Det enda tips jag kan ge dig (förutom att lasta hästen och åka på kurs) är att ta hjälp av en kompis som longerar dig. Tips på hur det går till hittar du t.ex i Janne Jönssons bok "Fälttävlan"
(där du f.ö även kan hitta en del annat nyttigt också)

Tja, visserligen är bilden tagen i omhoppning och jag försökte få hästen att svänga vänster istället för att åka ut till höger och följa staketet så vi var inte riktigt överens ens i upphoppet så därför ser det extra hemskt ut, men det är ju ändå det jag måste lösa, det känner jag ju. Vet inte om det är så att hästen alltid kommer att vara för stor för mig, det ser helt klart ut som att jag tycker att hästen tar för stor plats när jag tittar på flera av filmklippen från idag. Suck.

Här är ett av de bättre sekvenserna. Var snälla och ignorera grodan i den självlysande jackan, det är min dotter och ingen av oss fattar vad hon gör, hon ser inte riktigt så ut normalt sett.

http://s9.photobucket.com/albums/a92/Asa_S/?action=view&current=P1010027.flv

Ja, du var ju inte så stor.... (eller så är hästen det)

Du behöver träna på att få handen framför dig, istället för under. Detta för att hitta balans i din sits och få hästen fram till handen, framför skänkeln.

Hårt målmedvetet arbete tar dig dit, sällan utan hjälp av en skarpögd tränare, men använd longering, rida med mantag (halva halsen, inte vid manken!) och rida med enhands-fattning är saker du kan jobba med

Jag känner mig rätt bedrövad just nu faktiskt. Jag provade att ta fast halvvägs upp för halsen i skritt men fick förvånat konstatera att jag faktiskt inte når dit. Ställer jag mig upp och sträcker mig framåt allt vad jag förmår når jag nätt och jämnt med fingertopparna så länge hästen har halsen i "avslappnat spanläge" men då är jag så på gränsen att så fort hon sänker halsen minsta lilla tappar jag balansen och tippar framstupa. Provade olika sätt att hålla underskänkeln men det spelar ingen roll. Jag inser ju då att sannolikheten för att jag ska kunna följa denna häst är nästan lika med noll. Jag har ju haft henne sedan hon var föl och nu vet jag inte riktigt alls vad jag ska ta mig till. Nu när det blev så uppenbart vad som händer märker jag ju hur det händer fast i mycket mindre skala hela tiden medan jag rider. Vi är bara så vana vid det att det inte märks så mycket så länge vi håller oss inom vissa gränser...

Tack för input. Hästen är en halvtravare på 175 och jag är 166 cm.

Sök lösningen till problemet i höftvinkeln, för når du inte fram på halsen är antagligen din höft för rak eller spänd (som den t.ex blir om man rider med knäslut)

Du kan också träna genom att stå (med sänkta hälar) med tåspetsarna på ett trappsteg och gunga upp och ner och med "tänkt tygelfattning"

Det är ju jobbigare för hästen att galoppera i uppförsbacke, ofta vill de ta i och galoppera fortare da det blir lättare för dem. Inte alltid jätte lätt att övertala de att jobba da...
Gör övergangar och volter när du känner att du tappar kontrollen eller att hästen inte gar som du vill. Pa filmen rider du bara runt, runt, jobba med hästen och skola den sa den lyssnar pa dig istället.

Och tänk ocksa pa handen, rid inte för mycket med handen, da blir hästen stark, utan skänkel och sits. Ha den lite buren (vet inte varför det är ett problem att du inte nar langt fram pa halsen) och akta dig för att halla balansen i handen.

Jag är ca 164 och rider alla storlekar pa hästar, gäller bara att ha de lydiga :)

Tack båda för svar. Knäslut var direkt ett aha för mig, jag har jobbat en del med det redan men uppenbarligen finns det problem kvar. Har försökt hitta en annan höftvinkel men är det större eller mindre jag ska ha? Mindre är jättesvårt för antingen känner jag mig otroligt hopvikt eller också är sadeln ivägen beroende på hur jag försöker minska vinkeln. Eller är det öka den jag ska?

Pa filmen rider du bara runt, runt, jobba med hästen och skola den sa den lyssnar pa dig istället.

Detta satte myror i skallen på mig, faktiskt. Till att börja med känns det som om jag är på henne och stoppar henne från saker hela tiden, både vad gäller bogar och form. Just den här filmen är inte heller helt representativ vad gäller min handställning i uppförsbacke, men nu stod dottern med ponnyn där uppe och hästen vill gärna krypa upp med huvudet och komma undan jobbet extra mycket pga det så jag hamnade där som en åtgärd för att begränsa flyktvägarna. Sedan visar ju filmen bara några vändor, så hur kunna uttala sig om det? MEN, under tiden som gått sedan jag läste svaret har jag funderat en del både på och av häst och upptäckt att det trots allt stämmer. Jag har ridit väldigt defensivt, varit inriktad på att inte störa, inte tappa balansen etc och det har lett till att jag utvecklat en ridning som inte egentligen talar om för hästen att jag vill något mer än status quo. De gånger jag rider offensivt har jag faktiskt suttit på en helt annan häst... och de är få räknade. Till viss del tror jag faktiskt att det beror på storleken men även att hon varit skadad så många gånger (hagskador) och jag pga de många igångsättningarna fastnat i "försiktighetsfacket". Till stor del på att jag till vardags har svårt att plocka fram samma måttstock som vid tävling, och jag har inte tävlat speciellt mycket de här sista 10 åren. Sen jag insåg det har jag fattat ett medvetet beslut och det är att kasta den här nyupptäckta försiktigheten överbord och faktiskt lita på att hästen reder upp det. Kanske inte första och andra gången, men nu är det dags att hon anpassar sig efter mig istället för jag efter henne. Jag hoppas fortfarande komma igång med någon tränare i hopp och dressyr men sambons varsel ser ut att kvarstå :( så det känns tyvärr lite tveksamt att använda pengar till det just nu (det är som vanligt, har man tid har man inga pengar och har man pengar har man inte tid).

Jag vill tacka er för hjälpen, jag kommer åtminstone att försöka rida på ett annat sätt framöver.

Sök lösningen till problemet i höftvinkeln, för når du inte fram på halsen är antagligen din höft för rak eller spänd (som den t.ex blir om man rider med knäslut)

Du kan också träna genom att stå (med sänkta hälar) med tåspetsarna på ett trappsteg och gunga upp och ner och med "tänkt tygelfattning"

Attans bra tips:bow:Billigt å´bra;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 677
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar