tips for oralfixerad unghingst!

GreyHaven

Trådstartare
Jag har en underbar hingst 2 år (född 3 juni) hemma i stallet, snäll i hantering och trevlig i temperament. lite envis kanske..:devil: jag har bra ett litet problem han är extremt oralfixerad, tuggar på allt... tar bett villigt.. om han inte får tag i någon läder rem först. gör att tränsa honom lite jobbigt men det går. allt som kommer framför munnen tar han in i munnen.. grimskaft e favoriten...:D

har någon annan som har erfarenhet av detta beteende?

jag misstänker att det kliar i tänderna... kan jag ha rätt i mitt antagande? :idea:

det har pågått sedan han va ca 1 år. och vi har tränat bort mycket av betendet. och det har gått i perioder . har fått han att inse att bita matte är inte rätt även om hon stoppar händerna under munnen... :bump:

vill inte va för hård med att träna bort det då jag inte vill skapa negativa assosiationer runt munnen som ju e väldigt känslig vid denna tid... :d

Sv: tips for oralfixerad unghingst!

Ett vanligt beteende, framförallt bland hingstar och valacker. En del slutar med det när de blir äldre och en del kommer alltid att vara plockiga. Brukar bli värre för de som är hingstar än de man kastrerar.

Har två oralfixerade unghästar varav den ena är ett sto. Bägge tuggar på precis allt som är löst kläder, grimskaft, egna grimmor, andras grimmor, hovslagarens rasp, handskar, handdukar, ikeapåsar osv.

Bägge går på lösdrift i stor hage med halmad ligghall och tillgång till träd att gnaga på. De har ingen brist var jag vet då de alltid haft en uträknad foderstat och som sagt alltid tillgång till stråfoder.

I mitt fall tror jag banne mig det ligger lite i generna, jag har även mamman och hon tuggar inte så mycket på saker men har en väldigt aktiv orolig mun. Får hon bett i munnen börjar hon skumma redan innan jag ens tagit i tyglarna. Blir hon stressad kan hon börja tugga i luften och är hon uttråkad står hon gärna med halvöppen mun och rör underkäken från sida till sida. Ser lite konstigt ut. Mamman är fd galoppör.

Jag har en 4årig valack som tuggar på allt, allt som är inom räckhåll ska bäras/tuggas/noppras;) Han tar oftast inte sönder något, men det har hänt. han kan mata in ett helt grimskaft om han får chansen, går inte att binda upp någon i boxgallret till hans box för den är lös inom 2minuter.
Men han är väldigt stilla i munnen vid ridning, aldrig att han gapar eller tuggar hysteriskt.

*kl*

Oralfixerad? Är det en term? Har aldrig hört förut :rofl:

I vilket fall så har jag två "oralfixerade" hästar. Ett sto och en hingst, båda 2 år och hingsten är värst. Men det är ganska vanligt bland unghästar och framförallt hingstar. Som sagt, en del växer ifrån det och en del inte. Personligen finner jag det svårt att eliminera problemet helt på sådana hingstar. Man kan träna bort det till viss del men en del ger sig aldrig och jag vill inte heller vara för "hård" på huvudet. Men på många försvinner det när dom växer upp. Ett tips är dock att vänja dom att vara uppbundna och ha tråkigt i långa stunder tills de lär sig att det inte hjälper att styra och ställa med mun eller annat.

Har inget bra svar, förrutom "skicka honom till mig!" :p:D:o:angel:

Jag satte kaffet i vrångstrupen när jag läste trådrubriken....

(och bara för att förtydliga lite: Hey stud....)

F´låt.... ;)

Jag brukar ge dem ngt 'tillåtet' att fippla med, ett gammalt grimskaft eller ngt.

Jag tror som ngn sa mycket är i generna. Vissa hästar undersöker ffa med munnen, andra ffa med hovarna.

Haft lite av varje, men måste jag välja så väljer jag hellre de mer orala - de lär sig (enligt min erf) SÄLLAN ovanor som att sparka i väggar eller skrapa i stallgången (= mina 'hat-olater').

Så, som du gjort hitills, sätt gränser, bita på folk eller i folks kläder är okej, håll undan remmar när du tränsar, se till de inte når olämpliga saker från boxen och i övrigt så ge något tillåtet att fippla med och hänvisa dem dit om de t ex biter i uppbindningen.

Jag anser iofs inte att det måste 'tränas bort helt', de får inte bita i uppbindningar, nappa tyglar etc eller bita i folk/kläder, men i övrigt får de vara orala om de vill - kanske därför det inte växt bort med mina, det blir dock mer selekterat med åren. T ex både L och min tidigare V stod gärna och 'snufflade i håret' och lekte 'dra av matte mössan' - saker som jag enbart ler åt.

Men lär sig dock effektivt med sådana hästar att aldrig glömma ett täcke hängt över boxdörr/boxvägg (jag har inga galler)..

KL
Har jobbat med unghingstar som biter och tuggar på ALLT! En var riktig jobbig och gick knappt att vara i närheten av, jag brukade lägga en gmmal borste i krubban som han fick bita på medans han stod uppbunden och skulle göras i ordning. När man skulle ta på/av täcket och leda honom hade jag hingstkedjan i munnen så han tuggade på den. (Kanske är dumt men det var de som fungerade, om man ville behålla kläder och alla kroppsdelar intakta...) Dock var pappan till denna precis likadan:angel:

Det rä ju bra att han inte biter på dej iaf;) Försök att ge honom saker som han får tugga på. Var noga med att hålla det under kontroll så han inte börjar tugga på dej eller andra olämpliga saker:p Förhoppningsvis går det över när han blir lite äldre!

Tack för alla svar. trevligt att veta att det inte är något ovanligt. eller något vi gjort fel i hans hantering. Jo mamman har en orolig mun oxå ....

wrangler.... jo oralfixerad ... kanske inte ett ord. Kanske ska vara Oralt fixerad.... eeh..vem vet ;)

Mustang...lol...he he ... rubriken fick din uppmärksamhet i allfall... :P

Det enda tips jag kan komma förresten är att ha snabbknäppen på tyglar och inte fästa dom förrän man är helt färdig och ska gå ut. Jag hade nya fina tyglar till mitt sto, det var dumt dom ser inte så nya ut längre :devil:

Och även här är det tillåtet att tugga på grimskaft helt enkelt för att resten av omgivningen ska få vara i fred :angel:

Jag har en sån extrem, han ska JÄMT ha något i munnen som en napp. Får han inte tag i nåt slänger han ut tungan och tuggar/suger glatt på den.

Jag har löst det så att det är tillåtet att tugga på vissa saker, andra är big no no. Det vet han, jag är väldigt konsekvent, han får tugga, jag slipper ofrivilligt söndertuggade föremål och båda är nöjda och glada :)

Liknande trådar

M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 207
Senast: Rouise
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar