Jag har en unghäst, 4 år, som är väldigt trög när man rider. Han går i alla gångarter men han har ingen som helst bjudning, det känns inte som att han vill göra något annat än att bara gå i sakta mak. Vi rider ut två gånger i veckan, rider på en åker/ridbana en gång och tömkör/kör in en dag. Det finns en sväng vi rider ibland när vi rider ut som han verkligen gillar, och då ser han framåt och bjuder gärna till lite extra, men annars är han väldigt loj. Inte ens när vi har draghjälp så ökar han, det är som att han tänker "Äsch, vi kommer ifatt sen".
Jag har haft honom i ett år nu, han har vilat 1 månad varje halvår, sommar och vinter.
Fodret verkar inte heller spela någon roll, varken det är havre eller pellets. Han är inte i dålig form utan är väl vad jag skulle säga normal med liten kalaskula + mycket vinterpäls. Och nej, det är inte att han är för varm heller, för han är likadan året runt.
Inga skador, sjukdomar eller illasittande utrustning.
Så hur skulle ni göra för att öka en hästs vilja att bjuda till?
Jag har haft honom i ett år nu, han har vilat 1 månad varje halvår, sommar och vinter.
Fodret verkar inte heller spela någon roll, varken det är havre eller pellets. Han är inte i dålig form utan är väl vad jag skulle säga normal med liten kalaskula + mycket vinterpäls. Och nej, det är inte att han är för varm heller, för han är likadan året runt.
Inga skador, sjukdomar eller illasittande utrustning.
Så hur skulle ni göra för att öka en hästs vilja att bjuda till?