Tips för inkörning!

E

Ellaan

Hej! Jag har två shettisunghingstar på ett år. Jag ska köra in dom för att kunna använda dom i bruks nästa eller nästnästa år. Ska även ha den ena till maraton och trav.
Jag ska köpa vagn den 25:e juli.:laugh:
Jag vet hur man börjar och så, och den ena har jag tömkört utan bett.
Men den andra är helt.. Han förstår inte vad jag menar hur tydligt jag än försöker vara. Han fattar inte det där med att jag ska gå bakom honom. Jag brukar ju gå på sidan!
Hur ska jag göra?

Sv: Tips för inkörning!

Gå in på Forumet:Tävlingsgrenar* o klicka på körning o fråga där!! Där kan du få mycket råd o tips om inkörning, vagnar, utrustning m.m.!! Hör med t.ex. med Shetlandskusk, hon har oxå unghästar av Shetlands-"modell. :idea:

ta hjälp av en medhjälpare som går med hästen o du bakom med tömmarna, efterhand som han vant sig att du finns där bak så går medhjälparen längre ifrån hästen stegvis.

annars kan du själv ta och kliva bak stegvis, först går du vid bogen sen ryggen osv... viktigt att han förstår dina framåtdrivande hjälper.

Tack för tipsen.. Ska lägga ut en tråd på körning.. ;)

Jag börjar alltid att longera och tömköra på volt, för att lära hästen att jag inte alltid går bredvid. När de förstår det, samt vissa röstkommandon, så är det enklare att tömköra rakt fram och gå bakom. Funkar det inte så ta hjälp av en person som leder medan du går bakom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 038
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar