Tips ang. långlina

W

Websters girl

Eftersom Enzo (15 mån) helt plötsligt fick för sig att inte lyda på inkallning så åkte jag iväg i förrgår och köpte en långlina som han nu ska ha när han ska vara "lös".

Använde den på kvällen och igår och nu skulle jag vilja ha tips på hur man bäst utnyttjar den för att den ska bli ett redskap för inlärning. Tanken är ju att han ska bli 100-procentig på inkallning och kunna gå lös igen.

Min tanke var att använda linan så lite som möjligt. Alltså bara i nödfall när han inte lyder.
Nu vill jag veta konkret vad jag gör när jag kommenderar "Kom hit" och han bara ignorerar mig.
(Han kan kommandot)
Ska jag rycka i linan? Ska jag undvika att använa linan och i stället gå fram till honom och korrigera? Hur ska jag då korrigera?
Muta med godis känns fel eftersom jag vet att han kan kommandot.

Jag vill slippa tjata på honom och slippa stå och skrika för att han ska lyssna.
 
Sv: Tips ang. långlina

Ingen som har ngt tips? Putt putt...
 
Sv: Tips ang. långlina

Ingen som har ngt tips? Putt putt...

Köp longerlina till häst finns ju olika längder jag kör 10m helt perfekt vid inkallning och det ska vara nylon.

eller så köper du läder men det blir dyrt så jag skulle satsa på longerlina kostar runt 60-80:- inte dyrt o då gör det inget om hunden biter av det.
 
Sv: Tips ang. långlina

Du ska samtidigt som du säger "hit" ska du rycka till så du förstärker kommandot "hit"
 
Sv: Tips ang. långlina

Ok... Jag köpte en lina på 15 m som jag trodde kostade 85 kr. (stod på prislappen).
På kvittot såg jag sedan att den kostade 225 kr.:eek: :o
Fanns nämligen 2 prislappar.:crazy:

Nu är det 5 mil till affären så jag pallade inte byta.

Tycker du 15 m är för långt?
 
Sv: Tips ang. långlina

Ok.
Ryck i kopplet som en föstärkning när hunden ignorerar.

Ska jag fortsätta att berömma med godis när han kommer trots att detta är ett kommando han kan sedan länge? Dvs för en månad sedan kom han alltid på inkallning och inget godis behövdes, bara beröm.
 
Sv: Tips ang. långlina

När jag använde lina ropade jag "kom" en gång, och kom hon inte då ropade jag en gång till och halade in henne. Funkade bra. Oftast började hon springa mot mig så fort jag dragit lite i linan.
 
Sv: Tips ang. långlina

He he det där funkar inte på honom. Han är liksom för seg och trögfattad för det.
Han måste liksom själv välja att komma till mig.
 
Sv: Tips ang. långlina

Jag köpte en vanlig spårlina 15m (ca 100kr).
Min hund har varit gudomlig på inkallning i skogen tills han blev könmogen och drog på rådjur som sprang iväg (3ggr). Nu när han går "lös" sätter jag på sele och knäpper på linan, och kommer han inte när jag ropar hit så trampar jag på linan som släpar i backen efter honom. Ca två meter från änden har jag markerat med en bit svart tejp och vet då när det är dags att kalla in för att hinna trampa på linan om han inte lyssnar. :idea: Fungerar super.
i och med att sele = springa lite friare så tycker han om att få den på sig.
 
Sv: Tips ang. långlina

Ok.
Ryck i kopplet som en föstärkning när hunden ignorerar.

Ska jag fortsätta att berömma med godis när han kommer trots att detta är ett kommando han kan sedan länge? Dvs för en månad sedan kom han alltid på inkallning och inget godis behövdes, bara beröm.

Jag skulle inte berömma med godis. Nu är det ju inte inlärning du pysslar med (för han kan ju redan) utan det är kravfasen du kommit till då du måste få igenom att det är ditt ord som gäller och inget tjafs, typ...
I ditt stället skulle jag kommenderat "hit". Om ingen reaktion kommer så skulle jag rycka lite i linan och bråka lite på honom tills han gör som jag sagt. (Man vill ju inte upprepa sig heller för då avinlär man ju kommandot.) Möjligtvis skulle jag sedan lite lätt säga "bra" till hunden när den kommer in. Fast det beror ju också på vilken typ av hund man har.
Jag har den snabba och skitglada typen och hoppar och skuttar och då funkar det med ett litet avmätt "smart du var nu som gjorde som jag sa" när hon kommer in. Då fattar hon liksom att menade vad jag sa. Man vill ju inte råka berömma hunden för att den från början inte lydde. Om hunden kommer direkt på första "hit" - då kan du lägga in lite lek eller något.

Det där blev lite snurrigt känns det som... :D
 
Sv: Tips ang. långlina

Nämen det var bra förklarat!

Min hund är den tröga, självsäkra, nonchalanta typen:angel: :smirk:

Eftersom han kan kommandot ska jag nu kräva av honom att han ska lyda.
Ok, då kör vi på det ikväll på kvällspromenaden.
 
Sv: Tips ang. långlina

Det var ju smart med selen!

Men min hund är så stor. Om det skulle komma en hund från ingenstans och jag inte hann förbereda mig så skulle jag nog inte kunna hålla honom i en sele.

Det händer ibland på kvällspromenaderna när man inte ser så långt att hundar dyker upp från ingenstans.
 
Sv: Tips ang. långlina

Sätt linan i halsbandet då. Vitsen är ju att när de inte kommer på inkallning så ser man till att de kommer:D

Där jag bor finns det inte så mycket folk eller hundar där jag promenerar (jag går i en stor naturpark) men runt varje kurva eller något annat där jag inte ser så övar jag "här" (som = fot) han går då bredvid med släpande lina och kan då följa upp lättare om vi möter någon. Är han bredvid mig så kan jag hålla mig tillräckligt intressant (hoppa, godismatning mm) för att han ska gå kvar där tills vi kommit förbi. För oss har det fungerat så bra, det är roligt när det fungerar fast man har hund i värsta tonåren
 
Sv: Tips ang. långlina

Nämen det var bra förklarat!

Min hund är den tröga, självsäkra, nonchalanta typen:angel: :smirk:

Eftersom han kan kommandot ska jag nu kräva av honom att han ska lyda.
Ok, då kör vi på det ikväll på kvällspromenaden.

Precis som Piru sa har jag kört på mina (speciellt taxen) då det är väldigt självständiga och lite nonchalanta. Numera b´vänder han på en femöring vid inkallning och kommer i full kareta , men jag tränade givetvis lös också när jag kände att kopplet "gjort sitt".:banana:
 
Sv: Tips ang. långlina

När jag använde lina ropade jag "kom" en gång, och kom hon inte då ropade jag en gång till och halade in henne. Funkade bra. Oftast började hon springa mot mig så fort jag dragit lite i linan.

Då kör du tvång vilket jag inte gillar, blir segt och inte på hunden egen vilja.

Webster girl: Så här skulle jag gjort sagt "HIT" ryck i linan samtidigt kommer då hunden mot dig beröm den hela tiden sticker den iväg "HIT" och ryck igen ända tills hunden kommer till dig för då kommer den på egen vilja. sen godis kan man ha till en valp räcker med att du blir riktigt glad på hunden så kommer den uppskatta och komma sen.
 
Sv: Tips ang. långlina

Fast hon har ju alltid valt att komma, bara att jag påmint henne genom att dra i linan.. Det är inte så att jag har tvingat henne hela vägen fram till mig.

På vilket sätt blir det mindre tvång genom att göra på ditt sätt? (ifrågasätter inte, undrar bara för jag förstår inte)
 
Sv: Tips ang. långlina

Jag kommer att köra PIRUs taktik.

Jag tror PIRU menar att om du drar hunden mot dig så är det du som gör jobbet åt hunden. Du gör valet åt hunden.
Vad PIRUs taktik mer går ut på, gissar jag, är att hunden får välja. Lyder den får den beröm, lyder den inte får den obehag.

Testade inte ikväll för jag var inte på, hmm hur ska man säga, pedagogiskt humör :angel: men imorgon blir det inkallningsträning.:banana:
 
Sv: Tips ang. långlina

Hm, ja.. det stämmer ju.
Jag har tänkt som så att om jag börjar hala in henne märker hon att hon inte har något val.. Ropar jag kom så BLIR det kom även om hon inte vill :D

Förstår helt o hållet att du väljer PIRUs teknik. :angel:
 
Sv: Tips ang. långlina

Hm, ja.. det stämmer ju.
Jag har tänkt som så att om jag börjar hala in henne märker hon att hon inte har något val.. Ropar jag kom så BLIR det kom även om hon inte vill :D

Förstår helt o hållet att du väljer PIRUs teknik. :angel:

Precis som Webster girl säger så får inte hunden välja nåt av det utan den tvingas in till dig.

jag ger den 2 alternativ, 1 komma och få beröm 2 krångla o få obehag genom ryck. dessutom förstärker jag mitt kommando då det sägs samtidigt med rycken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 980
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 159
Senast: Grålly
·
Övr. Hund Idag överglänste hon sig själv, och stal en kvarglömd kopp te. Vi är duktiga på att plocka bort all mat, bröd osv, men ibland glömmer...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 988
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp