Sv: tips emottages tacksamt!!
Min häst fick kotledsinflammation för flera år sedan av för hård/felaktig dressyrträning (tyvärr trodde vi att tränaren visste vad den gjorde...)
Hon har efter det inte fått det igen, och det vi gjorde var att efter friskförklaringen börja rida igång henne långsamt. Först skritt i 2 månader ungefär, sedan börja trava, sedan tror jag vi var på ett återbesök och sedan skrittade vi 2 v till efter det, sedan började vi trava ca 1-2 månader för att sedan börja galoppera. Vi red enbart rakt fram ute i skogen under igångsättningen, på varierande underlag. Lindade inte, men använde benskydd som vanligt. Tror faktiskt inte lindning gör att det läker bättre... :smirk: Vi höll heller inte på med lindor nattetid eller liniment och dylikt. Enbart långsam igångsättning.
Efter "skadan" så har vi inte tränat såpass hårt i dressyr med henne igen, eftersom veterinären avrådde oss till att rida för mycket på volter osv. Men hon rids dagligen både i skog och mark och i paddock, ibland även ridhus.
Nu efter att hon tyvärr vrickade sig svårt förra året har jag varit ännu mer noggrann med korrekt igångsättning efter skadan. Långsamt och uppbyggande, lång skrittperiod, därefter skritt och trav och såsmåningom galopp. Enbart i skogen och rakt fram för att inte överbelasta något ben. Men alltid noga med att hon bär sig väl och rider henne i form.
Nu kan hästen ridas i alla gångarter i dressyr, i paddock och ute, göra skolor och bär sig jättebra, trots att hon i princip dömdes ut p.g.a. vrickningen. Hoppas också lite grann, eftersom hon aldrig varit hopphäst bara på sin nivå. Hon är fräschare än någonsin och jag ska nu börja träna henne lite mer. Hon är 19 år.