Tio tusen tankar om Den berömda väskan..

Q

qrumelur

Kom på nu i helgen att det kanske är smart att börja fundera på den här omtalade väskan, men vad ska man egentligen stoppa i den och vad ska man inte stoppa i den?!?

Googlade och fick upp lite diverse listor och tips och grejer vilket bara väckte ännu mer bryderier....
Ska man ha med sig egna blöjor till exempel?

Amnings-BH..... min värsta mardröm. Jag har inte vågat börja leta än, jag har 75 H i vanliga fall och de växer ju inte på träd direkt. Men hur vet man vilken amningsbh man ska ha, storleksmässigt alltså?
För det finns ju STORA bh:ar, men de är ju inte gratis direkt. känns ju inge kul att lägga ut tusentals kronor på bh:ar som inte passar likförbaskat. :crazy:
MÅSTE man ha amningsBH med sig? Jag skulle vilja köpa det när jag väl är igång så jag vet vad det är för size på boobsen!

Musikspelare.
Vaddå för musikspelare? Datorn och mobilen är mina musikspelare, kan man ha med det?

BOK?!
En bok?! Ska man ha med en bok??? Om jag är så sinnesnärvarande under förlossningen att jag kan läsa en bok, då tänker jag åka hem. :angel: eller? är det en bra idé?

och hur gör man med de grejorna som man använder dagligen... som te.x morgonrocken. Den använder ju jag varje dag. Jag kan inte ha den liggandes i väskan i flera veckor. Maken erbjöd mig att jag kunde få låna hans här hemma men den är ju så stor.... ;)

Är det nåt man ofta blir rekommenderad att ha med- som är helt värdelöst, är det nåt som man inte blir rekommenderad men som man inte klarar sig utan?

Hur gjorde ni...?

Sv: Tio tusen tankar om Den berömda väskan..

ja blöjor är bra att ha med, man får även där men våra gick åt så var tvungen att ta av dem vi hade med oss.

Jag hade lämnat morgonrocken hemma. Det är ju ändå (förhoppningsvis ) bara en eller kanske 2 nätter du är där, jag hade absolut ingen anledning att ha någon. Du får låna nattlinne där eller får du ha egna kläder på dig. Ingen som var där samtidigt som mig hade egna kläder på, utom jag :D
Risken finns att du kanske råkar blöda på den, och det är inget "vanligt" blod som kommer ;)

Boken är inte till för under förlossningen, utan efteråt :angel:

Min förlossning var väldigt jobbig och jag hade aldrig orkat koncentrera mig på en bok, så sambon gick och köpte kalle ankas pocket! de var lagom koncentrationskrävande:D
Men jag rekommenderar absolut att du tar med en bok, det är rätt drygt att ligga på BB.

Vi hade med ett ombyte i 50 och ett i 56.
Amningskupor var onödigt för mjölken kom inte igång förrän ett par dagar hemma.
Jag rekommenderar VARMT bindor! Dels såna tjockare precis i början, men även tunnare! Vi låg kvar 2 nätter och 3 dagar, och på den tiden hann nästan allt avslag ut för mi, så jag bytte till vanliga bindor och helt plötsligt kunde jag sätta mig utan att grina. Innan tryckte de tjocka bindorna på såret (jag sprack).
Mössa till bebis (trots att du föder på sommaren...)
Strumpor till bebis, kläder till hemfärd

Ombyte till dig.

Ja du kan lyssna på mobilen, om de gnäller kan du sätta den på flygplansläge .

Det enda jag har behövt är kläder till mig (hade en mjuk top istället för bh) och bebis, filt till bebis, tandborste+tandkräm, schampo och duschkräm.

Önskar att jag hade haft nässpray, var förkyld och det är sjukt jobbigt att föda barn och inte kunna andas genom näsan. Och en hårsnodd, håret var ju i vägen och man blir svettig.

Ett ombyte till dig. Kanske två ombyten till bebben. Journalen. Plånboken. Mobilen. Lite tvätt och fix till dig själv, d v s tandborste, hårborste, schampo och sånt.

Amnings-bh behövs inte eftersom jag tror inte du hinner få nån ordentlig mjölkproduktion. Jag tog med en vanlig sport-bh utan byglar som jag tyckte var skön att hasa omkring i första tiden. Du får ju låna patientkläder under förlossningen men sen är det upp till dig själv om du vill svida om till dina egna kläder eller fortsätta låna sjukhusets till du åker hem. Morgonrocken skulle jag inte ta med.Blöjor finns där men som sagt kläder till barnet behövs och kanske lite extra och så vet man ju inte hur varmt det är så här års. En bok kan helt klart vara bra men annars så har du säkert en karl som kan kila ner till kiosken och köpa en veckotidning eller nått sånt om det skulle behövas.

Vill du ha musik på under förlossningen så tror jag inte man får använda mobilen. Vi fick inte ha mobilen på så länge CTG-apparaten var på om jag inte minns fel.

När det gäller amnings-bh så kan jag verkligen rekommendera de som finns på apoteken. Köper man en bh i strl som man ungefär har nu (den jag köpte fanns i S-XL) så borde det passa till mjölkfyllda tuttar också, de har inga kupor utan är helt elastiska med kardborreknäppning fram (har sett att en del har såna efter bröstimplantat också :p). Det är iaf en bh som funkar innan man vet hur stora brösten blir, när man väl kommit hem från BB och känner att man inte alls vill ha den där tråka apoteksbh:n kan man ju ta en tur till en roligare butik...

Det jag använde på förlossning och BB var
  • amningsbh + inlägg
  • tandkräm och tandborste
  • duschartiklar
  • hårborste+snodd
  • mobil + laddare
  • kamera+laddare
  • kläder för mig till hemresan
  • kläder till bebisen för hemresan
  • filtar till den lilla
  • sudokuhäfte

Hade med en påse godis (är en riktig godisråtta) men det var bara sambon så åt. Sambon köpte en tidning till mig när vi låg på BB men den hann jag aldrig till innehållsförteckningen på innan jag tröttnade och tittade på bebisen istället. ;)

Senast ändrad:

När mjölken rinner till är ju väldigt olika, min mjölk kom dag 2 så jag behövde verkligen amningsbh (hade aldrig orkat krångla av och på bh varje gång bebisen var sugen) och inlägg.

Det känns så overkligt att börja packa BB-väskan redan nu, fastän man vet att det kan dra igång typ när som helst...

Jag har snott en jättelång lista från "det andra forumet" och modifierat lite. Yllemössa och vantar känns som lite overkill mitt i sommaren t ex... Ett par saker kändes inte som jag, så de har jag också strukit.

Babyn:
babyskydd
kläder i strl 50 & 56: bodies, sparkbyxor, långärmad tröja, sockar, bomullsmössa, pyjamas...
snuttefilt
filt
blöjor
våtservietter
spydukar

jag:
journal, ID-handlingar (+ övriga ominösa dokument som bara tyskarna vill ha)
pyjamas el dyl
amningsbehå, amningsinlägg
trosor, strumpor
mjukbyxor, leggings
amningslinne/-tröja
kofta, huvjacka
inneskor

vetekudde
godis, müslibars, druvsocker etc
dricka
läppbalsam
morgonrock
duschtvål, schampo, deo, body lotion, tandborste, tandkräm, linsvätska, linsburk, glasögon, hårborste, hårsnoddar, osv osv. (Tänkte köpa små provförpackningar så att man inte behöver ränna runt och tömma badrummen hemma när det är dags)
mjukt toapapper, bindor, Inotyolsalva el dyl
iPod, sudokuhäfte, bok el dyl

Pappan:
ett ombyte (t-shirt, jeans, underkläder)
matsäck (svårt att packa i förväg, men müslibars t ex)
tandborste, tandkräm, deo
pengar och körkort, ID-handlingar
mobiltelefon med laddare
kamera med laddare
penna och papper

Men jag har inte riktigt kommit mig för att börja ännu...

Till skillnad från flera andra använde jag min morgonrock, men jag hade klarat mig utan den också.

Blöjor verkar variera på olika sjukhus, på en del får man inga alls, på en del får man ett begränsat antal, på en del det antal som behövs.

Journal, patientkort osv verkar också variera om man behöver.

Vi fick inte ha mobil på inne i förlossningsrummet men på bb gick det bra.

En bok hade jag nog inte tagit med men någon tidning.

Godis och lite annat att äta. Jag var jättehungrig och godissugen efter förlossningen så jag var väldigt glad att jag hade med det.

Mat till pappa, inte säkert att han får något under förlossningen. Kiosk på sjukhuset kan vara stängd på natten och min sambo ville iaf inte gå ifrån mig för att köpa något.

Ammnings-bh. Jag köpte en enkel variant från minimundus. Den gav inte så bra stöd men fungerade första dagarna samtidigt blev det smidigt att amma med den och den var flexibel i storleken. Tror det är den som heter "Drop Cup sömlös amningsbehå" jag hade.

Det som inte packas direkt har jag skrivit ner på en lista, så behöver man inte fundera om det blir bråttom att packa.

Ett tips är också att packa i två väskor, en väska med sånt som man vill ha under förlossningen och en för tiden på bb.

Extra batterier till kameran är också bra att skaffa. Jag hade lite som vana sista veckan också att lägga laddaren till mobil och kamera i väskan när den inte användes.

Senast ändrad:

(Tänkte köpa små provförpackningar så att man inte behöver ränna runt och tömma badrummen hemma när det är dags)

Tips - köp små tomma plastflaskor / burkar istället - finns på H&M för en billig peng - små provförpackningar är svindyra!

För sent! Har precis släpat mig hem igen efter en shoppingpromenad i värsta värmen. (Fast tipset i sig var ju bra)

Men de var inte så dyra tyckte jag, kostade under en euro styck. Jag gillar att veta vad som är i förpackningen också.

Shoppade även clogs, leggings, en amningströja, hallonbladste och svalkande fotkräm (hata varma svullna fötter!) samt magolja. Bra jobbat tycker jag.

Jag hade ingen väska packad i förväg alls någon av de gånger jag fött barn.

När det var dags att åka in, så togs ett ombyte kläder (+ underkläder), bebiskläder, bindor + amningsinlägg, hårborste, tandborste & tandkräm och duschgrejor och petades ner i lämplig väska.

Om jag/maken velat ha något speciellt ätbart under/efter förlossningen (som inte funnits på bb-avdelningen) så har maken fått fixa det.

Men hade du tänkt ut vad nu kunde behöva innan och bara inte packat eller var ni helt spontana?

Jag vet precis hur det skulle bli hemma hos oss: inga rena underkläder, duschkrämen precis slut, tappat bort passet, inga parkeringspengar osv. :o

Nej, jag hade inte direkt planerat vad som skulle med, men man har ju ganska gott om tid (i de flesta fall) att plocka ihop vad man känner att man vill ha med och så himla mycket tyckte jag inte att jag behövde ha med.

Som syns i den här tråden så är det väldigt individuellt hur mkt som tas med och en del tar ju (i mitt personliga tycke) med sig "halva bohaget" :eek:

Jag tog bara med vad jag ansåg att jag verkligen behövde för en kort tids vistelse på bb och inget mer ;)

Jag funderar också på att dela upp det på flera väskor så att de inte tror att man tänker flytta in för gott...

Antagligen är det som alltid när man reser bort - man behöver bara hälften och saknar i gengäld något...

Mjuka sköna brallor med hög mudd till mig ( snittades )

Långa linnen och mjuka trosor utan onödiga sömmar = våga vägra sjukhusets kläder ;) ( skämt åsido, många prisar sjukhussärken och nättrosorna, jag hatade dom så in i vassen..

Mjuk luvtröja med dragkedja ( underlättar om man ska amma ).

Sport-bh ( använde aldrig amningsbh ).

Dress-suits till bebis i 50 och 56, hjälmmössa, fleecoverall och babyskydd.

Fleecefilt till bebis

LAPTOP, digitalkamera, videokamera..

Vi hade pressbyrån i direkt anslutning till BB så vi tog aldrig med oss något att dricka/äta.

Till min sista förlossning, för ca 2 månader sen, tog jag med näringsdryck...och det rekommenderas varmt! Man gör åt med väldigt mycket energi under förlossningen men det är inte säkert man klarar att äta...då passar det finfint att suga i sig en tetra koncentrerad näringsdryck mellan värkarna. Jag använde upp 3 stycken under dom ca 4 timmar förlossningen tog.

:bow: Tack för att ni delat med er!

Nu har jag komprimerat ned min egen lista lite grand. :-)
Var på föräldragrupp tidigare och här är det varmt så in h****e, jag höll på att flyta bort! Så saker som morgonrock och värmekudde det har jag bestämt mig för att lämna hemma. ;)

En grej som är ganska enkel är inneskorna, jag har samma skor ute som inne nu. De känns som en förlängd del av min kropp. *hihi*

Bra idé om att ta med shampo och duschkräm och sånt i små flaskor, då kan man ju packa det i god tid.

Bok/tidning att ha efteråt fixar jag (läs maken) efteråt om det behövs. ;)

Ska kolla det där med apotekets bh:ar....

Ang morgonrock, jag hade typ inget annat på mig på BB. Amningen kom inte igång och jag fick plocka fram brösten i tid och otid, då var det skönt att bara glänta på rocken. Dessutom så rekommenderades vi att ligga hud-mot-hud så mycket vi bara kunde och då var det också enkelt med morgonrocken. Man kan ju ha en tunn morgonrock á la kimono.

Vi låg över i tre nätter och sängarna är klädda med galon och bäddas med vanliga sjukhuslakan (halvsyntet?). Jag hade önskat ha med nåt att lägga emellan för svetten var inte att leka med efter en natt på galon. :crazy:

Jag har också bröst modell större och det är otänkbart för mig att bara ha en sport-BH. Tänk själv att plocka fram bröstet utan att spänna upp på ryggen, med en BH som sitter tajt. Nej, anhyskbara kupor är det enda som gäller för mig. Det finns sov-BH:ar som är "töjbara" som man kan ha från början. Det är möjligt att de finns på apoteket, köpte min på en underklädesbutik.

*kl*
För mig som blev nästan en vecka på sjukhus så kan jag helt klart säga att jag inte hade överlevt utan min laptop!! Här i stan har universitetet internetåtkomst på sjukhuset så sambon kunde ordna så att jag kunde surfa. Hade ingen tv på rummet och ville inte gå ut i dagrummet eftersom vi skulle varannantimme-amma.

Angående kläder så hade jag egna trosor, modell större, ett par tokmjuka mysbyxor, en mjuk, bygellös bh som jag även hade hemma sen och sjukhusskjorta över det. Den är enkel att knäppa om någon skulle komma. Oftast hade jag den oknäppt och hade Alice på magen för hud mot hud.

Amnings-bh köpte jag inte förrän efter ett par veckor hemma. Hade den mjuka bhn och drog ner axelbandet innan. Min bröst var först som vanligt, på tredje/fjärde dagen när mjölken rann till så blev de gigantiska!! Sen minskade de igen när amningen började funka på rutin :)

Bebiskläder hade vi lite med oss, de användes bara när vi gick och tog foto för webbisar och för hemresan. Annars så var hon naken för hud mot hud eller invirad i en filt.

Sån där töjbar bh kan man beställa från minimundus annars.
Jag sover i en sån varje natt fortfarande, och den är toppen i början när brösten är sprängfyllda och ömma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka