Fillifjonkan
Trådstartare
Nu önskar jag att alla ni kunniga hästmänniskor kan tipsa mig lite! Jag är äntligen på väg att köpa unghäst (har en äldre häst sedan en livsstid tillbaka) och jag har hittat ett ettårigt sto i ett land i södra europa som jag på något sjukt sätt rent instinktivt sätt känner är min häst... Det är en svensk uppfödare som jag fått väldigt bra kontakt med och känns väldigt pålitlig. Hästen är avlad för att vara en trevlig fritidshäst vilket är också det jag söker, en livslång vänskap med varierad träning. Förhoppningen är att hästen kommer att levereras till Sverige på något sätt via uppfödaren och att den från Skåne åker hästlastbil hit.
Jag vet att det är betydligt mycket bättre att köpa en häst från Sverige men trots att jag alltid varit noga vid hästköp här i Sverige så har det gått rent åt pipsvängen iaf där hästen efter lång behandling ej lyckats räddas.
Så nu prövar jag att göra det lite bakvänt så kanske det går bra denna gång
Har lite funderingar...
* Vet besiktning - Hur vet man hur det går till i ett annat land, vet besiktningsprotokoll?
- Behövs det en full munundersökning på en ettåring?
* Behövs det tänkas på något speciellt när det gäller köpekontrakt på en häst i utlandet?
* Vilka frågor skulle ni ställa till säljaren?
* Annat?
Jag vet att det är betydligt mycket bättre att köpa en häst från Sverige men trots att jag alltid varit noga vid hästköp här i Sverige så har det gått rent åt pipsvängen iaf där hästen efter lång behandling ej lyckats räddas.
Så nu prövar jag att göra det lite bakvänt så kanske det går bra denna gång
Har lite funderingar...
* Vet besiktning - Hur vet man hur det går till i ett annat land, vet besiktningsprotokoll?
- Behövs det en full munundersökning på en ettåring?
* Behövs det tänkas på något speciellt när det gäller köpekontrakt på en häst i utlandet?
* Vilka frågor skulle ni ställa till säljaren?
* Annat?