tips för nybliven monteryttare

Corminta

Trådstartare
har fått förfrågan att börja monté träna en häst som tävlat "vanligt" trav förut och som tydligen var ganska bra.
har förutom sporadiskt ponnytravande under ungdomsledarutbildningen ingen erfarenhet av travet och skulle behöva lite tips

vet inte om jag tar mig vatten över huvudet om jag åtar mig det här (får visserligen handledning av ägaren hela tiden menm ändå)
vad kostar det att ta montélicens /amatörlicens och hur långa är kurserna
närmaste bana är troligen axvall (ulricehamn). hur mycket av träningen ska läggas på banan och hur mycket kan man träna "hemma"

tror inte jag ska tävla (stor: 180cm och 70 kg) men gissar att det ändå är mycket banresande som träningsryttare

vad har ni för träningsschema för en vuxen häst (har för mig att han är 10 år) som nu är avställd till full tävlingskondition.

mycket glad för alla tips!
mvh Corminta

Sv: tips för nybliven monteryttare

Jag har nyligen tagit både monté- och körlicens.
Kursen kostade 1800kr och den höll på ganska länge.
Först med teori - var på kurs 1 gång i veckan under ett par veckor (minns inte exakt hur länge men det var allt ett bra tag.) Sen skrev man prov.
Efter det börjar praktikdelen - man ska rida/köra. Även det gjorde man 1 gång i veckan. Man får då träna voltning, startbil osv. Ridningen gjorde man tills man fått minst 10 poäng. (man kunde få max 1,5 p/gång om jag minns rätt).

Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men du ska bara träna hästen till att börja med?

Jag har 2 hästar som är kvalade i monté och jag tränar dom "hårt" varannan dag. När dom tränar så är det lite blandat vad vi gör, kör med sulky, rider mm. Mycket intervallträning, kör med tung vagn. Rider mkt i backar och ute i skogen. Även lite vanlig "dressyr".
Dom dagar dom inte tränar "hårt" så vilar dom eller får gå ut på en skritt-tur för hand..
Det har iaf funkat bra för mina damer.

Corminta skrev:
vad kostar det att ta montélicens /amatörlicens och hur långa är kurserna
närmaste bana är troligen axvall (ulricehamn). hur mycket av träningen ska läggas på banan och hur mycket kan man träna "hemma"
tror inte jag ska tävla (stor: 180cm och 70 kg) men gissar att det ändå är mycket banresande som träningsryttare"

Om du inte ska rida loppen själv är det kanske inte nödvändigt att du tar licens? Har ägaren träningslicens så kan ni använda den.

[/QUOTE]vad har ni för träningsschema för en vuxen häst (har för mig att han är 10 år) som nu är avställd till full tävlingskondition."[/QUOTE]

Jag har haft totalt fem hästar som tävlat i monté. Själv upplever jag att man inte bör snabbjobba så mycket under sadel, det är väldigt lätt att de blir ömma. Det räcker bra med vanlig motionsridning eller hellre dressyrarbete för att bygga ryggmuskler. Snabbjobben kan man däremot köra som vanligt i vagn. Givetvis bör man ju testa av hästen att den fungerar i monté innan man kvalar men jag tror inte på tempoträning under ryttare.

Våra hästar går 4-8 st 1.40-intervaller (800 m) 2 ibland 3 gånger i veckan (har ett ganska löst underlag) och däremellan hage. Ibland rids dem, men det är mest bara för att de ska få göra något annat. Det fungerar bra för oss. Snabbjobb på bana går bara de yngre ostartade hästarna tills de lärt sig vad de ska göra på banan samt de äldre när de varit ifrån ett tag.

känner att jag vill ha licens om det nu skulle bli aktuellt (han kanske inte tycker jag är så stor efter ett tag ;)
dessutom bör man väl ha en hum om vad man ska göra när hästen är "färdig", annars blir det väl som att träna en hopphäst men inte veta ett skit om taxering, tempo med mera

är dessutom lite sugen på att få köra i framtiden med, trav verkar iallafall väldigt kukl även om jag inte varit så mycket i kontakt med det

Känner du att du vill ta licens ska du givetvis göra det, det kommer du att ha nytta av. Telefonnummer till Axevalla är 0511-263 00.
Lycka till!

men får man inte rida på körlic i swe?? visste bara att man inte får köra på montè lic.. i finland har vi en lic för allt

Nej, det får man inte, tyvärr, hade varit bättre så tycker jag men de måste väl se om man klarar av de eller nått, vet inte, eller så vill de bara tjäna pengar ;)

När jag tog min körlicens så behövde jag bara rida upp en gång och sen så fick jag montelicensen ochså..

ja, jag ska ju kompletera min montelicens, då behöver man bara göra ett volt och ett auto provlopp och skriva provet...

Ja okej, men måste du skriva provet igen???

finns det någon regel om att man måste ta körlicensen först?
är dte lättare att göra det?

Om man inte vill ha körlicens så finns det ju ingen anledning. Men om man vill ha båda så är det (på axevalla) bättre att ta körlicensen först och sen kompletera monte licensen, då får du rida två ggr (auto och volt) och skriva provet som då består av montefrågor. sj klart kan du ta montelicens bara.

Nä jag hade tänkt att först bara ta körlicensen men sen när de frågade om jag inte vill ha monte ochså så tog jag med det när det var så enkelt att fixa..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka