Tips ang. sidepass

A

Amorosa

Jag har börjat träna lite trail med min häst och hon verkar tycka att det är mycket roligt. Sidepass över bom fattade hon ganska snabbt, problemet är nu att hon lixom "försvinner iväg" och inte riktigt väntar på mina hjälper. Jag vill ju inte bråka med henne och stanna upp henne då hon tkr det är stressigt och inte förstår vad jag menar (vadå matte, du har ju sagt att det är såhär jag ska göra?) Om jag bara sitter still och försöker lugna henne fortsätter hon ändå eller stannar och börjar då krångla för hon förstår ej vad jag menar att hon ska göra.

Är detta en vanesak och att hon kommer bli lugnare när hon har gjort det tillräckligt många gånger och att jag ska låte henne rinna iväg lite nu i början, eller är det något man får "träna bort"? Några tips?

Sv: Tips ang. sidepass

prova att be sidepass åt andra hållet?

träna att ta ett steg åt gången! hon ska INTE göra som hon själv vill, även om det tar 1minuts vila mellan stegen tills hon "stressat av sig"

be henne gå ett steg, stanna och gå därifrån, rid tex en volt ett varv så hon får tänka på annat och sedan ett steg sidepass, sedan när hon lyssnar på att ta ett steg åt sidan så kan du kanske be om 2 osv osv.

När du ber henne sluta...vad gör du då?

Visa henne att hon ska sluta genom att lägga till motsatt skänkel, som ett stop. Sedan halt,,som ovan hade skrivit, hon ska inte fortsätta för att hon vill.

Ett steg i taget, som "Tender" skrev är väldigt viktigt i trail. Ett steg och sen pausa, så hästen lär sig att vänta på dina hjälper, och absolut inte utföra hindret på egen hand. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Dressyr Jag och min ponny tränar på la nivå men har börjat med öppnar som hon gör jättebra, men däremot funkar dom enkla bytena och slutorna...
Svar
15
· Visningar
2 191
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka