Tips för att få bjudning

caan

Trådstartare
Jag har en unghäst, 4 år, som är väldigt trög när man rider. Han går i alla gångarter men han har ingen som helst bjudning, det känns inte som att han vill göra något annat än att bara gå i sakta mak. Vi rider ut två gånger i veckan, rider på en åker/ridbana en gång och tömkör/kör in en dag. Det finns en sväng vi rider ibland när vi rider ut som han verkligen gillar, och då ser han framåt och bjuder gärna till lite extra, men annars är han väldigt loj. Inte ens när vi har draghjälp så ökar han, det är som att han tänker "Äsch, vi kommer ifatt sen".
Jag har haft honom i ett år nu, han har vilat 1 månad varje halvår, sommar och vinter.
Fodret verkar inte heller spela någon roll, varken det är havre eller pellets. Han är inte i dålig form utan är väl vad jag skulle säga normal med liten kalaskula + mycket vinterpäls. Och nej, det är inte att han är för varm heller, för han är likadan året runt.
Inga skador, sjukdomar eller illasittande utrustning.

Så hur skulle ni göra för att öka en hästs vilja att bjuda till?

Sv: Tips för att få bjudning

Rida den svängen som hästen gillar, inget annat.. Det gjorde jag med min när han tappat suget, red bara vägar som är "roliga", och höll mig mest till skritt. Klättrade, gick rakt in i skogen så han fick tänka och lyfta på fötterna.. Efter ett tag blev han mer motiverad :)

Det första (det du antagligen gjort) är ju att kolla över så att allt stämmer; utrustning, ingen smärta, foderstat... Ibland kan man lägga till lite olja i foderstaten för att få lite fart på ungdjuren, men man får tänka på att "segheten" också kan bero på växtvärk.

Annars; bara göra roliga saker som att rida i skogen, hoppa naturhinder och rida "naturdressyr". Använd skogen helt enkelt! :)

Sedan är det klart att han ska svara för dina hjälper; ber du honom att gå framåt så ska han ju göra det. Alltså; kolla över hur du själv rider, allra helst med en instruktör! Sitter du och "smygnöter" med skänkeln? Nappar du i tygeln? Och så vidare.

Han är inte bara helt enkelt bekväm? Framåtbjudning är ju någonting som man får lära hästen också. Man måste vara konsekvent med allt.

Min häst blir nämligen otroligt bekväm om man har låtit honom gå i sitt eget tempo och sånt för ett tag. När kraven är borta hamnar han i ett bekvämt läge och gör inte mer än han måste. Annars är han otroligt framåt och vaken och rolig att rida, men det hänger på hur konsekvent man är som sagt.

När min 4-åring inte bjuder fram så gasar jag på så fort det bara går. Vi tar galopprejs i full kareta tills han bjuder. De brukar även fatta att om man få välja mellan att tex trava på med lite bjudning mot att galoppera så fort man kan så är det ganska mycket lättare att bara göra det första.

I övrigt försöker jag motivera det lilla livet och belöna honom då han gör rätt. Idag hejade jag på honom för fullt med glada tillrop för att han var duktig och rörde på fläsket för egen maskin. Det gjorde honom tom lite för glad och piggelin. Så han brallade lite.;)

Jag har funderat på att prova ett annat bett, han trivs med det vi har men man kan alltid hitta något som är bättre.
Sen är foderstaten inte uträknad, höet är inte analyserat. Så det är nog nummer ett på listan.
Jag trodde att det var växtvärk i början, men nu ett år senare tror jag inte det längre :p
När du sa det där med att hoppa så kom jag på att han blir väldigt, vad ska man säga, glad, när man hoppar i skogen. Så det ska jag prova att göra några gånger så får vi se vad han säger :)

Och vad gör man om hästen inte ökar trots en tjoande och tjimmande matte? ;) Vi får väl galoppera på det enda stället han har egen bjudning på, så ska vi allt se om vi får lite spring i dem små benen.

Jag börjar alltid med en hälsokontroll på sådana hästar. Böjer igenom, tittar på förutsättningarna. Passar på att göra vid tänderna och få råd om rätt bett när jag ändå är iväg. En långtidsverkande vitaminspruta får de också.

Nummer ett är lydnad. Hästen MÅSTE ha gas och broms. Det är inridningen. Om hästen inte har gas och broms är den ju inte inriden. Kan du gasa och bromsa från marken? I longering? Hur går det att löshoppa?

Om allt funkar från marken har man ett ryttarrelaterat problem i någon form. Att göra roliga och motiverande saker är A & O med unghästar. Duktiga unghästutbildare är bra på just detta; att få häten motiverad att jobba för och med dem. Det gäller att titta på vilka förutsättningar just den aktuella individen har, jobba med dem och göra träningen rolig och inspirerande för hästen. Det ska vara det roligaste som händer på hela dagen; att man får komma ut och träna.

Han besiktigades ua i oktober 09 så har jag inte gjort någon hälsokoll. Tänderna har jag kollat i våras och han har gåtts igenom av eqiterapeut, inget konstigt där, bara en spänning i bogen som hon rättade till.

I longering så testar han sina gränser, går fint några varv men börjar sedan vända upp och inte vilja gå ut på spåret. Detta jobbar vi på. Gå/springa brevid är inget problem nu, men det har det varit. Löshoppat har vi inte gjort eftersom vi inte har någon inhägnad ridbana.

Det är inte det att han tycker att det är tråkigt, han är väldigt positiv, fast på ett lugnt sätt, som att han vore tonårsloj. Han är alltid den som är positiv till att komma in, gnäggar och kommer fram i hagen.

Fast ärligt talat, en besiktning för mer än ett år sedan, på en växande individ - det känner jag personligen är lite långt tid. Vi gör en hälsokontroll på våra hästar varje år, just för att få en bra bild över hälsostatus. Särskilt om det gäller hästar som inte uppför sig som man önskar - i ditt fall för lite bjudning.

Vad gör ni för att blåsa ut ångan och få upp tempo? Galoppträning? Intervaller?

Jag tycker du ska rida ut mer kanske "cantra" en gång i veckan. En unghäst ska inte gå för mycket på banan. Försök variera träningen så mycket som möjligt tex med bommar och små hinder (dock inte för mycket variation eftersom unghästar behöver tid att smälta saker mentalt). Naturhinder brukar hästar tycka är kul, men det kanske är fel årstid för det?

Galoppen tränar jag aldrig på bana, det känns inte lönt. Ute rider vi intervaller, ibland rider vi ut enbart för att brassa av och rider mest i galopp. Är det andra som rider med så försöker jag väcka tävlingsinstinkt, låter dem galoppera förbi. Jag är alltid väldigt noga med att han ska lyssna på hjälperna, och det gör han, det är bara tempot som är problemet.

Du tror inte han har växtvärk då? Ligger han ner mycket? Du kanske skulle ställa av honom ett tag?

Jag har inte sett honom ligga ner i sen i somras, men han ligger ju ner varje natt i alla fall.

Han kan mycket väl ha växtvärk, men jag har svårt att tro det eftersom han varit likadan hela tiden. Jag hade tänkt att han skulle få vila från den 10 december till den 10 januari, men det kanske är lika bra att göra det nu när han har kännts fin annars? Han har ridits 4 dagar i veckan sen juli/augusti.

Testa att ge en massa B-vitamin, det gör ju ingen skada iaf. Sedan kanske du ska be veterinären kolla på honom? Du kan ju passa på när någon annan tar ut veterinär så behöver det inte bli så dyrt?

Vissa hästar är lite sega och okänsliga.. då måste man få dem att bli mer känsliga för framåt drivande!

Var på fyrkantspåret och träna endast gå fram och stopp (det här kan du både göra ifrån marken och ifrån ryggen)
Gör först en halt och sen börja springa i friskt tempo, på en gång. (Trav eller galopp spelar ingen roll, låt hästen välja). Nudda lite lätt med skänkeln, svarar inte hästen på mindre än 1sek, så använd spöt. När hästen börjar springa så sätt dig i lätt sits och beröm. Efter ca ½-1varv så gör en halt igen och gör om samma sak igen. Det är viktigt att du inte har tygelkontakt, utan "bjuder in" till att springa! När du gör detta måste du vara konsekvent! hästen måste svara på en gång och inte 2sek efter du givit hästen hjälpten. Utan hästen måste reagera på en gång!

När hästen lyssnar på det här bra så rid bara ut i skogen ett tag och rid på i friskt tempo! Skritta fram 5-10 min och sen kör du på i lite friskt tempo en kort sträcka! Jag brukar tänka lite "islänskt" ibland, rida på en väg fram och sen tillbaka och rida på i friskt tempo. Många hästar bruka tycka att det är roligt! det är viktigt att låta hästen sträcka ut ibland.

Vad gör B-vitamin och hur ger man det (alltså, är det pulver eller finns det i något speciellt foder)?

Vad gör B-vitamin och hur ger man det (alltså, är det pulver eller finns det i något speciellt foder)?

B-vitamin kan du köpa i en vanlig hästaffär. Veterinären kan ge det också som injektion och då är det en starkare dos man ger. B-vitamin brukar man ge hästar som fäller, men man kan även ge det om de är hängiga pga tex miljöombyte.

Min 4 åring har varit den sega typen, eller är den sega typen. Men vi jobbar på det och hon blir bättre och bättre.

Det som jag verkligen har fokuserat på är just att hon ska svara för skänkeln/smackning eller vad man nu gör. Jag har fått vara hård på henne, men bättre det ett par gånger och att dom sen svarar än att nöta och inget händer.

Jag har nog tyckt att jag har varit konsekvent innan, men jag tror ändå att jag inte varit tillräckligt tydlig. Jag har fått mycket bra hjälp av min tränare. Så om du har möjlighet så skulle jag tipsa om att börja träna regelbundet för någon med unghästerfarenhet. Sen rida på i friskt tempo ute. Någonting enkelt som får min fröken att vakna lite är många tempoväxlingar. 6 steg skritt/12 steg trav/6 skritt osv och då är det reaktion på millisekunden som gäller inget masande och hasande. ;)

Jag ska rida ikväll och träna tempoväxlingar, och då j*klar ska han svara snabbt :devil:

Jag håller på att leta tränare, men jag tror att det blir först till våren som vi kommer att börja träna på allvar.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 318
Senast: Jojo
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
M
Ridning Jag har nyss köpt min första häst och han var enligt ägaren otittig och kunde ridas ut på själv utan problem osv. Han var lugn och så...
2
Svar
28
· Visningar
6 064
Senast: IseeU
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar