Tioåring som blöder näsblod

Zoya

Trådstartare
Min son blöder ofta näsblod. Vi pratar flera gånger i veckan när det är som värst. Händer att han vaknar så på morgonen och har ju då blodat ner lakan m.m. Ibland finns det ju orsaker som att han petat i näsan men allt som oftast finns där ingen orsak.

Någon vars barn haft det så här? Har det åtgärdats på något sätt?
När jag googlar på detta så står det bara hur man ska göra för att stoppa blödningen typ, inget om att det kan/bör åtgärdas eller så.

Sv: Tioåring som blöder näsblod

Jag blödde mycket näsblod när jag var liten, och det utan någon direkt anledning. Min pappa var likadan, och han opererades också för det som barn (slutet på 60-talet), för honom blev det mycket bättre efteråt. På mig "växte det bort" av sig självt när jag blev lite äldre, men när jag var i din sons ålder kom det ofta, jag minns särskilt en gång när jag blödde ner en bok i skolan för att det bara kom mitt under en lektion. :o Men jag får fortfarande lättare näsblod än vad andra får, och vid förkylningar, stress och liknande kommer det alltid som ett brev på posten, men det har blivit bättre, mycket bättre.

Jag vet inte om de fortfarande gör en liknande behandling som den min pappa gjorde, har för mig att de brände på något sätt inne i näsan?

Dottern har haft perioder med mycket näsblod, även jag hade det under uppväxten. Det växer bort men det man kan göra under tiden är att se till att det inte är torrt i näsan vilket kan göra att man blöder lättare. Prata med personalen på apoteket och se vilka produkter de kan hjälpa dig med!

Våra barn har jättelätt för att få näsblod.
Vid förkylningar kommer det allt som oftast utan hjälp av petande fingrar.
Plötsligt börjar det bara forsa.
Speciellt sonen har haft en del blödningar även när han sover, vet inte hur många sängkläder vi har med spår av blod på.
Nässpray är stort No No här, inte ens koksalt i spray funkar. Det är som att be om näsblod.

Min far och syster har samma problem. Båda har om jag inte minns helt fel fått näsorna brända.
Även min man (barnens far) får lätt näsblod.
Jag får också det men det blöder inte lika kraftigt på mig.

Jag är vuxen, men får lätt näsblod. För mig hjälper nozoil, någon olja man sprutar i näsan så det i te blir torrt, ska jag använda nässpray så får det bli småbarns varianten, annars blöder jag för mycket!

Som barn blödde jag jämt och ständigt näsblod. Ofta helt oprovocerat och inte sällan vaknade jag med blod i halsen i en nerblodad säng.:wtf: Näsblod blir ju så mycket och kan ta sån tid att få stopp på, urk!

På den tiden, för sisådär femton till tjugo år sedan brände man ofta bort de små kärlen i näsan på personer som ofta fick näsblod. Det är små, ytliga kärl som brister som orsakar näsblod.

På mig växte det bort, men det tog en evinnerlig tid och om jag inte hade haft så slappa(och medicinkunniga, skomakarens barn osv ...) föräldrar hade jag nog fått näsan bränd.

Ring vårdcentralen och hör om de tycker det är något att åtgärda eller om det är smörja och sånt som gäller.

Svarar alla.

Tack för infon. Ska prova köpa sådan där nozoil och se om det kanske kan avhjälpa lite annars får vi väl kontakta vården och höra. :)

Vintertid med en torra luften och en natts dålig sömn= näsblod.. Har egentligen bara accepterat att det är så här det är för mig men jag tror att nozoil kan vara ett bra alternativ att prova.

På den tiden, för sisådär femton till tjugo år sedan brände man ofta bort de små kärlen i näsan på personer som ofta fick näsblod.

Det gors fortfarande, min dotter fick det gjort efter tva nasblodningar som slutade med ambulans nar vi inte fick stopp pa det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 362
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama