Tipps för att få en välmusklad häst

C

CeciliaHeikne

Gör en liten tråd här där alla kan skriva sina övningar och tipps. Allt för att bygga muskler frammifrån och bak. Övningar för ryg, ben osv..

Sv: Tipps för att få en välmusklad häst

Klättra, skritta mycket i form.

Varför bygga framifrån och bak just... Inte bättre att börja bak :confused:

kan ju lägga upp lite tipps själv.

Halt i neförsbacke. Jätte bra övning för hästens bakdel. Men backen får ej vara för brant. Gör halt, skritta, gör halt, skritta osv.

Även gymnastikhoppning, Stärker de flesta muskler..
Ex. lägg ut bommar med 2 - 2.20 m? studs? beror ju på hästen steg osv. Galoppera över serien med bommar cirkus 8-10 st. Efter hand lägger man upp det sista som ett kryss kommer på serie, lägger sendan upp näst sista, kommer igen, lägger seda upp näst näst sista. osv tills alla är upplagda. Då har hästen hoppa 9-11 ggr. Jätte bra övning som stärker hästn otroligt.

MercedesBenz skrev:
Varför bygga framifrån och bak just... Inte bättre att börja bak :confused:

Ja menade itne att du skulle bygga musklerna framifrån och bak. Jag anväönde det som ett utryck för att bygga upp muskler i hela hästens kropp.. Missförstog mig kanske lite där... :) :smirk:

Rid ut i skogen, men INTE på stigarna...Rid istället bara hursomhelst och runt. (se till att inte komma vilse bara :D ) Över stock och sten och klättra mycket.

Det stärker både muskler, balansen och den måste tänka väldigt mycket var den ska gå osv..

det var mitt tips :)

MVH
Lonely-som har ett muskelpaket där hemma ;)

Ok...Bara undrade men då vet jag... :D

träna på allt! rid dressyr, hoppning, ut å klättra, rid i skogen, ut å galoppträna, markarbete, tömkör....ja allt man kan tänka sej! då får hästen muskler överallt!

se till att hästen får vila var tredje dag så musklerna hinner återuppbyggas annars bildas inga nya

Håller med! Så varierad träning som möjligt bygger flest muskler!

så allsidigt som möjligt, mycket skog och mark, inte nöta runt i paddock dag efter dag. Mycket skritt på lång tygel över kuperad mark, samt lagom sluttande backar. Har man en noll-musklad häst ska man inte börja med bommar och studs och knyckel innan man har använt skogens möjligheter tycker jag, för att komma igång från rätt ände, men det är min åsikt.

Har också en fin musklad häst hemma som inte hade en enda för 10 månader sen vid köp :)

Rätt foder med tillräckligt hög proteinkvot! Även en häst i vila (ok, som går i hage då) ska med korrekt foderstat vara jämnt och fint musklad, om än inte "deffad" som tävlingshästarna.

Rätt anpassad utrustning! En sadel som klämmer eller trycker hindrar ryggmusklerna från att arbeta och utvecklas, kan även skada musklerna kring manke och bogblad.

En hel och frisk hästkropp! Har hästen låsningar, snedheter, ömma, stela muskler efter ett hårt träningspass eller en vurpa i hagen, så kan den inte heller bära sig rätt eller bygga muskler jämnt. Använd equiterapeut och / eller massör att känna igenom hästens kropp med jämna mellanrum för att kolla av och ev rätta till hästen. Man kan då även be om tips på rörelser som kan stärka de muskelgrupper som hästen har försvagat av att ha gått snett, t ex. (Alla hästar är ju lite sneda, men eftersom det är så förbenat svårt att rida dem så bra att ridningen i sig rättar till det, är det inte dumt att ta en muskelkunnig till hjälp).

Slår också ett slag för vilan! Det tar 48 timmar för en muskel att återhämta sig efter ett träningspass, så för en häst under uppbyggnad bör man tänka varannan dags träning, varannan dags vila. De flesta ridmänniskor vill dock rida mer än så, och då funkar 3 dagars principen rätt bra - ett lugnare pass, ett hårdare pass, en vilodag. Framförallt ska man tänka på att ge vila efter de hårdare passen, träningar och tävlingar, styrketränande klätterpass osv.

En vältränad häst orkar ju mer utan att musklerna tar stryk och behöver repareras. Men vill man bygga muskler så behövs vilan. Har hästen redan muskler behöver den egentligen inte heller tränas mer än 3-4 ggr / vecka för att bibehålla sin nivå.

Omväxlande arbete skriver jag också under på. Både omväxlande från ena dagen till nästa, men också omväxlande under passet. Man får mycket större effekt ur både inlärningssynpunkt och muskelbyggar-synpunkt om man är noga med eftergift och pauser under passet. Låt hästen pusta, länga sig, frusta och skaka loss mellan samlingsförsöken. Det blir ärligare samlingsförsök, om man bara ber om ett par steg åt gången.

Kräv inte mer än hästen orkar heller! Arbetet ska bygga muskler, kondition, vara gymnasticerande osv - inte bryta ner genom att sitta och mala med en häst som är för trött för att avlasta sig på ett bra sätt.

Övningar då:
Aktiv skritt på lång tygel stärker överlinjen. Det ska dock vara aktiv marsch takt, så hästen använder hela kroppen bakifrån och får igång schvunget i ryggen. Strävar hästen åt helt fel håll med hals och nos kan man be om eftergift i nacken, och flytta lite i sidled för att be om lite mer avslappnad rygg, men att skritta i form behövs inte.

Lyfta på benen aktiverar mage och stärker ben och rygg. Stock och sten i skogen, cavalettisar, små gymnastikhinder, pulsa i vatten, snö eller sand (det sista med försiktighet - för mjuka underlag är inget bra för leder och senor).

Klättra. Uppför i skritt är jobbigare än när hästen får springa. Nerför kan man göra halt och ev backa något steg för att få hästen att vinkla bäckenet ordentligt. I början bör man nog nöja sig med att göra det avsuttet så man inte sliter på knäna innan de fått upp styrkan.

Övergångar. Tempoväxla, växla mellan olika gångarter, till halt osv. Varje övergång upp i tempo aktiverar bakbenen, och varje lätt förhållning (så länge man inte bär hela hästen i handen) påminner den om att bära och vinkla mer snarare än att slänga in benen under kroppen, tappa balansen framåt och bara öka farten.

Rygga är bra, för att få in bakbenen under kroppen och vinkla bäckenet. Något enstaka steg räcker gott.
Galoppfattning ur halt eller ryggning skapar bra uppförslutning. Man kan också fatta ur sluta, för att få med ytter bak om det är ett problem. Galoppfattningar överhuvudtaget är bra för magmusklerna, ländsträckaren och ryggen, dvs bärmusklerna. Håll själva galopp sträckan kort så att hästen inte blir för trött eller börjar springa, bryt av och gör ny fattning istället.

Långa lugna galoppsträckor ger också finfina magmuskler som underlättar bärandet och samlingen. Välj helst rakt spår ute, så hästen inte kommer att luta i ridhushörnorna och slita på frambenen. Be om ett jämnt lugnt tempo, ge inte för mycket stöd i tygeln (blir lättare för hästen då att ta stöd och "falla framåt" och den får då svårare att stoppa sig själv) och bryt av om hästen ökar.

Jobba med öppna, sluta, flytta bogen, bakdelsvändningar osv, stärker bakbenen och bärmusklerna på en sida i taget.

När jag skulle få min häst att bygga muskler fram till sa en veterinär att jag skulle skritta mycket i uppförsbackar på långa tyglar så han fick söka sig neråt själv.

precis, det är a och o. Skritt på långa tyglar bygger oerhört mycket muskler. Alla hästen smuskler blir aktiverade och tränade på en timmes skittrunda.

Dessutom ska man vara försiktig med att kräva form av hästen i skritt, (tipps från alla dressyrryttare) skritten ska vara energisk och hästen ska ha ett shvung i steget och verkligen sätta igång bakbenen och rörelserna bakifrån, sammlar man hästen innan den är mogen för det och även när den ä'r mogen för det så kan man förstöra en del av skritten menar dom på. Och jag tror dom..
Absolut

galoppfattningar från halv och skritt gillar jag, det får iaf min häst att vara väldigt lyhörd för min röst och mina hjälper.!

Att skritta på serpentiner eller åttvolter i sluttningar så att hästen får klättra upp och ner för lutningen, för att komma åt båda hästens sidor. Vanlig klättring i backar + galopp i uppförsbacker. Många galoppfattningar i korrekt form.

Bra foder.
massage är bra för att få hästen mjuk i musklerna.

Rid varierande.
Dressyr ger smidiga muskler medans skogsridning ger uthålliga.
Cavaletti är jätte bra,klättring,rida slalom mellan koner m.m

Stretchning är åxå muskel uppbyggande.

Senast ändrad av en moderator:

Träningen bryter ner - vilan bygger upp musklerna. Viktigt med vilan!

Jätte bra sagt.. Tänk på det alla.. (vila vila vila) :banana:

Vi puttar upp den här lite så fler kommer med tipps :D

Många bra tips. Skulle vilja skriva in korta galoppruscher på rakt jämnt underlag (ute) som konditionsökande och magmuskelstärkande. I form då såklart.

Glöm inte bort att träna er själva oxå på samma sätt!!! Är vi ryttare snea så blir hästen och sne, det säger sig självt!

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar