Tips för pimpling?

Asa_S

Trådstartare
Jag har en isborr och korta spön som jag köpt på auktion. Sjö finns och fiskekort likaså. Men hur vet man vart man ska borra hålen? Och det lär behöva skottas på sjön för det är ganska mycket snö, bör man skotta och borra hålen "i förväg" för att inte skrämma bort fisken?

Jag har googlat och googlat men antingen hittar jag bara förklaringar på vad det är eller också är det detaljtips för redan initierade som jag inte förstår. Jag vet inte ens riktigt vad det finns för fisk i sjön mer än gädda och abborre samt någon enstaka harr. Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Tips för pimpling?

Fråga nån som bor i närheten om de vill avslöja var det nappar bäst.
Du kan ju inte borra alltför långt i förväg för då hinner ju hålen frysa igen innan du ska pimpla. :D
 
Sv: Tips för pimpling?

Oj hur jag skrev - det var framför allt skottningen jag tänkte på om det var nödvändigt att göra i förväg. Jag tänkte lite på vilket djup man kan tänka sig att fisken går på, ena sidan av sjön stupar brant ned och den andra sidan är betydligt flackare. Det växer vass runt stora delar av sjön.

Jag har pimplat några få gånger men utan att få någon fisk så uppenbarligen gör jag något fel.
 
Sv: Tips för pimpling?

Skall du ha fisk skall du beta kroken med maggots som är fluglarver som kan köpas i fiskebutiken eller på bensinstationer om det är mycket pimplare i farten och i området. Då kan jag väl nästan garantera småabborre åtminstone. Abborröga kan du ha på kroken också men lite slaffsigt och makabert.

Gå bara ut på isen utan skottning och borra ett hål när du skall fiska. Abborre brukar lockas till ljuskäglan under isen. Testa hålen i 5-15 min och flytta och borra ett nytt om du inte får nåt.

Fiska på djupkanter från grunt till djupt eller på grund. Djup mellan 3 och 6 meter brukar funka att fiska på.

Hoppas det är tillräckligt utförligt!

/fishing expert Dolerons sambo
 
Sv: Tips för pimpling?

Tack för svar! Får testa då, men jag antar att det är lite för tidigt än så länge?
 
Sv: Tips för pimpling?

sambon for ut i morse för sjuttielfte gången den här vintern med ismete grejerna och imorgon ska jag försöka masa mig med, så för tidigt är det nog inte. bara det finns is som håller :)
 
Sv: Tips för pimpling?

Det låter jättebra! Nu gäller det bara att få tid att testa också. Jag har hittat en sida som tipsar om att man ska borra vinkelrätt från stranden för att hitta djupet de är på och det låter ju logiskt. Någonstans ska det finnas en grynna också vad jag förstår men beskrivningen av lokaliteten var milt sagt svävande...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp