tips emottages tacksamt!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

calind

KAn ni ge mig tips på hur jag ska gå vidare med träning på min häst som haft kotledsinflammation bägge fram. Hur gör ni? Träning?-bandagerar benen?-linementar?-kyler?

En del säger att man inte ska trava alls, bara skritta och galoppera, andra tvärtom, bara skritt och trav.

Fick inga tips från veterinären som bara tyckte att hon skulle behandlas och sedan sättas igång försiktigt.

Jag vill ju inte att hon ska få igen det.
Så alla tips är välkomna!!!

Sv: tips emottages tacksamt!!

hej du ska nog vara noga med hygienen och tvätta hästens ben och hålla hästen fräsh och ren gärna stor tvätt då och då,och rykta dagligen,och smörja med liniement och bandagera benen eller ha sk paddor på benen som skyddar mot stötar, benen ska man vara rädd om ,låt hästen få vilo dagar ihagen,och bara gå ut och skritta, iskogen till att börja med och trava lite bara ,känn efter hur hästen
känns eller longera hästen först . och töm köra går oxå bra.
men smörjningar flera gånger dagligen av benen minst 3 gånger /dag.
kratsa hovarna och byt skor prata med hovis hur du ska göra?
och dra ner på fodergivan mindre havre och betfor ge mera
hö istället fyll ut med äpplen morötter och lite att sätta tänderna i
typ betfor bröd bitar.mineraler vitaminer. :banana: :bump: :love: :banana: :bump:

Vi gjorde inget speciellt så när vår häst hade kotledsinflammation fram.

Vet sprutade med tuppkam, och sedan när det blev dags för igångsättning så red vi nog ganska normalt. Vi fick inga "order" av vet ang trav och galopp osv, men jag (hoppas de andra tänkte lika...) tänkte mycket på formen när jag red, dvs han fick absolut inte bli hängande i handen och bli framtung osv. Försökte också att rida på lagom underlag, dvs inte tunga, mjuka ridbanan eller för mycket asfalt.

Lindor hade vi alltid fram ändå när vi red, oavsett om ahan var skadad eller inte. Minns faktiskt inte hur vi gjorde med stallbandage, men jag brukade kyla med vatten efter ridningen iaf.

Först tycker jag du ska tänka efter varför hästen fick kotledsinflammation. För hård träning? För hårt/mjukt underlag? MM
Har du haft hästen länge? Om inte kan du ha ridit annorlunda än vad hästen var van vid?

Sen ska du skritta igång hästen gärna 2 veckor eller mer innan du börjar trava. Undvik ridbana/ridhus, ut i naturen så slipper du så många hörnor.
Börja trava på plan mark och uppför, undvik trava nerför i början. Öka travsträckorna succesivt för varje vecka. Låt det ta tid att bygga upp hästens framben.
Undvik för mycket klet o smet av div liniment och kylsalvor. När du så småningom kommit igång och hästen går hårdare kan det finnas behov av kyla o värme.
// Linda

Jag köpte henne i vintras och tyvärr fick hon en spark i hasleden ganska snart. Fick skritta henne hela våren och tömköra henne. Så jag har verkligen tagit det lugnt med henne för jag visste att risken fanns att hon skulle överbelasta sin framdel pga bakbenet. Men det blev kotledsinflammation ändå. Hon har i stort sett vilat hela betesperioden, lite ridning och körning men mest skritt. Nu ska jag på återkoll igen, känns nervöst.

JAg är lite osäker med detta med kylning/värmning. När ska man göra vad?
Jag har linementat henne varje dag i stort sett. Lindat har jag inte gjort men man bör kanskle göra det när man rider?

Hovis har satt sulor fram på henne också. Hon har fina hovar.
Däremot kan hon inte gå i rätt form, så hon har tendens till att bli framtung, men jag försöker verkligen. Att få henne att jobba mer bakifrån.
Ger henne också glukosamin.

Varför tycker du jag skla minska på havren och betforn?
Påverkar det kotorna?

hej du ska minska på foder givan när hästar är halta pga fång,mindre havre pga den är energi rik,det ska knappt vara en näve, gärna lite mera betfor och melass ,men inte mycket mera låt rotfrukter fylla ut
istället plus hö, äpplen potatis ,morötter skivade i bitar ,är bra,.
koka gärna potatisen för säkerhet skull,magen kan inte ta upp näringen annars,blanda gärna ut med en skvätt av kok vattnet varmt när man blandar ihop havre givan med allt till en gröt. plus vitaminer minealer.det blir godare oxå obs ge aldrig maten torrt!
här ska man vara mycket noga! :banana: :bump: :banana: :bump:

Men hon frågar ju inte om fodret... :confused:

Och dessutom är en balanserad foderstat det bästa, det finns inget som heter att det "ska" vara en näve havre, eller mycket betfor.

Min häst har haft kotledsinflammation två gånger, peppar, peppar ta i trä. Hans exteriör gör att han lätt lägger allt för mycket tyngd på frambenen så jag måste rida honom bakifrån och det är inte alltid det lättaste. Pga det lägger jag mycket tid och pengar på att rida för bra tränare, fast det är mest bara roligt. Eftersom han är väldigt upprätad i kotorna fram så rekommenderade vetrinären på kliniken att jag har sulor fram. Det har jag dock fått göra lite avkall på då han är en fena på att trampa av sig skorna. När jag skulle sätta igång honom efter behandlingen så fick jag noggranna instruktioner från kliniken. Först skritt 15min som sen gradvis ökades på. Efter 7-10dagar små travpass i mina skrittrundor sen dags för återbesök. Vid återbesöket frågade jag vad de rekommenderade för hans fortsatta igångsättning. Generellt råd var att undvika rida på volter. Jag har inte blivit rekommenderad att linda, linimenta eller något sådant. Hästen har varit ok från kotledsinflammationer i 5år så helt fel kan jag nog inte gjort. Lycka till med din häst :)

Men vad snackar du om? Hästen har ju inte haft fång, hästen har haft kotledsinflammation.

Min häst fick kotledsinflammation för flera år sedan av för hård/felaktig dressyrträning (tyvärr trodde vi att tränaren visste vad den gjorde...)
Hon har efter det inte fått det igen, och det vi gjorde var att efter friskförklaringen börja rida igång henne långsamt. Först skritt i 2 månader ungefär, sedan börja trava, sedan tror jag vi var på ett återbesök och sedan skrittade vi 2 v till efter det, sedan började vi trava ca 1-2 månader för att sedan börja galoppera. Vi red enbart rakt fram ute i skogen under igångsättningen, på varierande underlag. Lindade inte, men använde benskydd som vanligt. Tror faktiskt inte lindning gör att det läker bättre... :smirk: Vi höll heller inte på med lindor nattetid eller liniment och dylikt. Enbart långsam igångsättning.
Efter "skadan" så har vi inte tränat såpass hårt i dressyr med henne igen, eftersom veterinären avrådde oss till att rida för mycket på volter osv. Men hon rids dagligen både i skog och mark och i paddock, ibland även ridhus.
Nu efter att hon tyvärr vrickade sig svårt förra året har jag varit ännu mer noggrann med korrekt igångsättning efter skadan. Långsamt och uppbyggande, lång skrittperiod, därefter skritt och trav och såsmåningom galopp. Enbart i skogen och rakt fram för att inte överbelasta något ben. Men alltid noga med att hon bär sig väl och rider henne i form.
Nu kan hästen ridas i alla gångarter i dressyr, i paddock och ute, göra skolor och bär sig jättebra, trots att hon i princip dömdes ut p.g.a. vrickningen. Hoppas också lite grann, eftersom hon aldrig varit hopphäst bara på sin nivå. Hon är fräschare än någonsin och jag ska nu börja träna henne lite mer. Hon är 19 år.

Ja, så har jag varit på en extra koll!
Tyvärr så hade hon fortfarande kvar sin kotledsinflammation på bägge fram. Bättre än från förra behandlingen men ändå. Nu ska jag på återbesök efter 3 veckor och får då hoppas hon ärr OK. Det jag inte fattar är vad hon får det av. Visst, en bättre sadel behöver hon men den är inte helt värdelös. Jag har ridit lite under hela hösten och kört litegrann. Mest har hon fått gå på långbete och ha det bra.

Hon blev rtg i somras i båda kotleder fram och det visade inget. Även hovbroskförbening som var OK. Hon är även rtg i haserna och där såg det oxå Ok ut. VAd sjutton blir det så här för????????

Nån som vart med om nåt liknande??
Har ni nån åsikt??
Jag kan inte tänka mig att detta ska fortsätta-kan hon få en kronisk kotledsinflammation?? Är det nån som vet om det är möjligt??

KAn tillägga att jag fick ett BRA schema för träningen denna gången. 2 dgr boxvila, därefter promenad i fem dagar 2x15 min. 5-10 dagen skritt 30-45 min, antingen ridning eller körning. Från dag 10 lägga till lugn trav ca 2x5 minuter på en 30 min-tur. Sedan återbesök efter tre veckor!

BRA!

Det intressanta tycker jag är smörjningen!!

Vet väl alla att man ska smörja hästens ben 3ggr/dag. Ehhhh...

Är det för att de ska gnissla mindre eller???

//C - som faktiskt inte fattar! :D

Till trådskrivaren tycker jag att du ska börja med skritt. Mycket skritt i varierad terräng och framförallt på rakt spår. Ju mer böjt spår du jobar på desto större risk för snedbelastning. Longera är det sista jag skulle göra efter en kotledsinflammation.

I ditt fall handlar det ju om att bygga upp hästen från scratch. Så ta det lugnt och rid som sagt var på varierat underlag och lite klättring så småningom i små backa.

Jag tycker att du kan bara skritta i ett par veckor, och sedan lägga in lite trav och galopp efter tiden. Just om man ska galoppera eller skritta tycker jag beror på hästen. I vilken gångart bär den sig bäst? Rid i den gångart hästen går mest balanserat och i form.

Lycka till!!!

/C

Förlåt, hade inte läst klart tråden. Jag blev så fascinerad av rundsmörjningen... :)

Håller med PL att det låter mycket innan den är konstaterat frisk...

En annan sak - har du kollat Borrelia och Ehrlichia? Det har hänt att det har gett återkommande kotledsinflammationer.

Cyllene skrev:
Vet väl alla att man ska smörja hästens ben 3ggr/dag. Ehhhh...

Är det för att de ska gnissla mindre eller???

//C - som faktiskt inte fattar! :D

:rofl: :rofl: :rofl:
Dagens skratt, tack för det
förlåt piamar men jag kunde inte låta bli
Cyllene; strunta i att försöka fatta ;)

Kolla upp min häst i somras eftersom hon inte verkade helt fräsch.. Hon var inte halt eller något.. :)

Men hovslagarn börjde igenom hästen och hon var halt på båda fram.. Veterinären konstaterade sedan kotledinflammation på båda framkotorna.. Hon blev behandlad och fick sättas igång lungt och försiktigt.. Först vila (eller i mitt fall simträning, eftersom jag har tillgång till detta) i en vecka..

Efter de har jag haft henne lindad med Back on Track fram på natten. Ibland kyler jag efter ridning och efter hoppning brukar jag försöka lägga arnika omslag..
Hon har iallafall inte fått tillbaka de hittills.. =) ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka