Tips för den hästrädda !

Sv: Tips för den hästrädda !

varför passar inte tips om NH? Jag kanske är dum i huvudet men hästhantering är väl hästhantering s a s. Nh är inget konstigt och inget annorlunda EGENTLIGEN, bara at man lägger vikt och TID vid att träna hästen att uppföra sig utan att alltid ta till tvång och våld. Du ÄR inte starkare än hästen så du behöver andra medel än styrka eller aggressivitet för att vara säker på marken.
Du behöver ju bara jobba med hästar från marken på ett SÄKERT sätt för att öka ditt självförtroende! Och det är ju egentligen det NH handlar om, att lära sig blockera, parera och få hästen på rätt avstånd och i rätt känslotillstånd....
Be någon vettig typ på ridskolan om hjälp, det behöver inte vara nh det handlar om markarbete och den här gången är det för din skull!
Var rädd om dej, det värsta som kan hända är att du tappar självförtroendet så mycket att du får ge upp din älsklingssysselsättning!

Sv: Tips för den hästrädda !

Lite svårt att göra med ridskolehästar ? :)

Varför då? Mitt tips är just det att försöka få gå just en horsemanship kurs. Just det att lära dej att du genom ditt kropps språk påverkar hästen.

Jag hade samma probloem som du fast tvärt om... jag var livrädd att rida men från backen kan jag ta nästan vilken häst som helst. :bump:

:idea:3 saker att tänka på::idea:

1 glöm ej att andast - lika sant på backen som på hästryggen , då du håller andan så blir du spänd och det känner hästen. + om du andas så har du lättare att lugna dej om du blir rädd.

2 Hästen ser inte sig själv som farlig. om du går och spänner dej och väntar dej att något ska hända. då ökar chansen att något händer. sätt hälre å dej skygglapparna. det är svårt att inte blir rädd då hästen skvätter till.

3 avtrubba dej själv. led stora hästar, mycket , ofta.... det är tyvär det ända som funkar...... se att gångerna något faktiskt händer så klarar du det. du dör inte för att hästen blir rädd.

dom 3 sakerna hjälpte mej.... hoppas att dom kan hjälpa dej..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar