Sv: Tips angående lastning
Min internetuppkopling fick tuppjuck, och helt plötsligt så gick den ogenomlästa versionen iväg.
Den här ska vara mer komplett i info
Ursäkta dubbelpostningen! Om ngn moderator ser detta får ni gärna ta bort det första inlägget.
Tänker börja med att ge bekgrund till mina lastnings kunskaper. Så får ni se om ni tycker att mina erfarenheter är ngt för er...
Tar bara mina två problemhästar, inackorderingar mm lämnar jag utanför tv.
Häst nr 1: Var lättlastad tills han råkade ut för en kompis i släpet som fick full panik, slängde sig mot mellanväggen och klättrade på väggen så att min häst blev liggande under mellanväggen fastklämd.
Fysiskt klarade sig båda hästarna bra, men det krävdes lite jobb för att han skulle våga kliva på en transport igen.
Han var ingen räddhare, men flippade sen ur när transporten väl börjat rulla. (gick in snällt)
Efter incidenten tränade vi stenhårt på att lasta, ut och in om och om igen, ibland åkte vi en kort vända till macken och köpte en morot till herrn
Tyvärr ville han aldrig mer åka med trä mellanvägg, utan ville kunna röra fötterna mer i sidled. Gummivägg fungerade utmärkt.
Häst nr 2:
Lång och trist bakgrund med "lastningshjälpmedel" såsom kvastar, grepar och div tillhyggen. Han var så rädd att han sket ner sig när mamma skulle mocka undan på bryggan innan vi stängde den, sen bröt full panik ut...
Till en början körde vi med korsade rep bakom rumpan på honom. Det fungerar bra som nödlösning, men inte i längden..
Jag fick tips av en NH tränare (håller inte på med NH annars)
om hur man läser av hästar och får dem att tro att ens beslut är hästens egna...
Jag gick på bryggan (hästen i "huvudhöjd" med mig) med en hov eller ingen alls, backade ngt steg, på ett eller ett par steg in, backade igen.
Höll på så varesig han var helt inne eller ej, stängde bommen ibland och backade ut, ibland bryggan oxå. Jag mutade honom aldrig, eller pressade på utan bara lugnt och metodiskt fram och tillbaka... (Det är en stor kille på 168 med mkt muskler, så ngn kraftmätning var bara att glömma
Det viktiga är att
jag börjar backa hästen före han bestämmer sig för att göra det. Att hela tiden förekomma dem. Samt att jag aldrig gick runt och "tog sats" utan lät honom kliva på där han stod, även om det var snett eller fån sidan. De upptäcker snart att det är bekvämare att gå rätt på
En sak som var viktig för min häst var att aldrig sätta fast huvudet i transportgrimskaftet före bryggan var på plats, likaså tog jag lös det grimskaftet innan bryggan fälldes. Detta för att slippa "panik ryck" för att de sitter fast och vill ut igen... (de har ju en tendens att om de sitter fast, rycka och slita tills de kommer lös)
Fungerar faktiskt riktigt bra att de kan vända på skallen och se ordentligt vad som händer...
Summa summarum, medan någon fortfarande ?? orkar läsa...
Med häst nr 2 åkte jag helt själv på massor av tävlingar under 4 års tid, hade aldrig några som helst problem med lastning, utan fick snarare höra många avundsjuka och imponerade kommentarer om vilken härlig häst jag hade att resa med!
Så klockan är sen och inlägget kan tyckas förvirrat, men PM a gärna om ni vill ha utförligare förklaring!!
Kan i alla fall rekommendera metod nr 2 varmt! ingen stress och press och förhoppningsvis en snäll, cool och lättlastad häst som belöning
LYCKA TILL!!