honung
Trådstartare
Jag googlade lite på hyperakusis, det var ett nytt ord i min flora. Innebär hyperakusis att man ständigt är påverkad av höga ljud över lag? För jag känner att min reaktion mot höga ljud är väldigt selektiv, eller rättare sagt att jag reagerar på vissa typer av ljud oavsett dess volym. Jag får fnatt ibland av visst ljud i vissa låtar även om det är lugna låtar på låg volym, jag kan bli superstressad i en relativt tyst lokal och när ventilationssystemet stängs av så märker jag plötsligt ett ahhhhh i min själ, utan att jag ens reflekterat över just det ljudet. Jag kan stå och jobba på en konsert och det är ett sånt massivt högt ljud att jag inte ens hör min egen röst när jag ska kommunicera med folk, men om det samtidigt i samma ljudbild blir ett visst summande ljud i mina hörlurar i comsystemet så studsar jag.Jag håller med dig, vill bara förtydliga för den som kanske inte är så insatt att ljudöverkänslighet (hyperakusis) och tinnitus är två olika saker med olika problematik som ibland - men inte nödvändigtvis - uppträder tillsammans. Alla som har tinnitus är inte ljudöverkänsliga, och vice versa.
Men såna 'yttre' ljud är ändå inte jämförbara med tinnitusljudet som ju kommer inifrån min hjärna. Det där lysröret som hänger därinne överröstar alla andra ljud.